Taka sytuacja zdarza się rzadko, ale nie jest niemożliwa. Zatankowanie diesla do motocykla nie musi oznaczać katastrofy, tak długo jak nie odpalisz silnika.
Pomyłki przy tankowaniu zdarzają się częściej, niż mogłoby się wydawać. Wystarczy chwila nieuwagi, pośpieszenie czy rutyna, by zamiast benzyny do baku motocykla trafił olej napędowy. Zdziwilibyście się jak często pistolety z ropą mają… zielony kolor. Co robić w takiej sytuacji, by zminimalizować szkody i uniknąć kosztownej naprawy?
Nie uruchamiaj silnika!
Kluczową sprawą jest przytomność umysłu. jeżeli uda ci się zorientować w pomyłce przed odpaleniem silnika, jesteś uratowany. jeżeli nie, masz problem. Uruchomienie silnika sprawi, iż olej napędowy dostanie się do układu paliwowego, co może doprowadzić do jego uszkodzenia. Diesel jest mniej lotny niż benzyna i ma inne parametry spalania, co skończy się zatrzymaniem silnika oraz uszkodzeniem katalizatora.
Spuść paliwo ze zbiornika
Najprostszym sposobem rozwiązania problemu jest spuszczenie paliwa ze zbiornika. To jednak implikuje kilka kolejnych trudności – gdzie dokonać tej operacji i do czego zlać spuszczone ze zbiornika paliwo. jeżeli nie uda się znaleźć dogodnego miejsca w pobliżu stacji, wyjściem może być przetransportowanie motocykla lawetą lub busem do warsztatu, gdzie mechanicy opróżnią zbiornik paliwa i w razie czego przepłuczą układ paliwowy. Samodzielne spuszczanie paliwa w nowych motocyklach bywa bardzo trudne – zwłaszcza w sytuacji braku odpowiednich narzędzi. Wiele motocykli nie posiada korka spustowego w zbiorniku, co sprawia, iż konieczne jest rozebranie układu paliwowego.
Rozważ płukanie układu paliwowego
Po usunięciu oleju napędowego może być konieczne dokładne przepłukanie układu paliwowego benzyną. Czasami może to wymagać demontażu przewodów paliwowych i ich przedmuchania. Dodatkowo warto wymienić filtr paliwa, ponieważ mogły w nim pozostać resztki oleju napędowego.
Sprawdź stan motocykla po przepłukaniu
Po usunięciu diesla i przepłukaniu układu zatankuj motocykl odpowiednią benzyną (E5 lub E10, zależnie od zaleceń producenta) i uruchom silnik. Daj mu chwilę popracować na wolnych obrotach, obserwuj jego zachowanie. jeżeli pojawią się jakiekolwiek niepokojące objawy (np. dymienie, nierówna praca, gaśnięcie), a szczególnie kiedy nie ustaną po kilku minutach, skonsultuj się z mechanikiem.
Co jeżeli zatankowałeś tylko kilka litrów diesla?
Jeśli ilość oleju napędowego jest niewielka (np. 1-2 litry na duży, 20-litrowy zbiornik), możesz spróbować rozcieńczyć go przez zatankowanie pod korek. Niemniej jednak nie jest to zalecane, zwłaszcza w nowoczesnych motocyklach, które posiadają precyzyjny układ wtryskowy oraz wrażliwy katalizator.
Jak unikać pomyłek
Aby uniknąć błędów przy tankowaniu, warto stosować kilka prostych zasad:
- zawsze sprawdzaj oznaczenia na dystrybutorze oraz naklejki na baku motocykla,
- unikaj tankowania w pośpiechu i przy rozkojarzeniu,
- jeśli używasz różnych pojazdów (np. samochodu z silnikiem diesla i motocykla), zachowaj szczególną ostrożność,
- możesz przykleić na bak motocykla oznaczenie z rodzajem paliwa, aby w krytycznym momencie mieć dodatkowe przypomnienie.
Zatankowanie oleju napędowego do motocykla benzynowego to poważna sytuacja, ale nie musi oznaczać katastrofy. najważniejsze jest, by nie uruchamiać silnika, a paliwo jak najszybciej usunąć. Warto skorzystać z pomocy fachowców, by uniknąć uszkodzeń układu paliwowego i kosztownych napraw. W przyszłości najlepiej być czujnym i stosować proste metody zapobiegawcze, by taka pomyłka już się nie powtórzyła.