Zmiany w systemie ICS-2 dla przewoźników drogowych i kolejowych

3 dni temu

1 kwietnia br. rozpoczyna się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego w Unii Europejskiej. Przewoźnicy mają kilka czasu w dostosowanie się do nowych wymagań importowej kontroli celnej.

System ICS-2

Nowy system Import Control System 2 (ICS-2) zastępuje dotychczasowe Przywozowe Deklaracje Skrócone (PDS) i wprowadza kompleksowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i kontroli towarów importowanych na teren UE. System jest już w pełni wdrożony w transporcie lotniczym, a sektor morski zakończył fazę wdrożeniową. Wdrożenie systemu ICS-2 dla transportu kolejowego i drogowego ma zostać przesunięte na styczeń i czerwiec 2026 roku, jednak firmy powinny zarejestrować się w nim już teraz.

Przewoźnicy drogowi i kolejowi powinni zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych aspektów. Przede wszystkim powinni dokonać rejestracji w systemie i określić swoją rolę (przewoźnik, spedytor, operator logistyczny). W transporcie drogowym zgłoszenia ENS (Entry Summary Declaration) należy składać na godzinę przed przekroczeniem granicy UE, a w transporcie kolejowym – 2 godziny przed przybyciem. Należy pamiętać, iż nieprzygotowanie się do nowego systemu może skutkować zatrzymaniem towarów na granicy, a nieprawidłowe zgłoszenia są automatycznie odrzucane przez system. W systemie wymagane jest podanie numeru EORI oraz 6-cyfrowych kodów towarowych, co wymaga ścisłej współpracy między przewoźnikami a nadawcami towarów.

Ryzyka i konsekwencje

Błędne kody HS i nieprawidłowe numery EORI stanowią największe ryzyko dla przewoźników. Mogą one skutkować automatycznym odrzuceniem zgłoszenia przez system lub skierowaniem przesyłki do kontroli, co wiąże się z opóźnieniami i dodatkowymi kosztami.

Przewoźnicy powinni przeanalizować swoje procedury i przygotować się do wprowadzania danych do systemu ICS-2. Firmy muszą zdecydować, czy będą korzystać z systemu unijnego, własnego systemu teleinformatycznego, czy też skorzystają z usług reprezentanta. Wczesne przygotowanie do zmian pozwoli ograniczyć ryzyko opóźnień i dodatkowych kosztów.

Cel systemu ICS-2

System ICS-2 to trójfazowy proces obejmujący złożenie ENS, powiadomienie o przybyciu oraz przedstawienie towaru do kontroli. Jego celem jest nie tylko usprawnienie procedur celnych, ale przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa towarów wprowadzanych na teren Unii Europejskiej poprzez dokładniejszą kontrolę i ocenę ryzyka. Za ewentualne błędy i działania niezgodne z przepisami odpowiedzialność ponoszą przewoźnicy.

Idź do oryginalnego materiału