Volkswagen T-Roc bestsellerem sierpnia w Europie, liderem po 8 miesiącach przez cały czas Dacia Sandero. Coraz mocniejsza pozycja chińskich firm

1 godzina temu

Trzy modele – Dacia Sandero, Renault Clio i Volkswagen T-Roc wypracowały sobie wyraźną przewagę nad resztą stawki w walce o prymat na rynku nowych aut w Europie. Coraz mocniej zarysowuje się obecność chińskich samochodów – w sierpniu marki z Państwa Środka sprzedały więcej swoich pojazdów niż Audi i Renault.

Najnowsze dane dostępne dla rynku europejskiego (pochodzące z jato Dynamics i Dataforce) wskazują, iż sierpień był udanym miesiącem pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych w 28 krajach Starego Kontynentu.

Zarejestrowano w nich bowiem ponad 790 tys. aut, czyli o 5 procent więcej niż w sierpniu ubiegłego roku. Wzrost był napędzany przede wszystkim dobrymi wynikami w Niemczech (+5% rok do roku), Polsce (+15%), Hiszpanii (+18%) oraz Austrii (+25%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-nowych-samochodow-w-polsce-w-sierpniu-2025-roku-prawie-10-procent-pochodzi-z-chin,aid,5523

Duży wzrost popularności aut zelektryfikowanych

Z ogólnej liczby zarejestrowanych w sierpniu aut największą część stanowiły SUV-y i crossovery – kupiono ich ponad 451 tys. szt., czyli 57% wszystkich pojazdów (więcej o 11% niż przed rokiem). Za 20,2% rejestracji odpowiadają samochody elektryczne (159,7 tys. szt.; +27% rok do roku), które ogólnie w ciągu 8 miesięcy znalazły już 1,54 mln nabywców. Hybrydy plug-in zostały wybrane w sierpniu przez 10,6% klientów (83,8 tys. szt.; +59%).

W ciągu 8 miesięcy br. w Europie zarejestrowano łącznie 8 703 880 osobówek, natomiast w tym samym okresie ub.r. było to tylko minimalnie mniej – 8 679 949 szt.

Sierpień miesiącem ustępującej generacji VW T-Roca

W sierpniu najczęściej kupowanym nowym samochodem okazał się Volkswagen T-Roc – to o tyle interesujące, iż to jeszcze model pierwszej generacji, której następcę już pokazano. T-Roc jest w ogóle najpopularniejszym SUV-em w tym roku w Europie. Na kolejnych miejscach w sierpniu uplasowały się Dacia Sandero oraz VW Tiguan. jeżeli zaś chodzi o dane za 8 miesięcy br. to kolejność na podium jest następująca: Dacia Sandero, Renault Clio i VW T-Roc (szczegółowe dane w tabeli poniżej).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-volkswagen-t-roc-w-polsce-ceny-silniki-wersje-wyposazenie,aid,5510

Wśród samochodów elektrycznych, mimo znacznego spadku popytu, utrzymuje się, z dużą przewagą nad pozostałymi autami Tesla Model Y. Od stycznia do sierpnia kupiło ją 83 314 osób (-34% rok do roku). Na kolejnych miejscach plasują się zaś VW ID.4 (51 380 szt.; +33,6%) oraz Tesla Model 3 (50 237 szt.; -29%), VW ID.3 (49 475 szt.; +39,1%) oraz tegoroczna debiutantka – Skoda Elroq (48 776 szt.).

Coraz mocniejsze chińskie marki

Wyraźnie zarysowuje się rosnąca popularność samochodów osobowych pochodzących z Chin. W sierpniu wszystkich aut z tego kraju kupiono 43,5 tys. szt., co przekłada się na 5,5% wszystkich rejestracji w Europie. Wzrost sprzedaży w porównaniu z sierpniem ub.r. wyniósł aż 121%. Taki wynik oznacza, iż skumulowana sprzedaż aut chińskich marek przekracza już wartości osiągane przez pojedyncze wielkie marki europejskie, takie jak Audi (41,3 tys. szt. w sierpniu) czy Renault (37,8 tys. szt.).

Warto przy tym zauważyć, iż na te 43,5 tys. szt. „chińczyków” składa się sprzedaż 40 różnych marek, ale za 84% rejestracji aut z Państwa Środka odpowiada zaledwie pięć z nich: MG, BYD, Jaecoo, Omoda i Leapmotor. Jak zauważa Jato Dynamics, w sierpniu MG sprzedało więcej aut niż np. Fiat i Tesla, BYD wyprzedził Suzuki i Jeepa, zaś Jaecoo i Omoda np. Alfę Romeo i Mitsubishi.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowe-testy-zderzeniowe-euro-ncap-18-modeli-chinczycy-i-turcy-zawstydzili-renomowanych-rywali-bmw-i-citroen-z-wpadka,aid,5539

Na liście bestsellerów top 50 na Starym Kontynencie znajduje się na razie jeden samochód z Chin – MG ZS zajmujące po 8 miesiącach br. 21. miejsce. Można jednak spokojnie założyć, iż będzie się to stopniowo zmieniać, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę fakt, iż chińskie firmy wprowadzają na rynek coraz więcej modeli nie tylko elektrycznych, ale także hybrydowych – tak klasycznych, jak i plug-in.

Oto 10 najpopularniejszych modeli samochodów osobowych w Europie w okresie I-VIII 2025 r. (Dane: Dataforce za Automotive News Europe)

1. Dacia Sandero

fot. archiwum/Motor

2. Renault Clio

fot. archiwum/Motor

3. Volkswagen T-Roc

fot. archiwum/Motor
Miejsce Marka/model Rejestracje I-VIII 2025 r. (szt.) Zmiana do I-VIII 2024 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dacia Sandero 166 009 -9,4
Renault Clio 149 768 +5,8
VW T-Roc 141 600 -1,7
VW Tiguan 131 338 +10,5
Peugeot 208 129 366 -0,6
VW Golf 129 311 -13,4
Toyota Yaris Cross 124 380 -4,7
Dacia Duster 120 552 +2,7
Peugeot 2008 118 195 +2,7
Opel Corsa 115 866 +5,5
Idź do oryginalnego materiału