Ten Citroen za 2,5 tys. zł to w Polsce symbol dziadostwa. Jednak ta rzadka wersja jest pożądana i wystawiona w niezłej cenie

2 dni temu

Citroen ZX przez jednych jest wspominany z sentymentem, ale dla wielu osób ta francuska konstrukcja kojarzy się jednak z kiepską jakością. Co innego wyczynowa odmiana przygotowana na Rajd Dakar, czyli Citroen ZX Rallye Raid. Teraz nadarza się wyjątkowa okazja na wejście w posiadanie egzemplarza, którym startował sam Ari Vatanen.

Powiedzieć, iż Citroen ZX nie jest obiektem motoryzacyjnego pożądania, to jak stwierdzić, iż nadeszła wiosna. Czas zweryfikował ten model jako niezbyt udany w historii francuskiej marki. Stąd większość egzemplarzy spoczywa teraz raczej na złomie. Pojedyncze sztuki przez cały czas są do kupienia, a na OLX znalazłem choćby ofertę za 2,5 tys. zł. Drogo, ale podobno jeździ, skręca i hamuje.

fot. Broad Arrow Auctions

Legenda Dakaru czeka na nowego nabywcę

Jednak jest jedna wersja, za którą ludzie byliby w stanie oddać nerkę. Chodzi o wyczynowego Citroena ZX Rallye Raid z 1990 r., którego właśnie wystawiono na sprzedaż. Fabryczny egzemplarz z numerem nadwozia C05 po raz pierwszy został wykorzystany 25 lat temu w Rajdzie Faraonów, a prowadził go mistrz WRC z 1981 r. i w tamtym czasie już trzykrotny triumfator Rajdu Paryż Dakar, Ari Vatanen (Fin łącznie wygrał 4 razy).

fot. Broad Arrow Auctions

W Dakarze 1991 na 7. miejscu w samochodowej stawce doprowadził go Pierre Lartigues. Francuz był późniejszym 3-krotnym zwycięzcą supermaratonu, dzięki czemu Citroen ZX Rallye Raid ma na koncie 4 dakarowe triumfy (pierwsze zapewnił w 1991 r. Vatanen, ale nie tym konkretnym nadwoziem). C05 był aktywny w sportach motorowych do 1993 r. włącznie, po czym stał się eksponatem w Citroen Heritage. W 2011 r. trafił w prywatne ręce. Ostatnia zmiana właścicielska miała miejsce w 2021 r.

fot. Broad Arrow Auctions

Dakarowy Citroen z kombinezonami

Teraz egzemplarz C05 w oryginalnym malowaniu z 1990 r. z Rajdu Faraonów wystawiono na aukcję. Prestiżowy, włoski Konkurs Elegancji Villa d’Este zachęca do składania ofert, a oczekiwana cena wynosi ok. 500 tys. euro (475 000 – 525 000 EUR), czyli ok. 2 mln złotych. Wyczynowa dakarówka jest w idealnym stanie technicznym. Posiada oryginalną specyfikację EVO I z centralnie położonym silnikiem czterocylindrowym, który z turbiną generował moc 320 KM. Moc na cztery koła przekazuje manualna, siedmiobiegowa skrzynia, a przedni i tylny dyferencjał mają system samoblokujący. Gratką jest dołączenie do tego samochodu fabrycznych, żółtych kombinezonów Camel.

fot. Broad Arrow Auctions

Aukcję we włoskim Villa Erba zaplanowano w dniach 24-25 maja 2025 r. Ogłoszenie oraz dużo więcej zdjęć można zobaczyć na tej stronie.

fot. Broad Arrow Auctions
Idź do oryginalnego materiału