Volkswagen po raz pierwszy od czasów pandemii zanotował kwartalną stratę operacyjną. Trzeci kwartał 2025 roku ten niemiecki gigant zakończył z wynikiem 1,3 mld euro na minusie. I to pomimo faktu, iż globalne dostawy aut wzrosły.
Za spadkiem rentowności stoją trzy główne czynniki: problemy finansowe Porsche, amerykańskie cła oraz presja kosztowa wynikająca z przyspieszonej transformacji w kierunku elektromobilności.
W porównaniu z poprzednim rokiem wynik operacyjny Volkswagena obniżył się o 58%. Zmalał z 12,8 mld euro w 2024 roku do 5,4 mld w 2025. Zysk operacyjny stopniał z kolei do 2,3%, choć całkowite przychody grupy przekroczyły imponujące 238 mld euro.
Jak podaje zarząd spółki, aż 7,5 mld euro pochłonęły straty związane z cłami nakładanymi przez Stany Zjednoczone oraz z problemami Porsche, które musiało dokonać istotnych korekt.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-wprowadzil-reklamy-na-ekranie-multimediow-co-na-to-kierowy,aid,5675Różne rynki, różne wyniki
Choć sprzedaż Volkswagena w ujęciu globalnym utrzymała się na lekkim plusie – 6,6 mln dostarczonych pojazdów w pierwszych 9 miesiącach – struktura geograficzna ujawnia poważne różnice.
Najlepiej wypadają rynki Ameryki Południowej i Europy Wschodniej, natomiast Chiny i Ameryka Północna odnotowały wyraźne spadki. Z kolei w Europie Zachodniej koncern może mówić o wyraźnym sukcesie dotyczącym sprzedaży aut na prąd. Zamówienia na nie wzrosły bowiem aż o 64%, osiągając 22% całego wolumenu.
Elektryczne Volkswageny sprzedają się dobrze, ale z niewielką marżą.
fot. Archiwum
Jednak ta zmiana kierunku ma też swoją cenę: elektryki generują znacznie niższe marże niż tradycyjne modele spalinowe. A to wprost przekłada się na gorszy wynik operacyjny całej grupy.
Skoda prymusem
W ramach struktury korporacyjnej najbardziej stabilne pozostaję cztery marki. To Volkswagen, Skoda, Seat i Cupra. Utrzymują one marżę na poziomie 4,4%. Najbardziej na plus wyróżnia się czeski producent (8-procentowa marża), generujący solidne zyski i potwierdzający swoją reputację najbardziej efektywnej spółki w ramach całego koncernu.
https://magazynauto.pl/testy/nowa-skoda-kodiaq-rs-2025-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5328Znacznie gorzej wygląda sytuacja w grupie marek premium (Audi, Bentley). Tu rentowność spadła do 3,2%, a wynik operacyjny wyniósł 1,6 mld euro. Największym ciosem dla niemieckiego giganta okazuje się jednak sytuacja Porsche.
Skoda to najjaśniej świecąca marka Volkswagena pod względem wypracowywanej marży.
fot. Archiwum
Odnotowało ono bowiem spadek dostaw o 11%, co przekłada się na stratę operacyjną w wysokości 228 mln euro za pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku. Na słabą kondycję finansową składają się: spowolnienie chińskiego rynku, wyższe koszty produkcji i reorganizacja działalności związanej z akumulatorami.
Ostrożne prognozy na resztę roku
Władze koncernu prognozują, iż przychody w całym 2025 roku pozostaną zbliżone do poziomu z 2024 roku, a marża operacyjna oscylować będzie między 2 a 3%.
Jednak po wyłączeniu wpływu amerykańskich ceł Volkswagen liczy na możliwość poprawy rentowności. Prognozuje wzrost przychodów do 5% i potencjalny zwrot ze sprzedaży na poziomie 5,5+6,5%.
Porsche przez lata generowało wysokie marże, ale teraz przechodzi trudny okres.
fot. Porsche
„Grupa kontynuuje działania mające na celu optymalizację kosztów oraz koncentrację na najbardziej rentownych segmentach, by zrównoważyć presję marżową wynikającą z elektromobilności” – informują przedstawiciele koncernu.
Dwa fronty walki
Analitycy zwracają uwagę, iż Volkswagen stoi dziś przed dwoma strategicznymi wyzwaniami. Z jednej strony musi bronić swojej pozycji w segmencie aut elektrycznych, który rośnie w wolumenie, ale nie w zyskach. Z drugiej, potrzebne jest ograniczenie wpływu czynników zewnętrznych, jak wojny celne, niestabilność dostaw i wahania kursów walut.
Eksperci wskazują, iż polityczne napięcia mogą w krótkim czasie wyzerować całoroczne zyski koncernu, jeżeli utrzyma się obecny poziom ceł USA wobec Europy. W tym kontekście 2025 rok zapowiada się jako najważniejszy test odporności i zdolności adaptacyjnych Volkswagena.
Oprócz walki o odbudowę zysków Porsche koncern musi ponownie przemyśleć strategie w Chinach i Ameryce Północnej, a także dostosować łańcuchy dostaw do nowych realiów geopolitycznych.

4 godzin temu












