Wideorejestrator Xblitz Falcon 4K | Recenzja | Test

moto-przestrzen.pl 2 godzin temu

Mieliśmy okazję przetestować sporo wideorejestratorów, ale tym razem w nasze ręce trafił model, który może przyciągnąć uwagę osób szukających sprzętu z wyższej półki – Xblitz Falcon. To zestaw składający się z dwóch kamer – przedniej i tylnej – które oferują rozdzielczość 4K UHD. Xblitz Falcon został wyposażony w sensory Sony Starvis 2, tryb HDR, GPS, system ADAS i kilka innych funkcji, które mają poprawić komfort codziennego użytkowania.

Jak te zaawansowane technologie sprawdzają się w praktyce? I czy cena, wynosząca 999 zł, jest adekwatna do jakości sprzętu? Sprawdziliśmy to!

Pierwsze wrażenia

Wideorejestrator dotarł do nas w klasycznym dla Xblitz opakowaniu. Po otwarciu pudełka od razu widać dwie kamerki, starannie zabezpieczone miękkim wypełnieniem. Pod nimi znajdują się dwa osobne pudełka z akcesoriami: filtr polaryzacyjny, ładowarka do gniazda zapalniczki, 3,5-metrowy kabel USB typu A – USB typu C, 6-metrowy kabel USB typu C – USB typu C, dodatkowe taśmy mocujące, folie elektrostatyczne, czytnik kart pamięci oraz instrukcja obsługi.

Całość robi bardzo dobre wrażenie. Jedynym minusem jest brak karty pamięci w zestawie – przy cenie oscylującej wokół tysiąca złotych można by się jej spodziewać.

Wykonanie i design

Pod względem wykonania Xblitz Falcon nie zawodzi. Obudowy wykonano z matowego tworzywa, które nie palcuje się i nie odbija światła. Mechanizm regulacji obiektywu działa z wyraźnym oporem, co zapewnia stabilność i precyzyjne ustawienie. Jakość wykonania jest naprawdę wysoka – widać, iż mamy do czynienia z solidnym, dopracowanym sprzętem, a nie tanim, budżetowym wideorejestratorem.

Przednia kamera ma wymiary 85 x 75 x 36 mm i waży 135 g, ale dzięki kompaktowemu kształtowi nie ogranicza widoczności. Ekran IPS o przekątnej 3,16 cala jest bardzo czytelny, a po jego prawej stronie znajdują się cztery przyciski funkcyjne. Na górze kamery ulokowano porty: zasilania, do podłączenia tylnej kamery, slot na kartę pamięci, mikrofon, przycisk resetu i włączania.

Tylna kamera jest znacznie mniejsza – 61 x 56 x 36 mm, waga 50 g – ale jakość wykonania nie ustępuje większej kamerze. Dokładnie na coś takiego liczyliśmy.

Montaż i widoczność

Przednią i tylną kamerę montujemy dzięki taśmy 3M, co jest bardzo wygodne i zapewnia pewne trzymanie się szyby. W zestawie znajdują się także dodatkowe naklejki, gdybyście musieli przełożyć kamerę w inne miejsce. Sam montaż jest prosty i intuicyjny, a długie kable pozwalają na odpowiednie poprowadzenie i estetyczne ukrycie przewodów w aucie, dzięki czemu nie przeszkadzają w codziennej jeździe ani w polu widzenia kierowcy.

Techniczne szczegóły

Obie kamery wyposażono w sensory Sony Starvis 2 – przednia (IMX678) i tylna (IMX675) – co pozwala na nagrywanie w rozdzielczości 4K UHD (3840 x 2160p). jeżeli zależy Ci na płynniejszych nagraniach, warto obniżyć rozdzielczość do 2K, co zapewnia 60 klatek na sekundę.

Kąt widzenia kamer to 150° z przodu i 130° z tyłu, co pozwala objąć szeroki obszar wokół auta. Przesłony f/1.75 (przednia) i f/1.55 (tylna) zapewniają wyraźny obraz choćby w trudnych warunkach oświetleniowych, a dołączony filtr polaryzacyjny CPL dodatkowo redukuje refleksy od szyby i deski rozdzielczej, poprawiając czytelność nagrań.

Kamera obsługuje karty micro SD do 512 GB, a nagrania można rejestrować w pętlach 1, 3 lub 5 minut.

Po omówieniu parametrów technicznych czas przyjrzeć się funkcjom, które wyróżniają Xblitz Falcon w codziennym użytkowaniu. Dzięki nim kamerka nie tylko nagrywa w wysokiej jakości, ale też ułatwia kontrolę nad nagraniami, wspiera kierowcę i chroni samochód choćby podczas postoju.

Wi-Fi i aplikacja mobilna Xblitz Falcon

Wbudowane Wi-Fi umożliwia połączenie kamerki z telefonem. Dzięki aplikacji na Androida i iOS gwałtownie obejrzysz nagrania, pobierzesz je do pamięci telefona i zmienisz ustawienia bez wyjmowania karty pamięci.

GPS w Xblitz Falcon

Moduł GPS rejestruje trasę, prędkość i współrzędne jazdy. To przydatne, gdy potrzebujesz dokładnej dokumentacji podróży lub dowodu w razie zdarzenia drogowego.

ADAS – asystent kierowcy w Xblitz Falcon

System ADAS ostrzega o zjeżdżaniu z pasa czy zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu. Choć nie zastąpi fabrycznych systemów w nowych autach, w starszych samochodach działa jako praktyczne wsparcie.

Super HDR – lepsze nagrania w każdych warunkach

Super HDR poprawia zakres dynamiczny nagrań, dzięki czemu detale pozostają czytelne zarówno w jasnych, jak i ciemniejszych partiach kadru. To duży plus przy nagrywaniu w pełnym słońcu lub nocą.

Tryb parkingowy Xblitz Falcon – trzy praktyczne tryby

Xblitz Falcon oferuje rozbudowany tryb parkingowy, który można dopasować do różnych potrzeb. Warto jednak pamiętać, iż aby tryb działał prawidłowo, konieczne jest dokupienie specjalnego urządzenia doprowadzającego stałe zasilanie do kamer.

  • Time-lapse (poklatkowy) – kamera rejestruje pojedyncze klatki w dłuższych odstępach czasu. Zużywa mniej energii i miejsca na karcie, idealny, gdy zostawiamy samochód na kilka godzin lub dłużej.
  • Detekcja ruchu – kamera włącza nagrywanie tylko wtedy, gdy wykryje ruch w polu widzenia. To oszczędza pamięć i energię, rejestrując tylko istotne zdarzenia.
  • Wykrywanie kolizji (G-sensor) – kamera reaguje na wstrząsy lub uderzenia, zapisując zdarzenia choćby wtedy, gdy sprawca odjedzie. Idealne dla osób parkujących w miejskich strefach i chcących mieć dowód w przypadku drobnych stłuczek.

Obsługa Xblitz Falcon – prosta i intuicyjna

Obsługa Xblitz Falcon jest zaskakująco prosta i intuicyjna. Kamerka posiada cztery fizyczne przyciski, które umożliwiają szybki dostęp do menu i poruszanie się po nim. Menu nie jest przesadnie rozbudowane, ale znajdziemy w nim wszystkie najważniejsze ustawienia, a nawigacja jest czytelna i logiczna.

Po zamontowaniu kamerki najwygodniejszym sposobem zmiany ustawień jest korzystanie z dedykowanej aplikacji na telefonie. Ekran w kamerze znajduje się równolegle do szyby, więc wprowadzanie zmian bezpośrednio na urządzeniu nie jest zbyt wygodne.

Jeśli chodzi o działanie zaawansowanych funkcji, większość z nich sprawdza się dobrze, jednak system ADAS wymaga jeszcze dopracowania. Wykrywanie linii pasów działa w miarę poprawnie, choć czasami zdarza mu się zgubić ślad i wydawać niepotrzebny sygnał dźwiękowy. Gorzej wygląda monitorowanie pojazdów przed nami – system w miejskim ruchu często generuje powiadomienia dźwiękowe, co bywa bardzo irytujące. Po około 10 minutach testu w ruchu miejskim musieliśmy go po prostu wyłączyć.

Jakość nagrań – dzień i noc

To pora na najważniejsze – jakość nagrań. I tutaj bez niespodzianek – w dzień trudno się do czegokolwiek przyczepić. Obraz z przedniej kamery ma bardzo żywe kolory i jest czytelny, choć przy ustawieniu rozdzielczości 4K brakuje mu nieco płynności. Zdecydowanie warto obniżyć rozdzielczość do 2K, wtedy nagrywane jest 60 klatek na sekundę, a obraz staje się znacznie bardziej płynny. Dzięki temu łatwiej również odczytać numery rejestracyjne. Widać to na ostatnim nagraniu z przedniej kamery.

Ogromną przewagę Xblitz Falcon widać przy nagrywaniu w zmiennych warunkach oświetleniowych – podczas przechodzenia między ostrym słońcem a cieniem kamera radzi sobie bardzo gwałtownie i płynnie. Obraz pozostaje wyraźny i pełen detali, bez momentów, w których kamera miałaby problemy z doborem odpowiednich tonów. Dodatkowo widać wpływ filtra polaryzacyjnego w przedniej kamerze, który skutecznie redukuje refleksy od szyby i deski rozdzielczej, poprawiając czytelność nagrań.

Tylna kamera również oferuje bardzo dobrą jakość obrazu – kolory są wyraźne, detale czytelne, a nagrania pozostają płynne choćby przy zmiennym oświetleniu. Nie ma tu filtra polaryzacyjnego, ale i tak jakość nagrań jest satysfakcjonująca i w pełni wystarczająca do monitorowania sytuacji za autem.

Jakość nocnych nagrań również pozytywnie zaskakuje i w tym aspekcie Xblitz Falcon wyraźnie przewyższa tańsze modele. Co prawda widać pewne szumy, ale nie ma mowy o ziarnistości typowej dla budżetowych wideorejestratorów. Punkty świetlne nie są prześwietlone, a obraz pozostaje wyraźny i szczegółowy. Odczytanie numerów rejestracyjnych jest możliwe tylko w sprzyjających warunkach, ale najważniejsze, iż bez problemu można ocenić każdą sytuację na drodze.

Xblitz Falcon – jak wypada na tle innych wideorejestratorów

W porównaniu z innymi kamerami testowanymi w naszych testach, Xblitz Falcon wyróżnia się kilkoma istotnymi aspektami. W przeciwieństwie do Xblitz Platinum 4K, który również oferuje tylną kamerę, Falcon ma bardziej rozbudowany tryb parkingowy — choć wymaga dodatkowego zasilania, aby działał w pełni. Z kolei Xblitz V4 Professional nagrywa obraz w 2,5 K z przodu i Full HD z tyłu, podczas gdy Falcon oferuje 4K UHD z obu kamer, co daje wyraźniejsze, bardziej szczegółowe nagrania.

Spośród innych zestawów dualowych testowanych przez nas, warto zwrócić uwagę na:

  • Mio MiVue C588T – to zestaw dwóch kamer (przednia + tylna), nagrywających w Full HD. W naszych testach podkreślaliśmy solidną konstrukcję, dobrą jakość wykonania oraz obecność superkondensatora zamiast klasycznej baterii, co zwiększa trwałość. Niemniej jednak przy rozdzielczości „tylko” Full HD trudno mu konkurować z Falconem pod względem detali nagrań.
  • Navitel R480 2K – w naszych testach ten model pokazał, iż można dostać dualowy zestaw kamer w cenie budżetowej. Przednia kamera nagrywa w 2K, tylna w Full HD, ale brakuje zaawansowanych funkcji, takich jak HDR czy Wi-Fi. Tryb parkingowy istnieje, ale podobnie jak w Falconie wymaga podłączenia stałego zasilania.

Dzięki temu porównaniu widać, iż Xblitz Falcon łączy mocne strony: wysoką rozdzielczość 4K z obu kamer, zaawansowane funkcje użytkowe (np. tryb parkingowy), oraz solidną konstrukcję.

Co zawiera zestaw?

  • wideorejestrator
  • kamera wsteczna
  • kabel zasilający ~6m
  • ładowarka samochodowa
  • kabel zasilający ~3.5m
  • uchwyt z taśmą mocującą
  • folia elektrostatyczna
  • filtr polaryzacyjny CPL
  • czytnik kart pamięci microSD
  • instrukcja obsługi

Xblitz Falcon – nasza opinia

Xblitz Falcon to zestaw dwóch kamer nagrywających w 4K UHD, który wyróżnia się wysoką jakością nagrań i solidnym wykonaniem. Przednia kamera ma filtr polaryzacyjny redukujący refleksy, a tylna, choć go nie posiada, przez cały czas zapewnia dobrą jakość obrazu. Kamera dobrze radzi sobie zarówno w dzień, jak i w nocy – w trybie 2K przy 60 kl./s nagrania są płynniejsze, co ułatwia odczytywanie numerów rejestracyjnych.

Zaawansowane funkcje, takie jak GPS, Wi-Fi czy tryb parkingowy, zwiększają komfort użytkowania, choć system ADAS bywa irytujący i działa niedokładnie, a tryb parkingowy wymaga dokupienia dodatkowego zasilania.

W porównaniu z innymi zestawami dualowymi, takimi jak Mio MiVue C588T czy Navitel R480 2K, Xblitz Falcon wyróżnia się rozdzielczością 4K z obu kamer, bardziej rozbudowanymi funkcjami i solidną konstrukcją. Cena 999 złotych jest wysoka, ale naszym zdaniem adekwatna do tego, co oferuje kamera.

Xblitz Falcon – dane techniczne
Wi-Fi: 2.4 GHz/5 GHz
Dedykowana aplikacja: Android/iOS
Wyświetlacz: 3.16″ IPS
Sensor: przód: SONY STARVIS 2 IMX678
tył: SONY STARVIS 2 IMX675
Kąt nagrywania: przód: 150°
tył: 130°
Przesłona: przód: f/1.75
tył: f/1.55
Rozdzielczość nagrywania: 2 x 4K UHD (3840x2160p)
Funkcje: ADAS
tryb parkingowy
detekcja ruchu
tryb super HDR
nagrywanie w pętli
Wbudowany głośnik i mikrofon: tak
Obsługa kart micro SD: do 512 GB
Zasilanie: USB typ C
Wymiary: przód: 85x75x36 mm
tył: 61x56x36 mm
Waga: przód: 135g
tył: 50g
Idź do oryginalnego materiału