Podczas gdy w styczniu liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych na rynku samochodowym UE wzrosła, w przypadku amerykańskiego pioniera w dziedzinie samochodów elektrycznych, Tesli , w styczniu nastąpił gwałtowny spadek. Jak poinformowało w Brukseli europejskie stowarzyszenie producentów Acea, liczba nowych rejestracji pojazdów Tesla spadła o połowę, do 7517 aut, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Akcje amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych zareagowały na tę wiadomość spadkiem. Akcje spółki straciły prawie 8 procent swojej wartości na amerykańskiej giełdzie technologicznej Nasdaq. Wartość rynkowa firmy należącej do miliardera z branży technologicznej i doradcy prezydenta Elona Muska spadła poniżej biliona dolarów (950 miliardów euro) po raz pierwszy od listopada ubiegłego roku.
Po zwycięstwie Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich w USA na początku listopada akcje Tesli gwałtownie wzrosły. W tamtym czasie inwestorzy spodziewali się, iż bliskie relacje Muska z Trumpem zwiększą sukces jego firm. Tymczasem jednak publiczne kontrowersje wokół Muska i jego roli w administracji Trumpa znacznie się nasiliły. Ma to również poważne konsekwencje dla Tesli, jak niedawno przeanalizował magazyn „Manager”.
Ogólnie ostrożny początek roku
W styczniu Grupa Volkswagen utrzymała pozycję lidera rynku w UE, a liczba rejestracji wzrosła o prawie 6 procent do prawie 230 000 pojazdów – mimo iż spółka zależna VW, Porsche AG, zarejestrowała mniej nowych samochodów. Drugie i trzecie miejsce za firmą z Wolfsburga zajęły Stellantis i Renault . W pierwszym miesiącu roku zarejestrowano o około jeden procent mniej samochodów marki BMW Group, podczas gdy rywal ze Szwabii , Mercedes-Benz, zarejestrował aż o 6 procent mniej.
Ogólnie rzecz biorąc, rynek samochodowy w Unii Europejskiej rozpoczął nowy rok ostrożnie. W styczniu zarejestrowano 831 201 nowych samochodów, czyli o 2,6 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Samochody elektryczne zrobiły wielki krok naprzód. Jednak rok wcześniej w kilku krajach europejskich dotacje wygasły lub zostały ograniczone, co spowodowało załamanie sprzedaży.
Liczba nowych rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych z napędem wyłącznie akumulatorowym (BEV – Battery Electric Vehicles) wzrosła o jedną trzecią do 124 341 aut. Szczególnie w Niemczech , Belgii i Holandii najwięcej osób zarejestrowało takie samochody.