420 KM i 52 tys. obr/min. MTT Turbine Superbike 420RR po prostu rozwala system

3 tygodni temu

MTT (Marine Turbine Technologies) to symbol niekonwencjonalnych rozwiązań i ekstremalnych osiągów. Z okazji 25. rocznicy premiery swojego kultowego motocykla turbinowego, amerykański producent przygotował specjalną edycję – MTT Turbine Superbike 420RR.

MTT rozpoczęło swoją przygodę z motocyklami turbinowymi w 2000 roku, kiedy to zrodził się pomysł stworzenia pojazdu o niezwykłych osiągach i futurystycznym designie. Motocykle produkowano w ekstremalnie ograniczonych seriach (rocznie zaledwie pięć egzemplarzy). Firma postawiła na unikalność i innowacyjność – MTT Turbine Superbike wyposażono w turbinę gazową Rolls-Royce ze śmigłowca.

Dzięki zastosowaniu włókna węglowego i aluminium, motocykle MTT nie tylko przyciągały uwagę swoim wyglądem, ale również oferowały niespotykaną lekkość i wytrzymałość. Przez lata pojazd ten ustanawiał rekordy – zarówno pod względem mocy, jak i ceny. W 2004 roku został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa jako najpotężniejszy i jednocześnie najdroższy motocykl produkowany seryjnie.

Pierwotnie MTT Turbine Superbike oferowało moc około 320 KM, osiągając przy tym niesamowite 52 000 obr/min. Jednak z biegiem lat technologia i inżynierska precyzja pozwoliły na dalszy rozwój – najnowsze modele osiągają już 420 KM, co przekłada się na rekordową prędkość przekraczającą 430 km/h (niektóre źródła podają choćby 439 km/h). Osiągnięcie imponujące, szczególnie kiedy zdamy sobie sprawę ze specyfiki pracy turbiny gazowej – po odpuszczeniu rolgazu ta przez pewien czas wciąż się napędza…

MTT nie boi się jednak stawiać na ekstremalne rozwiązania – silnik w nowej edycji to przez cały czas turbinowa jednostka, jednak teraz pochodzi z innego źródła. Wersja 420RR wyposażona jest w turbinę Rolls-Royce M250-C20B ze śmigłowca Bell 206, co gwarantuje nie tylko moc, ale i niezrównaną charakterystykę pracy jednostki napędowej. Wciąż jednak motocykl pozostaje ogromnym wyzwaniem choćby dla najbardziej doświadczonych kierowców.

Aby uczcić ćwierćwiecze swojej działalności, MTT postanowiło wprowadzić na rynek limitowaną wersję 420RR, która stanowi esencję wszystkiego, co marka reprezentuje. Nowa edycja to nie tylko mocniejszy silnik, ale również szereg udoskonaleń:

  • Hamulce ISR zastąpiły dotychczasowe systemy Brembo, aby zagwarantować jeszcze lepszą skuteczność hamowania.
  • Zawieszenie Öhlins zapewnia precyzyjne prowadzenie i stabilność choćby przy ekstremalnych prędkościach.
  • Elektronika Beijer kontroluje pracę motocykla, dostarczając kierowcy pełną informację o pracy maszyny.
  • Felgi BST łączące lekkość z wytrzymałością, co jest najważniejsze przy osiągach sięgających granic możliwości.

Wielki fan MTT i właściciel motocykli tej marki, amerykański prezenter telewizyjny Jay Leno określił nowy model jako „pchającą Twoje plecy rękę Boga”, co dość dobrze oddaje emocje, jakie towarzyszą prowadzeniu tego motocykla.

MTT Turbine Superbike od zawsze był propozycją dla nielicznych – sprzętem, który nie tylko zapewnia ekstremalne doznania, ale również jest wyrazem statusu i technologicznej doskonałości. Nowa edycja 420RR, z mocą 420 KM i zdolnością przekraczania prędkości 430 km/h, dostępna jest teraz w cenie 275 000 dolarów (czyli nieco ponad milion zł). To raczej inwestycja niż motocykl na daily.

Idź do oryginalnego materiału