Z torów wyścigowych na drogi – 45 lat opon Goodyear Eagle

1 dzień temu

Goodyear świętuje 45-lecie opon serii Eagle, której najnowszym rozdziałem jest opona Eagle F1 Asymmetric 6 stworzona z myślą o wymaganiach współczesnej motoryzacji. Legendarna seria, zapoczątkowana przez sukcesy na torach Formuły 1 i znajduje zastosowanie w szerokiej gamie aut, od elektrycznych, przez sportowe po luksusowe.

Historia opon Eagle to opowieść o innowacjach, sportowej tradycji i technologii przenoszonej z toru wyścigowego na drogi. To również lista najciekawszych aut ostatniego półwiecza, które opuszczały salony fabrycznie wyposażone w ogumienie z logo Goodyear Eagle.

Wygraj w niedzielę, sprzedaj w poniedziałek

Nazwa „Eagle” jest nierozłącznie kojarzona ze sportami motorowymi, podobnie jak sama marka Goodyear, a wszystko za sprawą jej regularnej obecności na oponach wyścigowych, tuż obok logo producenta. Choć Goodyear okazjonalnie używał tej nazwy już wcześniej, przełom nastąpił w 1980 roku. Wówczas firma znacząco zwiększyła inwestycje, by stać się liderem w segmencie opon o wysokich osiągach, przenosząc technologie i doświadczenia z torów wyścigowych do produktów konsumenckich. Aby podkreślić związek między torem a drogą, Goodyear zdecydował się sygnować zarówno opony wyścigowe, jak i opony drogowe o ultra wysokich osiągach tą samą nazwą – Goodyear Eagle.

W materiałach prasowych z tamtego okresu firma przyznawała, iż „opony nie mają seksapilu”. Dlatego oferowanie kierowcom ogumienia wybieranego przez ich idoli – takich jak: Andretti, Earnhardt, Senna, Prost, Foyt, Unser czy Petty – było sposobem na zmianę tego postrzegania. Dzięki jednej nazwie, która symbolizowała wspólne DNA opon wyścigowych i drogowych, nowe wyczynowe modele drogowe Goodyear Eagle zdobyły równie dużą popularność, co ich torowe odpowiedniki.

Pierwsza oficjalna opona drogowa z linii Eagle trafiła na amerykański rynek w 1981 roku. Niedługo później zadebiutował model Eagle VR50, odpowiadający na bardziej wymagające, europejskie standardy prędkości. Oznaczenie „VR” (od „V-rated”) informowało, iż opona spełnia najwyższe wówczas normy prędkości dopuszczalne w Europie, pozwalając na jazdę z prędkością do 209 km/h.

Eagle VR50 wyróżniała się kierunkowym bieżnikiem o nazwie „gatorback”, inspirowanym technologią opon F1 przeznaczonych na mokrą nawierzchnię. To efekt wspólnej pracy zespołów Goodyeara z USA i Niemiec, które opracowały oponę gotową na niemieckie autostrady bez ograniczeń prędkości. Po debiucie w USA model ten trafił na wyposażenie fabryczne takich ikon motoryzacji jak Chevrolet Corvette czy Pontiac Firebird Trans Am.

Z czasem nazwa Eagle zaczęła pojawiać się na kolejnych modelach opon wyczynowych, budując markę odwołującą się do sportowego dziedzictwa Goodyeara. Eagle GT trafiła do wehikułu czasu Doca Browna w kultowym „Powrocie do przyszłości”, Eagle ST była częstym wyborem dla muscle carów, a Eagle NCT – dla luksusowych aut.

Prawdziwa legenda narodziła się jednak w 1993 roku. Nazwać oponę imieniem samochodu to jedno, ale utrzymać tę nazwę na milionach sprzedawanych sztuk przez ponad 30 lat, to dowód na jej wyjątkową pozycję na rynku.

Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału