
Nowe auto z instalacją LPG? Takie rozwiązanie ma sporo zalet, ale należy się pospieszyć: lista dostępnych modeli zaczyna się gwałtownie kurczyć. Co (jeszcze) mamy do wyboru i jak kształtują się ceny?
W Polsce jeździ najwięcej samochodów z instalacją LPG w całej Europie, dysponujemy też największą siecią do ich tankowania. Do zalet takiego rozwiązania nie trzeba nas przekonywać – koszty jazdy, po wzrostach cen paliw (w tym gazu), są wyraźnie niższe przy stosowaniu tego alternatywnego źródła zasilania.
Pozostaje kwestia montażu instalacji gazowej. W warsztatach niezależnych w przypadku popularnych modeli z klasycznymi czterocylindrowymi silnikami z pośrednim wtryskiem paliwa trzeba na to przeznaczyć około 3-4 tys. zł.
Jeśli dysponujemy nowym autem – takie rozwiązanie nie wchodzi praktycznie w rachubę. W razie problemów z pojazdem niemal na pewno będziemy musieli liczyć się z utratą gwarancji. Niekoniecznie tylko na silnik. Częste były przypadki, gdy odmawiano napraw związanych np. z korozją z uwagi na rzekomy wpływ montażu butli z gazem.
https://magazynauto.pl/uzywane/auta-uzywane-z-fabryczna-instalacja-lpg-15-modeli-zalety-wady-zuzycie-gazu,aid,1765Do dzisiaj jednak w cennikach niektórych firm można znaleźć auta z zasilaniem LPG. Ewidentnie stan został przetrzebiony po masowym przejściu na silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, niezbyt dobrze nadające się do (ekonomicznego) montażu instalacji gazowej. Jej amortyzacja trwałaby za długo.
Są jednak marki, które ciągle oferują auta tego typu. Wypada podkreślić w tym kontekście postępowanie Dacii: firma oferuje modele zmodyfikowane fabrycznie, a nie na miejscu – u dealerów. Są więc objęte pełną gwarancją, a elementy systemu zostały możliwie silnie zintegrowane z całym pojazdem, tak aby jego funkcjonalność nie została ograniczona.
https://magazynauto.pl/porady/typowe-problemy-aut-z-instalacja-lpg,aid,1340Zalety fabrycznego LPG
Szersze modyfikacje auta
Producenci aut mogą sobie pozwolić na większe modyfikacje auta niż przeciętny warsztat zajmujący się montażem instalacji LPG. Dobrym przykładem jest Dacia: auta zasilane gazem rozwijają o 10 KM i 10 Nm więcej od odpowiedników na benzynę. Dlaczego? Opracowano osobny program sterowania silnikiem, zoptymalizowany pod kątem LPG.
- Dacie w wersji gazowej mają też fabrycznie wzmocnione gniazda zaworowe.
Integracja wskazań
Diodowe wskaźniki poziomu gazu montowane w serwisach niezależnych nie zapewniają dokładnych wskazań. Auto z instalacją fabryczną montowaną przez producenta pojazdu u siebie w zakładach może te informacje pokazywać na zestawie zegarów, w dodatku z o wiele większą dokładnością.
- Możemy też liczyć na bieżące wskazania zasięgu samochodu, zarówno na gazie, jak i oczywiście na benzynie.
Eleganckie wykończenie
Akcesoryjne przełączniki gazu nie wyglądają zbyt atrakcyjne – zwykle psują wygląd wnętrza. Montaż instalacji na linii fabrycznej pozwala na ich integrację z oryginalną deską rozdzielczą – stają się po prostu kolejnym przyciskiem spośród wielu.
- Pamiętajmy, iż tego typu elementy, choć błahe, bardzo często stają się źródłem kłopotów. Jakość akcesoryjnych produktów bywa niska, pojawiają się problemy elektryczne, instalacja przestaje się włączać itp.
Oryginalna funkcjonalność
Jasne – każda firma montująca instalacje gazowe jest w stanie zamontować zbiornik gazu we wnęce koła zapasowego, tak by nie zajmował on miejsca w bagażniku. W przypadku instalacji fabrycznej można się jednak pokusić o przygotowanie butli w taki sposób, aby tę wnękę wypełniała w sposób bardziej optymalny, w dodatku może być wykonana z materiałów o niższej masie. Warsztaty niezależne muszą wykorzystywać produkty standardowe, nie zawsze dobrze dopasowane do konkretnego modelu.
- Ogólna reguła odnosząca się do aut z instalacją fabryczną: dla kierowcy jej obecność powinna być nieodczuwalna. Osiągi, obsługa auta, funkcjonalność – to wszystko nie powinno odbiegać od aut bez takiej modyfikacji.
Auta z fabryczną instalacją LPG
Lista modeli z instalacją LPG, którymi można wyjechać prosto z salonu, sukcesywnie się skraca – jeszcze 5-6 lat temu liczyła kilkadziesiąt modeli, w tej chwili naliczyć ich można kilkanaście. I prawdopodobnie liczba ta będzie topnieć w kolejnych latach.
- Uwaga! Z produkcji wypadają silniki, które można łatwo dostosować do LPG.
Fiat Panda
Model z dużym stażem rynkowym, ale ciągle widnieje w cennikach Fiata. Instalacja gazowa łączona jest z dobrze znanym, sprawdzonym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM – i jest on dostępny wyłącznie w odmianie LPG.
- Ceny od: 68 000 zł
Dacia Sandero
Dacia wyrosła na lidera w segmencie fabrycznych aut z LPG. Model Sandero dostępny jest z instalacją zarówno w wariancie standardowym, jak i lekko uterenowionym Stepway, silnik: Eco-G 100, czyli 1.0 R3 o mocy 100 KM.
- Ceny od: 70 800 zł
Dacia Duster
Duster to druga z Dacii dostępnych w odmianie LPG, również montowanej w silniku Eco-G 100. Szkoda, iż instalacja dostępna jest tylko w autach z przednim napędem, wiele osób byłoby pewnie zainteresowanych wariantem 4x4.
- Ceny od: 83 800 zł
Dacia Jogger
7-miejscowy rodzinny crossover też ma swoją odmianę na gaz i jak łatwo się domyślić, jest to wariant Eco-G 100, podobnie jak u firmowego rodzeństwa. Co ciekawe, jest to najtańsza odmiana w gamie tego modelu.
https://magazynauto.pl/testy/dacia-jogger-1-0-eco-g-100-comfort-test,aid,2083- Ceny od: 86 050 zł
Hyundai i10
Instalacja LPG dostępna jest dla wersji 1.2 MPI (rozwijającej 84 KM) z manualną, 5-biegową skrzynią z pakietami wyposażenia Modern, Smart i N-Line (bez podstawowego Pure). Dopłata jest dość wysoka – wynosi 6739 zł.
- Ceny od: 71 239 zł
Kia Picanto
W aucie wykorzystano dedykowaną instalacja LPG firmy BRC współpracującą z silnikiem benzynowym 1.2 DPI 5MT. To system sekwencyjnego wtrysku gazu ze zbiornikiem toroidalnym w miejscu koła zapasowego. Dopłata: 6500 zł.
- Ceny od: 70 000 zł
Kia Rio
instalacje LPG dostępne są dla silnika 1.2 DPI o mocy 84 KM i wszystkich poziomach wyposażenia: M, L, a choćby GT Line. Instalację sekwencyjnego wtrysku gazu dostarcza firma BRC. Dopłata jest dość spora: 6500 zł.
- Ceny od: 74 400 zł
Renault Clio
W wydaniu LPG oferowana jest wersja silnikowa TCe 100, o pojemności 1.0 litra i mocy 100 KM. Do wyboru dwie odmiany wyposażenia: equilibre i techno. Względem wersji bez instalacji są droższe o 4000 zł. To nieduża dopłata.
- Ceny od: 75 900 zł
Renault Captur
Nieduży crossover powiela rozwiązania z Clio: instalacja dostępna jest z silnikiem TCe 100 i w dwóch podstawowych pakietach wyposażenia. Podobnie jak we wspomnianym aucie miejskim dopłata do niej wynosi 4000 zł.
Ceny od: 89 500 zł
Skoda Fabia
W Skodzie montowane są instalacje firmy Land Renzo. Dostępne są w połączeniu z podstawową wolnossącą jednostką 1.0 o mocy 80 KM (dopłata 3700 zł) lub w odmianie turbodoładowanej 1.0 TSI 110 KM (dopłata 4700 zł).
- Ceny od: 70 150 zł
SsangYong Tivoli
W aucie wykorzystywany jest silnik 1.5 z turbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa, co wymusza stosowanie instalacji z dotryskiem benzyny. System dostarcza białostocka firma EuropeGas, dopłata do instalacji to 6500 zł.
- Ceny od: 95 990 zł
SsangYong Korando
Także większe od Tivoli Korando jest dostępne w odmianach zasilanych LPG. Uwagi co do systemu są identyczne, podobnie jak zastosowana instalacja. I w tym przypadku dopłata do każdej wersji wyposażenia wynosi 6500 zł.
- Ceny od: 114 990 zł
PODSUMOWANIE
Malejąca liczba dostępnych aut z instalacją gazową w salonach przyniosła interesujący efekt: w ostatnich miesiącach rejestruje się więcej nowych samochodów elektrycznych niż tych zasilanych LPG. Trzeba przyznać, iż to dość szokująca informacja w naszych warunkach. Nie ma się jednak co dziwić – producenci stawiają na rozwój aut bezemisyjnych, z roku na rok maleje więc liczba solidnych, dobrze znoszących współpracę z LPG jednostek. W przyszłości na placu boju mogą pozostać praktycznie tylko Dacia i Renault.