Waymo skupia się na kolejnym robotxi: Hyundai Ioniq 5.
Firma Alphabet ogłosiła, iż rozpoczyna „wieloletnie, strategiczne” partnerstwo z Hyundai Motor Group, w wyniku którego Ioniq 5 ostatecznie dołączy do floty robotxi.
Najpierw jednak Ioniq 5 będzie musiał przejść testy drogowe z technologią autonomicznego prowadzenia Waymo, które według firmy rozpoczną się pod koniec 2025 r. Waymo nie określiło, kiedy Ioniq 5 będzie używany do podróży pasażerskich, poza informacją: to będzie „lata” później.
Pojazdy przeznaczone dla floty Waymo będą produkowane w godz Fabryka Hyundaia Metaplant w Gruzji o wartości 7,6 miliarda dolarówktóry zbliża się do końca swojej budowy. Firmy zgodziły się produkować tam kilka elektrycznych Hyundaiów wyposażonych w Waymo „w znacznych ilościach przez wiele lat” – oznajmiło Waymo w swoim komunikacie prasowym.
Waymo nie określiło, kiedy Ioniq 5 będzie używany do podróży pasażerskich
W przypadku robotaxis jednym z najważniejszych wskaźników jest czas sprawności, czyli czas spędzony w drodze przewożącej pasażerów. Czas spędzony na podłączeniu do ładowarki to czas, w którym nie zarabiasz pieniędzy. Ioniq 5 to elektryczny crossover SUV o zasięgu nieco ponad 500 mil i architekturze 800 V, która zwiększa prędkość ładowania. Hyundai twierdzi, iż po podłączeniu do szybkiej ładowarki o mocy 350 kW Ioniq 5 może naładować od 10 do 80 procent w zaledwie 18 minut, w zależności od warunków. Waymo z pewnością uznał tę prędkość ładowania za zaletę swojego aparatu nierentowny biznes.
Ioniq 5 Od czasu premiery pod koniec 2021 r. zbiera pochlebne recenzje, a także zdobywa liczne nagrody. Dziś jest to jeden z najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych na rynku Tylko w tym roku w USA sprzedano 30 000 sztuk. Jego popularność pomogła Hyundaiowi wraz z siostrzaną firmą Kia wyprzedzić Forda i GM i zająć pozycję drugiego sprzedawcy pojazdów elektrycznych w USA, zaraz po Tesli.
Obecnie Waymo obsługuje m.in flota setek pojazdów Jaguar I-Pacektóry był głównym pojazdem typu robotaxi od czasu stworzenia pierwszego pojazdu firmy, minivana Chrysler Pacifica, w 2013 roku przeszedł na emeryturę. Firma planuje dodać nowy pojazd wyprodukowany przez Zeekr firmy Geely – chociaż niedawne przejście administracji Bidena do czterokrotną stawkę dla pojazdów elektrycznych importowanych z Chin może to skomplikować.
Niedawne doniesienia z Korei Południowej zawierały podgląd dzisiejszych wiadomości o partnerstwie wraz ze źródłami wymowny Czasy elektroniczne iż obie firmy spotykały się wielokrotnie w siedzibie Waymo w Kalifornii, aby omówić „produkcję kontraktową robotaks”. Źródła podały również publikacji, iż Waymo szukało „zamiennika” dla swoich pojazdów Zeekr ze względu na nowe, kosztowne taryfy.
Jednak Waymo sprzeciwił się temu raportowi i ponownie potwierdził swój zamiar ostatecznego rozmieszczenia Zeekra. „IONIQ 5 nie zastąpi bezpośrednio żadnej z naszych platform pojazdów, ale pomoże nam przygotować się na dodatkową skalę i możliwości rozwoju” – powiedział w e-mailu rzecznik Waymo Christopher Bonelli. Dodał, iż Waymo „ciężko pracuje” nad walidacją szóstej wersji technologii autonomicznej jazdy w pojeździe Zeekr.
Co znamienne, Waymo nie podaje, ile Ioniq 5 planuje kupić od Hyundaia, w przeciwieństwie do swojego podejścia do poprzednich zapowiedzi pojazdów. Można to częściowo przypisać faktowi, iż Waymo stało się bardziej ostrożne w stosunku do zbyt optymistycznych przewidywań po tym, jak krytycy skrytykowali branżę AV za wyznaczanie nierealistycznych terminów.
To nie będzie pierwsze rodeo Ioniq 5 z własnym napędem. Pojazd służy również jako platforma dla Motional, spółki zależnej Hyundaia zajmującej się robotami, a także Avride, która była kiedyś grupą Yandex zajmującą się autonomicznymi pojazdami.
Ale biznes Waymo jest znacznie, cóż, bardziej zajęty niż te firmy. Firma niedawno świętowała istotny kamień milowy: 100 000 płatnych przejazdów tygodniowo.