Wielka aktualizacja A6, Q5 i A5. Audi przywróci fizyczne przyciski i doda kilka bajerów

1 godzina temu
Stało się! Audi oficjalnie ogłosiło zmiany, na które czekało wielu tradycjonalistów. Wraz z nowym rokiem modelowym, niemiecki producent wprowadza gigantyczną aktualizację sprzętu i systemu dla swoich kluczowych aut. Na liście nowości znajdziemy nie tylko tryb do "latania bokiem" czy fabryczny wideorejestrator 4K, ale przede wszystkim – powrót normalnych przycisków na kierownicy.


Ingolstadt nie rzuca słów na wiatr. Geoffrey Bouquot, dyrektor ds. technologii Audi, zapowiada, iż nowe rozwiązania mają sprawić, iż jazda stanie się bardziej "emocjonalna i intuicyjna". Zmiany obejmą szeroką gamę modeli: Audi A5, A6, Q5 oraz elektryczne A6 e-tron i Q6 e-tron. Co dokładnie się zmieni?

Koniec z haptyczną udręką na kierownicy


To prawdopodobnie najważniejsza wiadomość dla codziennego użytkowania. W zaktualizowanych modelach, po wejściu do środka, pierwszą rzeczą, która rzuci się w oczy, będzie nowa wielofunkcyjna kierownica.

Audi zdecydowało się zastąpić część dotychczasowych dotykowych elementów sterujących fizycznymi przyciskami. To ukłon w stronę ergonomii i odpowiedź na głosy klientów, którzy woleli czuć pod palcem prawdziwe kliknięcie.

Dodatkowo modele spalinowe (platforma PPC), takie jak Audi A6, otrzymają nowe konturowe fotele przednie dla lepszego komfortu.

Zmienia się też system multimedialny. Nowy interfejs użytkownika ma uproszczone ikony (znane z nowego Q3), a integracja z ChatGPT pozwoli na swobodną rozmowę z asystentem głosowym.

Tryb "dynamic plus" do latania bokiem


Audi chce trochę poszaleć ze swoimi samochodami. Dla kierowców modeli Audi S5 i S6 e-tron przygotowano nowy tryb drive select "dynamic plus" znany z topowych, sportowych modeli marki. Co to daje?

System został zaprojektowany tak, by wyraźnie przenosić dynamikę na tylną oś. W spalinowym S5 dba o to sportowy mechanizm różnicowy quattro, a w elektrycznym S6 e-tron – odpowiednie sterowanie silnikami i wektorowanie momentu hamowania. Efekt? Kontrolowana nadsterowność. Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) w tym trybie pozwala na nieco więcej szaleństwa, zanim wkroczy do akcji.

Dla posiadaczy Audi Q6 e-tron przygotowano inną niespodziankę – możliwość zwiększenia mocy napędu jako funkcję na żądanie (wykupowaną cyfrowo).

Reflektory i wbudowana kamera 4K


Dla niektórych to koniec z plątaniną kabli od akcesoryjnych kamerek. Audi wprowadza opcjonalną kamerę pokładową (dashcam) zintegrowaną w podstawie lusterka wstecznego. Rejestruje ona obraz w jakości 4K i technologii HDR. Co ważne, w razie wypadku lub gwałtownego hamowania, system automatycznie zapisuje 30 sekund przed i po zdarzeniu.

Prawdziwy spektakl robią jednak światła w nowym Audi A6. Reflektory Digital Matrix LED potrafią wyświetlać na jezdni symbole:

strzałki nawigacyjne (lane guidance),

ostrzeżenia o oblodzeniu,

podświetlenie pieszych na poboczu (marking light).


Tylne lampy OLED 2.0 zyskały aktywne elementy, które mogą się dynamicznie rozjaśniać, tworząc wrażenie ciągłego ruchu.

Parkowanie telefonem i lepsza rekuperacja


Aktualizacja przynosi też ulepszenia w codziennej jeździe. System asystent parkowania pro pozwoli zapisać w pamięci do pięciu manewrów (każdy do 200 metrów) i odtworzyć je autonomicznie. Co więcej, nowa funkcja pozwala zaparkować w garażu używając tylko telefona, bez konieczności siedzenia w aucie.

Dla modeli elektrycznych na platformie PPE (Premium Platform Electric) poprawiono układ hamulcowy. Auta będą mogły teraz wyhamować aż do całkowitego zatrzymania wyłącznie przy użyciu rekuperacji, bez angażowania tradycyjnych hamulców ciernych. To oznacza płynniejszą jazdę i większy zasięg dzięki lepszemu odzyskiwaniu energii.

Idź do oryginalnego materiału