Włoski hot hatch już w ofercie. Są też rajdowe wersje

3 dni temu

Po wielu latach stagnacji, kultowa marka ze sportowymi tradycjami wraca do gry – przynajmniej na to wygląda. Pierwszym modelem, który ma w tym pomóc jest nowy Ypsilon. Co ciekawe, ten miejski model doczekał się sportowych konfiguracji. Włoski hot hatch właśnie pojawił się na europejskim rynku.

Włoski hot hatch nadjechał

Po debiucie konwencjonalnych wersji, nadszedł czas na te bardziej charakterne. Czy włoski hot hatch przyczyni osiągnie sukces w segmencie B? Nie ma wątpliwości, iż pozytywnie wpłynie na jego wizerunek całej oferty produktowej. Wszystko zweryfikują jednak klienci, którzy mają dziś naprawdę duży wybór.

Lancia Ypsilon HF, bo taką nosi nazwę, wyróżnia się nieco bardziej wyrazistą stylistką. Body kit obejmuje przeprojektowane zderzaki ze zwiększonymi wlotami i nowymi wstawkami, które podkreślają sportowy sznyt samochodu.

Lancia Ypsilon HF – przód

Uwagę zwracają przednie osłony błotników, które zyskały przedłużenie z logo flagowej wersji. Z profilu łatwo dostrzec również lekko poszerzony rozstaw kół oraz dedykowane felgi o bardzo ciekawym wzorze.

Z kolei tył samochodu wydaje się zbieżny z tym, co oferuje dotychczasowe wydanie miejskiej Lancii. Różnicę stanowi dyfuzor, który dyskretnie zdradza, iż nie jest to podstawowy wariant tego pojazdu. Summa summarum, stylistyka zasługuje na wysokie noty.

Co ciekawe, HF będzie również wersją wyposażeniową – wzorem pakietów AMG czy M. To oznacza, ze klienci decydujący się na 110-konny silnik benzynowy będą mogli liczyć na podrasowaną stylistykę i obfitą listę zastosowanych rozwiązań.

Jest czym jechać

Włoski hot hatch w topowym wydaniu będzie oferował jednostkę elektryczną – samodzielnie pracującą. Niektórzy mogą kręcić nosem na brak klasycznego układu napędowego, ale takie mamy czasy. Marka musiała dostosować się do obowiązujących norm emisji spalin.

Lancia Ypsilon HF 2025 oddaje do dyspozycji kierowcy 276 koni mechanicznych i 345 niutonometrów. Cały potencjał trafia jedynie na przednią oś. Podejrzewamy, iż przeniesienie takich wartości jedynie na dwa koła nie będzie łatwe, szczególnie na śliskich nawierzchniach.

Lancia Ypsilon HF – tył

Biorąc pod uwagę wyżej podane liczby i zastosowaną technologię, prezentowany model nie będzie miał za dużej konkurencji. Największym rywalem wydaje się francuski odpowiednik, czyli Alpine A290, które już zadebiutował w naszym kraju.

Osiągi? Bardzo dobre. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,6 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h. Przydałaby się możliwość zdjęcia „kagańca” – choćby w ramach opcjonalnego pakietu.

Lancia Ypsilon HF – kabina

Jeżeli chodzi o akumulator trakcyjny, to nie ma rewelacji. Jego pojemność sięga 54 kWh. To ten sam podzespół, który pracuje w innych modelach miejskich koncernu Stellantis. W tym przypadku pozwala na pokonanie do 370 kilometrów w cyklu mieszanym WLTP.

Warto dodać, iż inżynierowie nie ograniczyli zmian do podkręcenia jednostki elektrycznej. Auto jest obniżone o 20 milimetrów, ma zwiększony rozstaw kół, ulepszony układ hamulcowy z systemem Alcon.

Włoski hot hatch w wyczynowych wydaniach

Lancia przypomniała sobie o swoich sportowych konotacjach, co zaowocowało również wyczynowymi wersjami tego modelu. Są to konfiguracje spełniające wymagania homologacyjne konkretnych kategorii FIA.

Lancia Ypsilon Rally 4 HF

Włoski hot hatch w wydaniu HF Racing ma benzynowy silnik generujący 145 koni mechanicznych. To przekładnia o pojemności 1,2 litra, która została wyposażona w doładowanie. W aucie zastosowano również mechanizm różnicowy przedniej osi.

Co ciekawe, oferta obejmuje również mocniejsze wydanie. To Ypsilon Rally 4 HF, który legitymuje się mocą 209 koni mechanicznych. Zintegrowano go z pięciobiegową skrzynią Sadev. Nie zabrakło również rajdowego osprzętu i wydajniejszych hamulców.

Od razu poznaliśmy ceny tych wyczynowych wydań. HF Racing, czyli ten słabszy wariant startuje od 38 900 euro, co stanowi wydatek 165 325 złotych (kurs 4,25). Z kolei Rally 4 HF kosztuje minimum 74 500 euro (316 625 złotych), co uwydatnia różnice w zaawansowaniu konstrukcji.

Idź do oryginalnego materiału