Wymiana łączników stabilizatora – jak to zrobić samemu. To nie jest trudne, poradnik krok po kroku

1 rok temu

Za stuki z zawieszenia samochodu często odpowiadają zużyte łączniki stabilizatora. Mechanik za ich wymianę weźmie około 200 zł, robiąc to samodzielnie, możemy zaoszczędzić na robociźnie połowę tej kwoty.

Niepokojące stuki z zawieszenia niejednokrotnie są problemem już w kilkuletnich samochodach. Często pojawiają się praktycznie z dnia na dzień, a odgłosy podczas przejeżdżania przez nierówności są intensywne. W takiej sytuacji kierowcy podejrzewają zwykle wyrobienie tulei na wahaczach czy zużycie sworzni.

W większości przypadków okazuje się jednak, iż te elementy są w dobrej kondycji, a stuki pochodzą ze zużytych łączników drążka stabilizatora.

To dobra wiadomość, ponieważ te elementy są stosunkowo tanie, a ich wymiana nie jest skomplikowana. Na dodatek do naprawy wystarczą podstawowe narzędzia, nie jest też potrzebny podnośnik warsztatowy. Zużyte łączniki drążka stabilizatora bez obaw może wymienić samodzielnie każdy kierowca.

https://magazynauto.pl/porady/samodzielna-obsluga-auta-to-mozesz-sprawdzic-np-w-warsztacie-ze-stanowiskami-do-wynajecia,aid,3140

Łączniki stabilizatora

Mają najczęściej postać metalowych prętów zakończonych przegubami. Łączą drążek stabilizatora z elementami zawieszenia. Wraz z drążkiem odpowiadają za stabilność pojazdu na zakrętach. Są wrażliwe na nierówności i gwałtownie się zużywają.

  • Potrzebne narzędzia

Wystarczy zestaw kluczy i odpowiedni klucz ampulowy (jeśli go nie ma w zestawie).

https://magazynauto.pl/porady/nietypowe-zawieszenia-pneumatyczne-hydro-aktywne-nivomat-usterki-naprawy-eksploatacja,aid,1691

Wymiana łączników stabilizatora

Odkręcenie koła

Uniesienie auta na podnośniku ułatwia pracę, ale łączniki da się też wymienić z tzw. żaby.

Sprawdzenie luzu

Trzymając za przegub łącznika, należy podważać drążek stabilizatora. Luz wyczuwalny w tym miejscu potwierdza zużycie elementu. W ten sposób należy sprawdzić górny i dolny przegub.

Ocena części

Przed demontażem starych łączników należy sprawdzić, czy kupione części będą pasowały. Łączniki mogą różnić się długością w zależności od modelu.

Oczyszczenie gwintów

Nakrętki mocujące łączniki stabilizatora zwykle odkręcają się z trudem. Przed demontażem gwinty powinno się oczyścić i spryskać odrdzewiaczem.

Odkręcenie łączników

Nakrętki mocujące łączniki odkręca się dzięki klucza oczkowego, przytrzymując gwintowaną część dzięki klucza ampulowego. Część gwintowana ma odpowiednie gniazdo.

Założenie nakrętki

Górną nakrętkę (przy amortyzatorze) delikatnie dokręcamy ręką.

Dokręcenie łącznika

Przełożenie dolnego gwintu wymaga nagięcia drążka. Najlepiej zrobić to dzięki metalowej łyżki lub mocnego śrubokrętu. Na koniec trzeba dokręcić obie nakrętki łącznika.

Idź do oryginalnego materiału