Zakopianka. Droga S7 Kraków–Myślenice pełna tuneli [TABELA]

2 lat temu
  • Udział tuneli w całej długości nowej zakopianki wyniesie minimum 25%
  • Najwięcej mogą stanowić choćby ponad połowę drogi S7 Kraków–Myślenice
  • Zakopianka przez cały czas czeka na wybranie korytarza społecznego

Co to jest zakopianka?

Zakopianka to popularna wśród kierowców nazwa trasy z Krakowa do Zakopanego o długości 102 km. Z Krakowa do Rabki-Zdroju przebiega ona drogą krajową nr 7, a dalej DK47. Przy czym zakopianką kierowcy określają także nowe odcinki dróg z Krakowa w stronę Zakopanego (S7, DK47). w tej chwili dużym zainteresowaniem cieszy się budowa odcinka Naprawa–Skomielna Biała z tunelem pod Luboniem Małym, natomiast jeżeli trasa S7 Kraków–Myślenice zostanie wykonana, przynajmniej w 25% będzie poprowadzona podziemnymi obiektami.

Zobacz nasz serwis specjalny TUNEL ZAKOPIANKA

Zakopianka Kraków–Myślenice: droga musi zejść pod ziemię

W streszczeniu studium korytarzowego dla drogi S7 Kraków–Myślenice napisano, iż ukształtowanie terenu i założenia projektowe powodują konieczność zaprojektowania odcinków tunelowych. W przypadku korytarza nr 1 (długość S7 to 23,6 km) przewidziano trzy tunele (łącznie 5,8 km), a wartość szacunkowa inwestycji to 4,6 mld zł. W ramach korytarza nr 2 (24,6 km) powstałoby pięć tuneli (12,7 km), a budowa drogi pochłonęłaby 6 mld zł. Także pięć tuneli GDDKiA proponuje, gdyby zakopianka została zbudowana w korytarzach:

  • nr 3 (24,3 km; 13,1 km; 6,5 mld zł)
  • nr 4 (26,2 km; 11,6 km; 6,2 mld zł)
  • nr 5 (28,7 km; 11,2 km; 5,9 mld zł).

Cztery tunele byłyby konieczne, gdyby zbudowano drogę S7 w korytarzu nr 6 (29,1 km; 9,5 km; 6 mld zł).

Zakopianka, czyli realizacja tuneli jest konieczna

Z powyższych liczb wynika, iż udział tuneli w całej długości nowej zakopianki, jeżeli te propozycje nie zostaną zmienione na dalszych etapach inwestycji, wyniesie minimum 25%. W studium czytamy, iż niezależnie od postępu dalszych prac studialnych, z analiz prowadzonych w studium korytarzowym wynika, iż o ile będziemy chcieli zachować wysokie parametry użytkowe drogi S7 Kraków–Myślenice, realizacja tuneli będzie konieczna.

Projektanci podkreślili też, iż z uwagi na fakt, iż droga powstanie na obszarze fliszu karpackiego (duża różnorodność morfologiczna warstw), budowa tuneli może wymagać niestandardowych rozwiązań.

W podsumowaniu studium przypomniano również o budowie innej zakopianki – kolejowej (też z tunelami.) Napisano, iż prace studialne nad linią kolejową Kraków–Myślenice w dużej części obejmują ten sam obszar, dlatego na dalszym etapie projektowym konieczna jest koordynacja prac w sposób umożliwiający minimalizację potencjalnych kolizji oraz uwzględniający negatywne skumulowane oddziaływania ze sobą elementów.

Tunele połączą Kraków z Myślenicami. Kiedy budowa?

Zakopianka, czyli droga S7 Kraków–Myślenice a zamieszanie z korytarzami

Przypomnijmy: na początku tego roku GDDKiA przedstawiła sześć korytarzy pod budowę drogi S7 Kraków–Myślenice (każdy o szerokości od 3 do 5 km). Studium korytarzowe objęło obszar prawie 3 tys. km2 na terenie siedmiu powiatów i 34 gmin.

Potem rozpoczęto opracowywanie tzw. korytarza społecznego. Zespół powołany przez Kraków zaproponował dwa warianty.

Droga ekspresowa S7, czyli zakopianka. WARIANT WSCHODNI

Droga ekspresowa S7 rozpoczęłaby się na węźle autostrady A4 Kraków Bieżanów, następnie od wschodu ominęłaby obszary chronione Kopalni Soli w Wieliczce. Nowa zakopianka pobiegłaby przez gminy: Wieliczka, Biskupice, Dobczyce, Siepraw i Myślenice (po wschodniej stronie tego miasta połączyłaby się z istniejącą S7 w okolicy Stróży).

Droga ekspresowa S7, czyli zakopianka. WARIANT ZACHODNI

Droga ekspresowa S7 rozpoczęłaby się na węźle autostrady A4 Kraków Kryspinów, dalej biegnąc przez gminy Liszki, Skawina, Sułkowice i Myślenice (po zachodniej stronie tego miasta). Także w tym wariancie nowa zakopianka włączona zostałaby w istniejącą S7 w okolicy Stróży.

Propozycje Krakowa nie zyskały jednak uznania wśród samorządów gmin sąsiednich. niedługo GDDKiA ogłosi przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.

Zobacz nasz serwis specjalny Zakopianka: droga S7 Kraków–Myślenice

Idź do oryginalnego materiału