Volkswagen Group Logistics oraz MAN Truck & Bus wspólnie dążą do przyspieszenia elektryfikacji transportu drogowego towarów. W tym celu obie firmy zaprosiły 5 listopada br. na Forum MAN Truck w Monachium międzynarodowych operatorów logistycznych, zarządców parków ładowania, producentów stacji ładowania oraz klientów posiadających doświadczenie w eksploatacji elektrycznych ciężarówek. Wydarzeniu przyświecało hasło „Razem dla zrównoważonej logistyki. Razem dla świata bez emisji”.
Simon Motter, szef Volkswagen Group Logistics, powiedział: – W ramach logistyki Grupy nieustannie pracujemy nad zminimalizowaniem wpływu naszej działalności transportowej na środowisko. Oprócz optymalizacji procesów operacyjnych nasza międzymarkowa inicjatywa goTOzero impact logistics koncentruje się na zrównoważonych technologiach i źródłach energii jako kluczowych narzędziach w działaniach na rzecz ochrony klimatu. W transporcie lądowym emisje CO2 generowane przez ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym są szczególnie wysokie w stosunku do uzyskiwanych wyników przewozowych. Dlatego właśnie uważamy, iż pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów są w tej chwili optymalną technologią dla stworzenia przyjaznej klimatowi floty pojazdów użytkowych. najważniejsze znaczenie ma przy tym współpraca, zarówno w ramach Grupy, jak i z partnerami zewnętrznymi. Naszym wspólnym celem jest ochrona klimatu i racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi.
Logistyka dla branży motoryzacyjnej charakteryzuje się wysokim stopniem standaryzacji. W wielu przypadkach stosowane są nośniki ładunków o wysokości jednego metra. Przestrzeń ładunkowa o wysokości nieco ponad trzech metrów umożliwia więc ułożenie trzech takich nośników jeden na drugim. Potrzebne są jednak ciężarówki o szczególnie niskiej wysokości siodła: ciągniki typu „Low Deck” lub „Ultra“. Od momentu wprowadzenia na rynek modeli eTGX i eTGS w październiku 2023 r. MAN jest jedynym producentem oferującym tego typu pojazdy w wersji elektrycznej.
Od początku 2025 r. elektryczne ciężarówki MAN pokonały już ponad pięć milionów kilometrów w codziennej eksploatacji flot największych europejskich operatorów logistycznych. To niezbity dowód ich praktycznej użyteczności w różnorodnych zastosowaniach transportowych. Generacja eTrucków MAN została wyposażona w modułowy system akumulatorów, który pozwala klientom elastycznie wybierać pomiędzy zasięgiem a ładownością. Dzięki temu elektryczne ciężarówki MAN mogą obsługiwać ponad 80% wszystkich zastosowań transportowych – od placów budowy, poprzez przewozy kontenerów wymiennych, aż po logistykę motoryzacyjną.
– Pierwsi klienci pokonali modelem MAN eTGX w ciągu zaledwie roku ponad 100 000 kilometrów. To dowodzi, iż nasze elektryczne ciężarówki są niezawodne i w pełni funkcjonalne. Coraz więcej klientów dochodzi do tego samego wniosku. w tej chwili mamy około 1000 zamówień na nasze eTrucki, a liczba ta stale rośnie – wyjaśnił Friedrich Baumann, członek zarządu MAN ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów, dodając: – W Niemczech zwolnienie z opłat drogowych dla pojazdów bezemisyjnych zostało przedłużone do 2031 roku. To istotny sygnał, który daje naszym klientom niezbędną przewidywalność. Jednocześnie należy zapewnić większe wsparcie małym i średnim przedsiębiorstwom poprzez odpowiednie programy finansowania. Równie istotne jest przyspieszenie procedur administracyjnych i rozbudowa sieci elektroenergetycznych, tak aby rozwój infrastruktury ładowania mógł nabrać tempa.
Programy finansowania mają na celu umożliwienie transformacji również firmom, które prowadzą stabilną i rentowną działalność, ale nie dysponują dużym kapitałem własnym, na przykład poprzez kredyty lub gwarancje.
Firma transportowa Nanno Janssen z Leer posiada już w swojej flocie 35 elektrycznych ciężarówek, a kolejne są w drodze – w tym 15 modeli MAN eTGX. Dyrektor zarządzający Nanno Janssen podzielił się swoimi doświadczeniami podczas spotkania w Monachium: – Transport dalekobieżny z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek jest już dziś możliwy w Europie. Teraz najważniejsze jest rozszerzenie zastosowania tej technologii.
Volkswagen Group Logistics i MAN zorganizowały wydarzenie E-Experience Event, aby umożliwić współpracę pomiędzy firmami logistycznymi, producentami pojazdów użytkowych, nadawcami ładunków oraz dostawcami infrastruktury ładowania. Wspólnym celem było przełamywanie barier i poszukiwanie praktycznych rozwiązań dla zrównoważonego transportu towarowego. Przejście na bardziej przyjazne środowisku systemy napędowe w skali całej Europy wymaga bowiem zaangażowania wszystkich uczestników rynku. Takiej zmiany można dokonać tylko razem.

3 godzin temu















