W przeszłości, aby zorganizować event biznesowy wystarczyły tylko: scena, mikrofony, fotele, kawałek scenografii – zwykle w postaci ścianki lub roll-upów – światło, w przeważającej liczbie przypadków, tylko „jakieś światło”.
Dzisiaj nie jest już tylko ważne to co jest mówione, ale również sposób, w jaki jest podane oraz biorąc pod uwagę, iż części merytorycznej w trakcie konferencji, zawsze towarzyszą wydarzenia dodatkowe, niezwykle istotną rolę w salach konferencyjnych i przestrzeniach do spotkań odgrywają nowoczesne oprawy inteligentne, światło LEDowe
oraz multimedia.
Dobrze zbudowany system oświetleniowy i adekwatnie zrealizowane światło nie tylko pełni kluczową rolę w odpowiedniej ekspozycji osób na scenie, ale także jest szalenie ważne w przestrzeniach, gdzie eksponowana jest sztuka, w trakcie premier produktowych i motoryzacyjnych czy na imprezach targowych.
Wszystko to doskonale rozumie polski dystrybutor, takich marek jak GLP, Frameled czy DVT Light, zajmujący się projektowaniem i wdrażaniem systemów oświetleniowych do centrów konferencyjnych, przestrzeni do spotkań i studiów, w których produkowane są materiały wideo. Jaka jest rola światła i multimediów w trakcie tworzonych dzisiaj wydarzeń biznesowych czy imprez targowych, jakie oprawy sprawdzą się najlepiej w tych zadaniach i jakich narzędzi można użyć, aby jeszcze bardziej podnieść walory wizualne realizowanych wydarzeń naświetlił nam Jan Bąkiewicz, dyrektor sprzedaży firmy AV Light.
Zarówno charakter, jak i forma spotkań biznesowych, konferencji, debat czy gal organizowanych przez firmy, w ostatnich latach znacząco się zmieniła i wciąż dynamicznie ewoluuje.
Dawniej, do oświetlenia uczestników spotkania, znajdujących się na scenie, wystarczył tylko równy, mocny front, często pieszczotliwie nazywany „patelnią”. Jednak dzisiaj, choćby biznesowe spotkania stają się coraz bardziej złożone i widowiskowe, często w swoim kształcie zbliżając się do rozbudowanych i precyzyjnie wyreżyserowanych produkcji telewizyjnych. Zatem za dokładnie ustalonym przebiegiem i scenariuszem, musi podążać również dokładnie zaplanowane i wyreżyserowane światło. Ponadto, w wielu miejscach po zakończeniu części merytorycznej, sala wykładowa musi w ciągu kilkudziesięciu minut zamienić się w przestrzeń eventową i odpowiedzieć na potrzeby wieczornych, mniej formalnych aktywności. Co więcej, wymagania względem światła znacząco rosną, gdy w przestrzeni, w której odbywa się impreza pojawiają się kamery, a dzisiaj nie tylko służą one już do pokazania sylwetek osób w dużym formacie, na zainstalowanych na scenie ekranach, ale również do realizacji transmisji. Trudno przecież wyobrazić sobie dzisiaj jakąkolwiek imprezę bez widowni, zasiadającej również przed telewizorami czy laptopami, a także do rejestracji materiału, który później jest wykorzystywany np. przez działy marketingu do promocji imprezy, długo, długo po jej zakończeniu. Zadanie stworzenia odpowiedniej oprawy oświetleniowej jest o tyle trudniejsze i wymaga odpowiednich narzędzi, iż dzisiaj w trakcie wydarzeń, pracują już nie tylko profesjonalne kamery, o przewidywalnych i stałych parametrach, które można dokładnie ustawić względem dostępnego światła, a zdjęcia nie są już tylko robione przez profesjonalnych fotografów, korzystających z dobrej jakości sprzętu. Obecnie, wszystko co dzieje się na scenie jest również uwieczniane i często transmitowane live przy pomocy telefonów komórkowych, a nawet, jeżeli zdjęcia czy krótkie filmy zostaną zapisane w ich pamięci, natychmiast trafiają do Internetu, zwykle bez większej obróbki. Co również musi mieć i ma wpływ na sposób przygotowania światła i stosowane lampy. Warto tutaj również zwrócić uwagę, iż coraz częściej w centrach konferencyjnych, przestrzeniach biznesowych, a choćby biurach pojawiają się pomieszczenia studyjne, umożliwiające realizację programu dodatkowego, podcastu czy przeprowadzanie wywiadów z uczestnikami wydarzenia. Taka przestrzeń nie tylko musi zostać wyposażona w odpowiednie oświetlenie, ale także powinna pojawić się tam forma multimedialnej scenografii, która nie tylko podniesie walory wizualne realizowanego programu, ale także pozwoli wyróżnić się wgranemu np. na kanał YouTube materiałowi na tle milionów innych plików wideo. Jednak kompletna oprawa wizualna nie może tylko bazować na samym świetle. Tworzone dzisiaj wydarzenia muszą być również multimedialne. Dlatego projektanci korzystają z ekranów diodowych, LEDowych elementów scenograficznych, którymi można zarządzać tak łatwo jak ekranami, a także nowoczesnych opraw oświetleniowych, które dzięki diodom i możliwości niezależnego sterowania poszczególnymi pikselami, nie tylko mogą być stosowane jako źródło światła, ale także mogą bardzo atrakcyjnie prezentować się za osobami znajdującymi się na scenie, wzbogacając całą scenografię. Zapraszamy do lektury naszego wywiadu, w trakcie którego rozmawialiśmy właśnie o praktycznych aspektach przygotowywania światła dla potrzeb wydarzeń biznesowych, o budowie parku oświetleniowego w przestrzeniach konferencyjnych czy obiektach wielofunkcyjnych oraz najnowocześniejszych lampach, dających ogrom możliwości.

Z całą pewnością naświetlacze flood czy listwy typu LEDBar z możliwością ruchu, znajdą wiele zastosowań w przestrzeniach do spotkań, na rynku konferencyjnym i biznesowym.
Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Przyglądając się ofercie dystrybucyjnej AV Light, widać, iż oprawy diodowe, a w szczególności oświetlenie inteligentne, nie są już zarezerwowane tylko dla sceny czy koncertów, ale także wchodzą coraz mocniej do przestrzeni biznesowych i konferencyjnych. Jak wyglądało budowanie portfolio oferowanych przez was rozwiązań?
Jan Bąkiewicz, AV Light: Nasze portfolio budowaliśmy w oparciu o rozwiązania dostępne w ofercie producentów, których produkty sprzedajemy w Polsce. Nie chcieliśmy być typowym „marketem”, w którym będzie można znaleźć wszystko, chcieliśmy się jednak ukierunkować na pewne rynki. Oczywiście, to stawia nas w kontrze do innych dystrybutorów, którzy mają wszystko i którzy realizując dany projekt biorą wszystko z własnego magazynu. My wyszliśmy z założenia, iż lepiej wyspecjalizować się w kilku markach, a zawsze gdy pojawi się taka potrzeba, dane rozwiązanie, którego nie będziemy mieli, można przecież dokupić. Nie ma sensu mieć wszystkiego, tylko po to, żeby to mieć. Szczególnie, iż w przypadku instalacji stałych, często to sami integratorzy dobierają sobie konkretne rozwiązania tak, aby móc zbudować system w oparciu o najlepsze urządzenia.
My, w naszej ofercie, mamy produkty w które wierzymy i które nasz marketing może z czystym sumieniem promować na rynku polskim. Mamy również serwis tych marek, które oferujemy, bo uważamy, iż dystrybucja to nie tylko sprzedaż, ale także właśnie serwis, złożony z wyspecjalizowanych fachowców.

Dostępne w ofercie firmy AV Light, oprawy marki GLP mają bardzo wiele akcesoriów, wśród nich są m.in. filtry frost, dzięki którym można nadać generowanemu światłu, zupełnie inny charakter.
Jakich rozwiązań oświetleniowych poszukują dzisiaj klienci z rynku biznesowego?
Na pewno przestrzeń konferencyjna, tak jak scena koncertowa, potrzebuje oświetlania frontowego, kontry i ewentualnych wypełnień, tak aby cała budowana scena świetlna była pełna. Zatem, gdy patrzymy na daną salę, w pierwszej kolejności stwierdzamy, jakie są możliwości zapewnienia tych podstawowych elementów systemu oświetleniowego.
Następnie, na podstawie wywiadu z klientem, który określa czego potrzebuje i w jaki sposób będzie używał danej przestrzeni i zainstalowanego w niej sprzętu, określamy jakie dodatkowe oświetlenie powinno się w niej znaleźć. Czy powinny to być naświetlacze, może lampy typu spot, a może wash’e albo rozwiązania multimedialne takie jak Frameled. Pamiętajmy, iż w odróżnieniu do typowego eventu, sala konferencyjna, po instalacji całego systemu, będzie wyglądała tak samo przez długi czas. Zatem, gdy zainstalujemy w niej coś wyjątkowego, przykuwającego uwagę, to najpewniej znudzi się to bardzo szybko.
Zawsze zwracamy również uwagę na to, iż nie ma sensu kupować rozwiązań, które będą używane zaledwie kilka razy w roku. Wyobraźmy sobie, iż nasz klient ma salę, w której na co dzień realizowane są konferencje, ale raz na kwartał jest tutaj również organizowany koncert. Po co kupować potrzebny do jego realizacji sprzęt, jak można go przecież pożyczyć od czasu do czasu. Rozmawiamy z klientem, pytamy czego potrzebuje i pod to później dobieramy cały sprzęt. Bardzo ważne jest również to, aby w przyszłości możliwe było rozbudowanie całej instalacji. Już na etapie pierwotnej instalacji, można niewielkim kosztem przygotować ją do rozbudowy. Wymagania względem sprzętu oświetleniowego bardzo mocno wzrosły, gdy na eventach zaczęły pojawiać się kamery, zarówno wykorzystywane do realizacji live i pokazywania obrazu na ekranach LED, jak i do rejestracji materiału czy transmisji wydarzenia do sieci. Szalenie ważna jest jakość samego światła, sposób świecenia. Dzisiaj realizatorzy potrafią już stworzyć takie show, które zarówno będzie znakomicie wyglądało na żywo, ale później również będzie w stanie ponownie oczarować na ekranie telefonu, komputera czy telewizora i choćby zauważyć coś czego nie widzieli wcześniej, a co była w stanie uchwycić kamera.

Dzięki źródłu światła, bazującemu na kilkunastu „oczkach” LED, oprawy GLP Creo nie tylko są doskonałym narzędziem do oświetlania, ale mogą znakomicie wyglądać np. w kontrze za rozmówcami, czy za prowadzącymi, pełnią funkcję elementów multimedialnej scenografii.
Przejdźmy zatem do konkretnych produktów. Które spośród rozwiązań, znajdujących się w waszej ofercie, najlepiej sprawdzą się we współpracy z kamerą, bo np. wyróżniają się możliwościami mieszania kolorów czy jakością białego?
Na przykład znajdujące się w naszej ofercie naświetlacze od DVT Light bazują na diodach RGBW, jednak za mieszanie kolorów odpowiada specjalny algorytm, gwarantujący bardzo wysoką jakość generowanego światła. Ponadto, mają one również szybę dyfuzyjną rozpraszającą i zmiękczającą światło, dzięki czemu łatwiej jest pokryć całą oświetlaną przestrzeń. Wiem na przykład, iż jedno ze studiów TV we Włoszech, korzysta z tych opraw do oświetlenia całej publiczności zasiadającej w nim.
Jeżeli chodzi natomiast o markę GLP, mogę tutaj wskazać np. całą serię urządzeń RGBL, a więc takich, w których również zainstalowana została limonkowa dioda. Chociaż mogłaby się wydawać mało istotna, to jednak ma ona olbrzymie znaczenie w generowaniu konkretnych barw, w szczególności pasteli, nasyconego zielonego czy turkusowego. Tutaj znów za odpowiednie mieszanie poszczególnych diod składowych odpowiedzialny jest algorytm.

System Frameled daje praktycznie nieograniczone możliwości tworzenia kształtów i budowania brył. Mamy łączniki stałokątowe (90o), które w dodatku pozwalają na instalację modułów zarówno do wewnątrz, na zewnątrz jak i frontowo.
Co różni rozwiązania marek GLP i DVT Light? Czy są to rozwiązania komplementarne, czy podobne produkty dla różnych klientów?
Nie przyjęliśmy takiej strategii, aby budować ofertę w taki sposób, żeby znajdowały się w niej podobne rozwiązania, różniące się tylko tym czy są droższe, czy tańsze.
Mamy rozwiązania dwóch marek, które nie są wzajemnie dla siebie konkurencją. DVT Light to przede wszystkim naświetlacze oraz oprawy typu Flood z funkcją stroboskopu. Producent ma może niewielką, ale bardzo interesującą i wyspecjalizowaną ofertę. W jego portfolio produktowym znajdziemy np. urządzenie targowe z możliwością wyboru dwóch rodzajów białego: zimnego lub ciepłego, ale jest ono skalibrowane. Dzięki temu z powodzeniem można użyć tego produktu wszędzie tam, gdzie najważniejsze jest, aby wszystkie lampy w równy sposób oświetlały daną przestrzeń.
Warto tutaj zwrócić uwagę, iż za firmą DVT Light stoi Peter Johansen, a więc człowiek-legenda, o ile chodzi o oświetlenie, twórca m.in. marki Martin, odpowiedzialny również za sukces SGM. Co ważne, jest to jedna z niewielu marek na rynku, która wciąż jest montowana w Danii.
Jeżeli chodzi o markę GLP, w przeszłości ten podział na lampy koncertowe i eventowe był bardziej widoczny. Dzisiaj, wiele z tych topowych rozwiązań, tworzonych np. z myślą o studiach telewizyjnych, zaczyna być również stosowane w trakcie najbardziej wymagających konferencji czy wydarzeń biznesowych. Na przykład lampa JDC1 Burst doskonale sprawdzi się zarówno na scenie, jak i w dużej przestrzeni konferencyjnej czy eventowej. Szczególnie, iż niejako na przekór powszechnemu drożeniu wszystkich zaawansowanych technologicznie rozwiązań na rynku, ta oprawa na przestrzeni dziesięciu lat staniała niemal o połowę.
Seria X5 marki GLP to rodzina wielu, różnych modeli o różnej wielkości i mocy. Dzięki temu jesteśmy w stanie precyzyjnie dobrać odpowiedni produkt do sali konferencyjnej – od najmniejszej sali, po największe centra spotkań, centra konferencyjne, a choćby hale. Z całą pewnością bardzo ciekawym rozwiązaniem jest seria urządzeń oświetleniowych, instalowanych na szynoprzewodach, które są już typowymi instalacyjnymi rozwiązaniami.
Dodatkowo obsługują one możliwość przesłania sygnału sterującego DMX razem z zasilaniem, przy pomocy szynoprzewodu, ale także bezprzewodową transmisję DMX, dzięki czemu te urządzenia bez problemu można wdrożyć także do gotowej, działającej instalacji, bez konieczności jej przebudowy czy modyfikacji.
W ofercie GLP znajdują się dwa modele lamp do pracy na szynoprzewodach. Pierwszym z nich jest rozwiązanie Impression FR1 TM, będące przerobioną wersją oprawy GLP Impression FR1. Jest to oprawa RGBW, z wysokim jak na tego rodzaju lampę CRI wynoszącym powyżej 80. Warto tutaj również zwrócić uwagę na to, iż model Impression FR1 TM waży zaledwie 4 kg, dzięki czemu choćby większy zestaw lamp nie wymaga szczególnych konstrukcji czy podkonstrukcji.
Oprawa ta doskonale sprawdzi się np. w przestrzeni, w której realizowane są konferencje, ale układ sali często się zmienia i konieczne jest przewieszanie lamp. Wtedy, łącząc zasilanie z szynoprzewodu np. z bezprzewodowym DMXem, nie musimy ciągnąć żadnych dodatkowych kabli. To również bardzo dobre rozwiązanie np. do foyer w którym realizowane są różne wydarzenia czy zabytkowych przestrzeni w których nie ma możliwości położenia dodatkowej instalacji.
Drugim modelem jest ten o nazwie AGILIO. Jest to bardzo gustowna oprawa, nawiązująca swoim wyglądem do lamp muzealnych czy wystawienniczych i została zaprojektowana we współpracy z marką Zumtobel, specjalizującą się w oświetleniu architektonicznym. W modelu Agilio możemy dobrać temperaturę światła białego, które może być ciepłe, zimne, bądź neutralne.

Oprawy DVT Light znakomicie sprawdzą się również jako oświetlenie architektoniczne, a dzięki temu, iż mogą zostać dostarczone w dowolnym kolorze obudowy z palety RAL, można je idealnie wkomponować w wygląd elewacji, przez co mogą pozostać niemal niezauważone.
To, iż są to oprawy stworzone właśnie z myślą o instalacjach, widać chociażby po kolorze obudowy, która ma barwę białą, dzięki czemu może się wtopić w kolorystykę typowego sufitu w sali konferencyjnej, muzeum czy galerii.
Lampy są dostępne w kolorze białym i czarnym, ale na życzenie klienta, przy zamówieniu od dziesięciu sztuk, mogą zostać wyprodukowane w wybranym przez zamawiającego kolorze. Również firma DVT Light oferuje możliwość wyprodukowania lamp z obudowami w indywidualnie dobranym kolorze. Dzięki temu np. mając brązową, niebieską czy zieloną fasadę budynku, możemy dobrać lampy tak, aby się one nie odznaczały i były praktycznie niewidoczne.
Jednak oświetlanie osób znajdujących się na scenie to tylko jedno z zagadnień. Kolejnym bardzo ważnym tematem jest zapewnienie adekwatnego światła w trakcie wystaw, ekspozycji, premier produktowych czy samochodowych. Wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, iż źle dobrane źródło światła czy nieumiejętnie zrealizowane światło mogą zniweczyć całe wydarzenie.
Powoli ta wiedza się już popularyzuje. Walka o idealny biały już trochę trwa i sięga prawdopodobnie początku XX wieku i przestrzeni teatralnej.
Czasami zaoszczędzenie kilku złotych, nie wieszając w danym miejscu jakiejś dodatkowej lampy, może zniweczyć nam całą inwestycję. Wyobraźmy sobie, iż chcemy sprzedać nowy model zegarka, najnowszy telefon czy jedną z najdroższych whisky na świecie. Stawiamy nasz produkt na środku sceny i świecimy „chińskim PARem” to efekt będzie bardzo daleki od oczekiwanego.

Jedynym ograniczeniem zastosowania wideostripów Frameled jest tylko wyobraźnia!
Bardzo dużym rynkiem, wymagającym w dodatku specyficznych i przede wszystkim odpowiednio wysokiej jakości rozwiązań jest sektor broadcastowy. Warto zwrócić tutaj uwagę, iż to już nie tylko telewizja. Dzisiaj, bardzo wiele przestrzeni konferencyjnych, centrów spotkań, a choćby biur buduje własne studia, w których produkowane są treści marketingowe, szkoleniowe, realizowane wywiady, podcasty, a choćby transmitowany program live.
Wyposażenie takiego studia, zależy przede wszystkim od jego rodzaju. Bazując na naszym doświadczeniu, widzimy, iż teraz większość studiów streamingowych sięga po prostu po rozwiązania telewizyjne. Raczej nie będą oni patrzyli w kierunku opraw konferencyjnych.
To jednak będzie za mało i takie lampy nie będą nadawały się do współpracy z kamerą. Studia, które dzisiaj powstają, zarówno większe, ale też te mniejsze, coraz lepiej wyglądają i ich twórcy wkładają bardzo wiele wysiłku, aby wyróżnić się np. tłem znajdującym się za prowadzącymi na „tle” konkurencji.
Moim zdaniem, zdecydowanie więcej produkcji jest realizowanych z rzeczywistą scenografią znajdującą się za prowadzącymi i gośćmi. Wynika to również z tego, iż aby green screen dobrze wyglądał nie tylko musimy mieć odpowiednie narzędzia do wycięcia postaci, ale znajdujące się na nim osoby, muszą być oświetlone w odpowiedni sposób. W tym celu potrzebujemy dużej ilości profesjonalnego sprzętu. Oświetlenie musi być miękkie, musimy mieć dobrą ekspozycję, znakomitą kontrę i mocno, i równo zaświeconą samą powierzchnię green screenu. Tutaj znów zadanie nie jest takie łatwe, ponieważ z jednej strony green screen musi być oświetlony na tyle dobrze, żeby się łatwo go kluczowało, a z drugiej strony nie może też być zbyt mocno zaświecony, bo w takiej sytuacji ten zielony będzie się odkładał na siedzących w studiu osobach. Oświetlenie studia, w którym znajduje się jednak trochę elementów scenografii będzie znacznie łatwiejsze, choćby dla laika.

GLP AGILIO to bardzo gustowna oprawa, nawiązująca swoim wyglądem do lamp muzealnych czy wystawienniczych i została zaprojektowana we współpracy z marką Zumtobel, specjalizującą się w oświetleniu architektonicznym. W modelu Agilio możemy dobrać temperaturę światła białego, które może być ciepłe, zimne, bądź neutralne.
Będąc niedawno w jednej z przestrzeni wielofunkcyjnych, usłyszałem, iż zamiast budować park oświetleniowy, bazujący na świetle konwencjonalnym, zdecydowanie bardziej opłaca się zainwestować w lampy inteligentne, wydając choćby na nie większe środki. Czy ty również zgadzasz się z tą opinią?
Ja uważam, iż najlepszym wyjściem jest adekwatny miks różnych technologii. Oświetlenie konwencjonalne jest z całą pewnością tańsze. Morderstwem dla budżetu wielu projektów może być zbudowanie całego parku oświetleniowego tylko w oparciu o światło ruchome.
Trzeba pamiętać, iż to nie tylko lampa inteligentna, ale także cała infrastruktura: procesory DMX, splittery, nierzadko musimy mieć znacznie większą konsoletę do sterowania całością itd.
Często integratorzy budują system oświetleniowy w taki sposób, iż przygotowują kilka podstawowych scen w oparciu o lampy profilowe, ponieważ w 99% przypadków raz ustawiona lampa w trakcie instalacji, będzie świeciła w taki sam sposób przez całe swoje życie. I dopiero do tak przygotowanej bazy jest dokładane światło ruchome, które daje nam dużo więcej możliwości i tą elastyczność.
Światło inteligentne obniża również koszty osobowe, a to jest koszt, który często nie jest w ogóle liczony na początku inwestycji.

Impression FR1 TM, to zmodyfikowana lampa GLP Impression FR1, przygotowana do pracy na szynoprzewodach. Jest to oprawa RGBW, z wysokim jak na tego rodzaju lampę CRI wynoszącym powyżej 80. Warto tutaj również zwrócić uwagę na to, iż model Impression FR1 TM waży zaledwie 4kg, dzięki czemu choćby większy zestaw lamp nie wymaga szczególnych konstrukcji czy podkonstrukcji.
Ważnym zagadnieniem jest również integracja oświetlenia z innymi systemami, a przede wszystkim z obecnym w obiekcie systemem sterowania, co pozwali na wyzwalanie poszczególnych scen oświetleniowych również bez operatora siedzącego za konsoletą.
W większości przypadków, instalowane przez nas oświetlenie, nie jest jedynym źródłem światła w danej przestrzeni. zwykle jest tam również światło robocze. Zatem nie ma problemu, aby użyć go w trakcie przebudowy na scenie czy sprzątania. o ile chodzi natomiast o integrację z innymi systemami sterowania. Nie stanowi ona żadnego problemu i ten temat bardzo często pojawia się na etapie projektowania światła. Jest to konieczne, aby w danej sali, każdy mógł w łatwy sposób wywołać sobie z poziomu panelu dotykowego daną scenę i gwałtownie rozpocząć spotkanie.
Czasami kluczowa już jest sama możliwość zmiany koloru tła czy architektury, tak aby odpowiadał np. identyfikacji wizualnej firmy, która ma spotkanie.
Uproszczenie całego sterowania, możliwość zarządzania światłem z poziomu panelu dotykowego czy możliwość wywoływania kompletnych scen, sprawia, iż nagle w obiekcie mamy już nie jednego, ale kilkunastu „realizatorów światła”, którzy gwałtownie mogą przygotować odpowiednią konfigurację, dla potrzeb danego wydarzenia.

Lampy Frameled to doskonałe rozwiązanie do budowy atrakcyjnych, multimedialnych scenografii zarówno dla potrzeb konferencji, eventów biznesowych, jak i studiów podcastowych czy youtubowych.
Niezwykle interesującym urządzeniem, znajdującym się w waszej ofercie jest system Frameled. Czy możesz powiedzieć nieco więcej na temat tego rozwiązania?
Frameled jest wyjątkowym wideostripem, ponieważ może być sterowany przy pomocy procesorów Novastar. Co za tym idzie, w zasadzie każda osoba w Polsce, która ma doświadczenie w pracy z ekranami LED, będzie w stanie go obsłużyć. Nie jest to jakiś nowy system pasków, który wymagałby nauki czy dodatkowych szkoleń. Tworzenie i zarządzanie contentem odbywa się w taki sam sposób, jak w przypadku ekranów. Jak do tej pory każde takie rozwiązanie, dostępne na rynku, jak Frameled, miało swój system. Zatem kupując taki produkt, trzeba było przeszkolić obsługę.
Tutaj, przy pomocy jednego procesora wideo, wyposażonego oczywiście w odpowiednią liczbę wyjść możemy zarówno obsłużyć ekrany jak i Frameled’a. Możliwości tego rozwiązania tak naprawdę kończą się tam, gdzie kończy się nasza wyobraźnia. System daje praktycznie nieograniczone możliwości tworzenia kształtów i budowania brył. Mamy łączniki stałokątowe (90o), które w dodatku pozwalają na instalację modułów Frameled zarówno do wewnątrz, na zewnątrz jak i frontowo. Mamy również w ofercie łączniki o zmiennym kącie, są elementy które umożliwiają stworzenie kostki, a także całą masę akcesoriów montażowych czy podwieszeniowych. W ofercie dostępne są również dyfuzory, zarówno czarne jak i białe, półokrągłe i kwadratowe, dopasowane do długości, pozwalają na zmiękczenie wyświetlanego wideo. Frameled jest znakomitym rozwiązaniem scenograficznym, podkreślającym jakieś elementy, ale także może pełnić funkcję wypełnienia całego tła. Poszczególne moduły mają jasność 7500 nitów i bazują na wysokiej jakości diodach Gold Wire.
Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: AV Light

3 godzin temu














