Euro-Tach, wyłączny przedstawiciel producenta tachografów Stoneridge Electronics w Polsce oraz National Distributor Continental VDO, informuje o poważnych zakłóceniach sygnału GNSS (GPS) w regionie Europy Środkowej i Północnej. Zjawisko to może wpływać na działanie tachografów inteligentnych Smart2 oraz systemów telematycznych wykorzystywanych w transporcie drogowym.
Dane z globalnych serwisów monitorujących zakłócenia GNSS wskazują na podwyższoną aktywność zakłóceń w Polsce północnej i centralnej, krajach bałtyckich i Skandynawii. Zakłócenia te mogą być wiązane z aktywnością słońca ale także trwającymi ćwiczeniami wojskowymi NATO oraz aktywnością rosyjskich systemów walki elektronicznej (EW) w rejonie Morza Bałtyckiego i Obwodu Królewieckiego.
Rekomendacje dla kierowców i przewoźników:
- W przypadku wystąpienia błędu GNSS wykonaj natychmiast wydruk z tachografu.
- Na wydruku opisz sytuację, np.: „Brak sygnału GNSS – prawdopodobne lokalne zakłócenia”.
- Zachowaj wydruk jako dokumentację – może być wymagany podczas kontroli drogowej.
- Zastosuj zewnętrzną antenę GNSS – zgodnie z homologacją producenta tachografu. W wielu przypadkach antena zewnętrzna umieszczona np. na podszybiu lub na dachu kabiny pojazdu może poprawić jakość odbioru sygnału w warunkach zakłóceń.
- Poinformuj dział techniczny lub serwisowy, jeżeli problem utrzymuje się dłużej – możliwe będzie sprawdzenie integralności instalacji oraz dopasowania systemów telematycznych do lepszej współpracy z tachografami.
– Obserwujemy wzrost zgłoszeń błędów pozycji GNSS. W ostatni piątek kierowcy informowali o zawieszaniu pozycji w tachografach inteligentnych, co może zakłócać rejestrację aktywności kierowców. W obecnych realiach geopolitycznych – zwłaszcza w rejonach objętych aktywnością wojskową – takie zakłócenia nie są odosobnione. najważniejsze jest, by kierowcy nie byli obwiniani przez ITD za błędy systemowe niezależne od nich – skomentował Michał Cieślak, CMO w Euro-Tach Sp. z o.o.