Apple CarPlay Ultra miało zdominować rynek motoryzacyjny, ale okazuje się, iż największe marki wycofują się z projektu. Mercedes, Audi, Volvo i inni nie chcą oddać kontroli nad danymi i interfejsem gigantowi z Cupertino.
Apple CarPlay Ultra, które miało być nowym standardem w samochodowych systemach infotainment, traci poparcie największych producentów. Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Polestar i Renault oficjalnie potwierdzili, iż nie zamierzają wdrażać CarPlay Ultra w swoich najnowszych modelach. Jaguar Land Rover wciąż ocenia sytuację, a Ford, Nissan i Infiniti nie mają planów implementacji. BMW ograniczy się do wsparcia dotychczasowej wersji CarPlay.
Powodem wycofania się marek nie są problemy techniczne, ale kwestie kontroli nad danymi i przyszłymi przychodami. CarPlay Ultra przejmuje nie tylko główny ekran, ale też cyfrowe zegary i najważniejsze funkcje pojazdu, jak klimatyzacja czy nawigacja. Producenci nie chcą, by ich auta stały się „iPhone’ami na kołach” i by to Apple decydowało, kto ma dostęp do danych kierowców oraz kto może zarabiać na subskrypcjach i reklamach.

W tle toczy się walka o przyszłe zyski z usług cyfrowych. Producenci samochodów coraz mocniej stawiają na własne systemy operacyjne i rozwiązania, które pozwalają im zachować unikalność marki i pełną kontrolę nad interfejsem. Renault, które rozwija własną platformę z Google i Qualcommem, otwarcie powiedziało Apple: „Nie próbujcie przejmować naszych systemów”.
Aston Martin to w tej chwili jedyna marka, która wdrożyła CarPlay Ultra, ale reakcje pozostałych producentów pokazują, iż Apple czeka trudna walka o rynek. Konsumenci mogą mieć wpływ na przyszłość systemu – jeżeli CarPlay Ultra okaże się hitem w Aston Martinie, inne marki mogą wrócić do rozmów z Apple.