Cupra Born e-Boost to najbardziej dynamiczna wersja pierwszego w pełni elektrycznego modelu Cupry.
Zwiększona moc, większy akumulator i sportowy charakter mają na celu dostarczenie emocji porównywalnych do klasycznych hot hatchy, ale w nowoczesnym, elektrycznym wydaniu. Jak wypada Born e-Boost 77 kWh w praktyce?
Za użyczenie auta do testu dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska – importerowi marki Cupra w Polsce
Różnice…
Wersja e-Boost wyróżnia się przede wszystkim większą mocą. Standardowy Born oferuje 204 KM, natomiast e-Boost podnosi ten wynik do 231 KM, co wyraźnie poprawia dynamikę. Przyspieszenie do 100 km/h w tej wersji zajmuje 6,6 sekundy, co czyni z Born e-Boost jednego z szybszych elektrycznych hatchbacków w swojej klasie. Moment obrotowy dostępny od razu zapewnia natychmiastowe przyspieszenie, co daje kierowcy poczucie dużej dynamiki, szczególnie w miejskich warunkach.
Akumulator o pojemności 77 kWh zapewnia zasięg do 546 km wg. normy WLTP. W praktyce, w codziennych warunkach jazdy (w zależności od stylu i warunków drogowych), zasięg ten wynosi około 380-490 km w trasie. W mieście bez problemu przekraczamy 550 kilometrów choćby przy temperaturach w okolicach 5 stopni na plusie. Na Trasie Pomiarowej do Jeleniej Góry mieliśmy wynik 20,6 kWh na 100 kilometrów, w drodze powrotnej niecałe 16 kWh/100 km. To bardzo dobry wynik, który sprawia, iż Cupra Born e-Boost jest nie tylko szybka, ale również oferuje długie przebiegi, co czyni ją wszechstronną zarówno w mieście, jak i na trasie.
Ładowanie i zarządzanie energią
Cupra Born e-Boost 77 kWh obsługuje szybkie ładowanie z mocą do 175 kW, co pozwala na uzupełnienie akumulatora od 10% do 80% w zaledwie 35 minut na odpowiedniej ładowarce. Przy użyciu domowej ładowarki o mocy 11 kW, naładowanie akumulatora do pełna zajmie około 8 godzin, co jest rozsądnym wynikiem w kontekście dużego akumulatora.
Samochód oferuje tryby jazdy, które pozwalają efektywnie zarządzać energią. Są to:
•Range – maksymalizacja zasięgu kosztem wydajności.
•Comfort – zrównoważone zarządzanie energią i komfort jazdy.
•Cupra – pełna moc i szybka reakcja na gaz.
•Individual – personalizowane ustawienia, dostosowane do preferencji kierowcy.
Dodatkowo, Born oferuje funkcję zwiększonej rekuperacji, co pozwala na efektywne odzyskiwanie energii podczas zwalniania, zwiększając efektywność jazdy w miejskich warunkach.
Nienajgorszy komfort
Wnętrze Cupry Born jest sportowe, nowoczesne i ergonomiczne. Sportowe fotele kubełkowe zapewniają doskonałe podparcie boczne, co jest szczególnie ważne przy bardziej dynamicznej jeździe. Są również wygodne, choćby na dłuższe trasy, i obszyte materiałami wysokiej jakości.
10-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego jest intuicyjny i oferuje wsparcie dla Apple CarPlay (bezprzewodowo!) oraz Android Auto. Na desce rozdzielczej dominuje cyfrowy kokpit, który przekazuje najważniejsze informacje, w tym dane o zasięgu, trybie jazdy i parametrach pojazdu. Wykończenia wnętrza z charakterystycznymi dla Cupry miedzianymi akcentami podkreślają sportowy charakter tego modelu. Bagażnik o pojemności 385 litrów jest standardem dla tej klasy samochodów. Nie wyróżnia się na tle konkurencji, ale jest wystarczający na codzienne potrzeby oraz na krótsze wyjazdy.
Wrażenia z jazdy
Cupra Born e-Boost, jak na elektrycznego hot hatcha, dostarcza solidnych emocji z jazdy. Dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu dostępnemu od startu, auto przyspiesza płynnie i szybko, co szczególnie czuć w trybie Sport. Wrażenia są znacznie bardziej ekscytujące niż w wielu typowych elektrykach, a nisko umieszczony środek ciężkości, wynikający z rozłożenia akumulatorów, sprawia, iż samochód dobrze trzyma się drogi choćby w ostrych zakrętach. Zawieszenie Cupry Born e-Boost jest nieco twardsze niż w standardowych wersjach, co podkreśla sportowy charakter auta, mamy za to na pokładzie też DCC. Daje to doskonałą stabilność przy szybszych manewrach, choć na bardziej nierównych nawierzchniach może być nieco mniej komfortowe.
System kierowniczy jest bardzo precyzyjny, a reakcje na ruchy kierownicą szybkie, co w połączeniu z natychmiastowym przyspieszeniem daje naprawdę sportowe wrażenia z jazdy. Pomimo tego, iż auto waży ponad 1,8 tony, dobrze ukrywa swoją masę, szczególnie podczas szybszych manewrów.
Podsumowanie
Cupra Born e-Boost 77 kWh to jeden z najbardziej dynamicznych i ekscytujących elektrycznych hatchbacków na rynku. Zwiększona moc w połączeniu z dużym akumulatorem oferującym solidny zasięg sprawiają, iż jest to auto wszechstronne – świetne zarówno na co dzień, jak i do bardziej dynamicznej jazdy.
Zalety:
•Moc 231 KM i szybkie przyspieszenie (6,6 s do 100 km/h).
•Duży zasięg (realnie okolice 400 kilometrów).
•Sportowe prowadzenie i precyzyjna reakcja na gaz.
•Szybkie ładowanie i wydajne zarządzanie energią.
•Nowoczesne, dobrze wykończone wnętrze z wieloma technologiami.
Wady:
•Utwardzone zawieszenie może być mniej komfortowe na nierównych drogach.
•Bagażnik nie wyróżnia się wielkością w porównaniu do niektórych konkurentów.
Cupra Born e-Boost to samochód dla osób, które chcą połączyć sportowy charakter jazdy z ekologicznymi zaletami napędu elektrycznego. To dowód na to, iż elektryki mogą dostarczać nie tylko oszczędności i ekologię, ale również emocje za kierownicą.
Tekst i foto: Bartek Teklak