Z początkiem lutego br. planowane jest uruchomienie nowej wersji programu „Mój Elektryk 2.0”.
Ma ona zastąpić dotychczasową wersję programu – napisały w apelu firmy branży leasingu i wynajmu oraz organizacji pracodawców do Ministerstwa Klimatu i Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ws. programu Mój Elektryk 2.0.
Uzasadnione obawy dotyczące skuteczności programu w realizacji jego głównych celów
Wprowadzane zmiany, takie jak wykluczenie przedsiębiorstw niebędących osobami fizycznymi oraz brak wsparcia dla pojazdów kategorii N1, budzą uzasadnione obawy dotyczące skuteczności programu w realizacji jego głównych celów. W niniejszym dokumencie podkreślamy znaczenie tych grup w rozwoju elektromobilności oraz wnosimy o ponowne rozważenie podjętych decyzji.
Wnosimy również o przywrócenie finansowania w oparciu o środki z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, przeznaczone na dotacje dla wszystkich przedsiębiorstw w dotychczasowym zakresie. Jednocześnie zwracamy się z prośbą o podjęcie rozmów na poziomie europejskim w celu umożliwienia wykorzystania środków z KPO również przez osoby prawne – dodają autorzy apelu.
Taka zmiana może poważnie ograniczyć skuteczność programu
Jak zaznaczają, z przykrością przyjmujemy decyzję o wykluczeniu przedsiębiorstw, które nie są osobami fizycznymi, z programu „Mój Elektryk 2.0”. Z perspektywy branży leasingowej i wynajmu długoterminowego, taka zmiana może poważnie ograniczyć skuteczność programu i zmniejszyć jego szansę na realizację kluczowych celów, takich jak rozwój elektromobilności w Polsce oraz redukcja emisji CO2.
Tymczasem, czytamy dalej w apelu, z danych PZPM opartych na rejestracjach pojazdów w systemie CEPiK wynika, iż w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. aż 87% nowych elektrycznych samochodów osobowych zostało zarejestrowanych przez przedsiębiorców (w tym aż 74% pojazdów trafiło do firm leasingowych i wynajmu długoterminowego). Oznacza to, iż wykluczenie tej grupy z programu znacząco osłabia dynamikę rozwoju rynku elektromobilności, jednocześnie zwiększając ryzyko niewykorzystania przyznanych środków publicznych.
Wykluczenie leasingodawców wpłynie na dostępność e-pojazdów na rynku wtórnym
W poprzedniej edycji programu to właśnie przedsiębiorstwa leasingowe i wynajmu długoterminowego odpowiadały za blisko 70% wykorzystanych funduszy. Ograniczenie, w nowej edycji programu, dostępu do dotacji przez przedsiębiorców innych niż osoby fizyczne może prowadzić do niewykorzystania dostępnych środków, co podważa cel programu i ogranicza jego wpływ na rynek elektromobilności.
Według autorów apelu, wykluczenie tych przedsiębiorstw wpłynie również na dostępność pojazdów elektrycznych na rynku wtórnym, ponieważ leasingobiorcy flotowi stanowią główne źródło podaży samochodów osobowych w sprzedaży wtórnej, a ich wykluczenie z programu spowoduje ograniczenie liczby dostępnych, przystępnych cenowo samochodów elektrycznych dla klientów indywidualnych. Ponadto, decyzja o braku wsparcia dla pojazdów N1 (lekkich dostawczych do 3,5 tony) wprowadza niekorzystną zmianę dla sektora transportowego. Pojazdy te, wykorzystywane w transporcie miejskim i ostatniej mili, są najważniejsze dla rozwoju elektromobilności w miastach. Ich wykluczenie zwiększa ryzyko, iż transport miejski pozostanie zależny od pojazdów spalinowych, co stoi w sprzeczności z celami programu.
Zwracamy się z prośbą o podjęcie rozmów na poziomie europejskim
Dodatkowo, należy pamiętać, iż to wykluczone z programu przedsiębiorstwa stanowiły do tej pory główny motor napędowy rozwoju elektromobilności. Dzięki masowym zakupom pojazdów elektrycznych, firmy przyczyniają się do budowy infrastruktury ładowania, edukacji klientów i wspierania transformacji technologicznej w motoryzacji. Ograniczenie ich dostępu do dopłat stanowi poważne zagrożenie dla tempa tej transformacji.
– W związku z powyższym apelujemy o ponowne rozważenie decyzji o wykluczeniu innych przedsiębiorstw niż jednoosobowe z programu „Mój Elektryk 2.0” oraz o wykluczeniu z dopłat pojazdów kategorii N1 – piszą dalej autorzy apelu. – W związku z tym zwracamy się z prośbą o podjęcie rozmów na poziomie europejskim w celu umożliwienia wykorzystania środków z KPO również przez osoby prawne rozszerzają zakres dopłat także do pojazdów N1. Wnosimy również o przywrócenie finansowania w oparciu o środki z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, przeznaczone na dotacje w dotychczasowym zakresie dla wszystkich przedsiębiorstw – dodają.
Deklarujemy gotowość do współpracy w celu wypracowania optymalnych rozwiązań
Uwzględnienie wszystkich przedsiębiorstw oraz pojazdów kategorii N1 w kolejnych edycjach programu wsparcia jest niezbędne dla pełnej realizacji jego założeń oraz osiągnięcia kluczowych celów, takich jak rozwój elektromobilności i ochrona środowiska. Jako przedstawiciele branży leasingu i wynajmu, a także przedsiębiorstw wykluczonych z programu Mój Elektryk 2.0. deklarujemy gotowość do współpracy w celu wypracowania optymalnych rozwiązań, które pozwolą osiągnąć wspólne cele w zakresie rozwoju elektromobilności i ochrony środowiska – stwierdzają na zakończenie autorzy apelu.