W 2035 roku miał wejść w życie zakaz rejestracji samochodów spalinowych. Jednak każdemu miesiącowi towarzyszy coraz więcej problemów związanych z tą, dla wielu osób, kontrowersyjną decyzją. Jak podaje Interia, rezygnacji z tego pomysłu aktualnie domaga się Europejska Partia Ludowa, która obejmuje 73 partie polityczne z 39 krajów. Czy zakaz zostanie finalnie wprowadzony?
Unia zmienia zdanie? Zakaz aut spalinowych w UE pod znakiem zapytania
Ogólnoświatowy biznes produkcji samochodów jest wart ponad dwa tryliony dolarów, a rynek ten zatrudnia ponad cztery miliony osób. Na świecie znajduje się 1,47 miliarda samochodów. Unia Europejska postanowiła, iż do 2050 roku Europa stanie się neutralna klimatycznie, co wiązałoby się z wygaszeniem produkcji samochodów spalinowych i przejściem na samochody elektryczne, które teoretycznie stanowią ekologiczną alternatywę.
Auta elektryczne kontra auta spalinowe
Pomysł szybkiego wprowadzenia samochodów elektrycznych na rynek, budowy niezbędnej infrastruktury i przekonania konsumentów do porzucenia spalinowych aut jest atrakcyjny na papierze. Rzeczywistość jednak weryfikuje te założenia.
Zgodnie z informacjami podanymi przez Interię, program ochrony powietrza (CAFE) obowiązuje od 2008 roku. Maksymalna emisja CO2 jest stopniowo zmniejszana, a w tej chwili wynosi 95 g/km. Kary za emisję spalin były dotkliwe: w 2020 roku Volkswagen zapłacił ponad 100 mln euro za nieprzestrzeganie ustalonych standardów.
Producenci samochodów zwrócili się ku elektrykom. Problemem okazały się jednak wysokie koszty energii w UE. Unia stara się zamykać elektrownie węglowe, promując odnawialne źródła energii, ale wydaje się, iż Europa nie pozostało przygotowana na masową eksploatację takich aut.
ZOBACZ: Te auta pokochały kobiety. Biją rekordy popularności
Produkcja samochodów elektrycznych również stanowi wyzwanie. Brakuje odpowiednich fabryk oraz wykwalifikowanych pracowników. Z tego powodu produkcja samochodów elektrycznych odbywa się głównie w Chinach. Unia stara się zmniejszyć emisję CO2, podczas gdy Chiny zwiększają ją w ciągu roku kilkakrotnie.
Oficjalnie stanowisko EPP
Branża motoryzacyjna nie jest w stanie udźwignąć nakazów Parlamentu Europejskiego. EPP opublikowała oficjalne stanowisko, postulując zniesienie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. Proponują także rozbudowę infrastruktury do ładowania elektryków, wzmocnienie łańcuchów dostaw oraz większe inwestycje w badania i rozwój branży motoryzacyjnej. EPP to najliczniejsza grupa polityczna w PE.
ZOBACZ: Policja sprawdzi nieodśnieżone auta. Kary mogą odbić się na kieszeniach kierowców
Jak informuje portal Interia, Ursula von der Leyen zaangażowała się w sprawę samochodów spalinowych, a niedługo odbędzie się poważna debata na temat przyszłości europejskiej branży motoryzacyjnej.