Używany Volkswagen Beetle – retro bez żadnych wyrzeczeń

3 godzin temu

VW Beetle to model, w którym Volkswagen czerpie pełnymi garściami ze stylu i charakteru jego kultowego przodka. Ale postarał się też, żeby urok nie był jedyną zaletą drugiej generacji nowoczesnego Garbusa. A my przyglądamy się temu autu bliżej i radzimy, na co zwrócić uwagę, planując zakup używanego Beetla.

Volkswagen Beetle (5C)

  • Lata produkcji: 2011-2019
  • Ceny: od 29 000 zł

Styl retro w koncernie ze Stuttgartu pierwotnie nawiązywał do modelu, który wówczas był jeszcze w produkcji. W 1997 roku pojawił się oparty na Golfie IV New Beetle. Tymczasem produkcję Garbusa (jedynie na lokalny rynek) zakończono w Meksyku sześć lat później. Co jeszcze zabawniejsze, nowoczesny New Beetle i jego klasyczny pierwowzór z chłodzonym powietrzem bokserem z tyłu były przez kilka lat produkowane równocześnie niedaleko od siebie w fabrykach Volkswagena w Puebla.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-garbus-na-nastepne-25-lat-prezentacja-z-motoru-z-1970-roku,aid,2475

Kariera pierwszego nowoczesnego Beetle'a

New Beetle okazał się olbrzymim sukcesem, sprzedano ponad 1,1 miliona tych aut. Do tego model zyskał dobrą opinię, prostego i bardziej niezawodnego od konkurentów retro, takich jak Chrysler PT Cruiser, a przede wszystkim Mini (R50).

Trudno więc się dziwić, iż sentyment do Garbusa wykorzystano ponownie. Z nazwy drugiej generacji zniknęło słowo „new”. Nie odniosła ona też takiego sukcesu, ale nie dlatego, iż była nieudana. Przyczynił się do tego sam producent, oferując trzy lifestylowe modele podobnych rozmiarów – Beetle, Eos i Scirocco. Oczywiście miały zupełnie różne charaktery, ale w pewnym stopniu ze sobą konkurowały.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-scirocco-1974-prezentacja-pierwszej-generacji-modelu,aid,2092

Beetle numer dwa – też z Meksyku

Również Beetle powstawał za oceanem, co nie powinno dziwić, bo model ten stworzono głównie z myślą o rynku północnoamerykańskim. Najbliżej jest zresztą spokrewniony z Jettą, która na nasz rynek też trafiała z Meksyku. Oznacza to, iż Beetle nie korzystał z platformy MQB.

1945

Meksykańskie pochodzenie ma pewne wady (gorsze tworzywa w kabinie niż choćby w Golfie), ale jest też zaleta. W meksykańskich fabrykach Volkswagena stosowano inne lakiery niż w Europie, dzięki temu Beetle uchodzi za auto odporniejsze na korozję niż Golf VI (kompaktowy Volkswagen potrafi mieć problemy w tej dziedzinie).

Najwięcej samochodów na rynku ma jednostkę 1.2 TSI, która jeżdżącym po mieście wystarczy. Nie jest mocna, ale nisko osiąga niezły moment obrotowy.

Volkswagen Beetle (5C): silniki, osiągi, spalanie Dane techniczne 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI TC 2.0 TSI 1.6 TDI Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy, turbo benzynowy, turbo benz., turbo + kompr. benzynowy, turbo turbodiesel
1197 cm3 1395 cm3 1390 cm3 1984 cm3 1598 cm3
R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
105 KM/5000 150 KM/5000 160 KM/5800 210 KM/5300 105 KM/4400
175 Nm/1550 250 Nm/1500 240 Nm/1500 280 Nm/1700 250 Nm/1500
180 km/h 201-203 km/h 205-208 km/h 225-229 km/h 176-180 km/h
10,9 s 8,7-9,1 s 8,3-8,6 s 7,3-7,4 s 11,5-12,1 s
5,9 l/100 km 5,3-5,8 l/100 km 6,2-6,8 l/100 km 7,3-7,8 l/100 km 4,3-4,9 l/100 km

Oferowany do 2014 roku podwójnie doładowany i zaskakująco dynamiczny 1.4 TSI Twincharger potrafi być źródłem bardzo poważnych problemów. I co gorsza, używane jednostki są kosztowne, a takich z wypalonymi gniazdami zaworowymi czy pękniętymi tłokami prawie nikt nie chce reanimować. Młodszy 1.4 TSI z rodziny EA211 też jest dynamiczny, ale pod względem niezawodności okazał się przeciwieństwem poprzednika. Wydaje się optymalnym źródłem napędu dla większości użytkowników. 2.0 TSI (200, 210 i 220 KM) z rodziny EA888 Gen 2 w tym modelu są już mocno poprawione i problemy z łańcuchowym napędem rozrządu czy ponadnormatywnym zużyciem oleju to rzadkość.

Wśród diesli rządzi 1.6 TDI, ale jeżeli planuje się intensywną eksploatację w trasie, warto dopłacić za trwalszą jednostkę 2.0. Trzeba jednak pamiętać, iż jej 110-konna odmiana (tak jak 1.6 TDI) ma jedynie 5-biegową skrzynię. Oferowany tylko w USA i Kanadzie benzynowy silnik 2.5 R5 jako jedyny nadaje się do zasilania gazem. I jest całkiem udany.

Beetle prowadzi się bardzo poprawnie, ale mocne wersje nie są tak pewne jak hot hatch Volkswagena, czyli Golf GTI. fot. archiwum/Motor

Volkswagen Beetle: historia modelu

  • 2011: debiutuje Beetle, silniki TSI 1.2, 1.4 (160 KM) i 2.0 oraz diesel 1.6
  • 2012: pojawia się odmiana z miękkim dachem, debiutuje też 2.0 TDI (140 KM)
  • 2014: w październiku 1.2 i 1.4 TSI z rodziny EA111 zastępują nowsze (EA211), 2.0 TDI ma teraz 110 lub 150 KM, znika 1.6 TDI, w Ameryce Północnej silnik 2.5 R5 zastąpiono 1.8 TSI
  • 2016: lifting modelu
  • 2019: w lipcu zakończono produkcję

1946

Używany Volkswagen Beetle: typowe usterki

  • W podwójnie doładowanym 1.4 zdarzają się pęknięcia tłoków i pierścieni
  • W starszych 1.2 TSI czasami rozciąga się łańcuch rozrządu
  • Awarie siłowników bezramkowych szyb w przednich drzwiach
  • 1.6 TDI ma znacznie droższe wtryskiwacze niż 2.0, a uchodzą za mniej trwałe

1947

Używany Volkswagen Beetle: sytuacja rynkowa

Volkswagen Beetle (5C): orientacyjne ceny rynkowe w zł Zakres cen Na co można liczyć 30 000-35 000 45 000-50 000 60 000-70 000
Wczesne 1.2 TSI oraz 1.6 TDI ze sporymi przebiegami. Są też awaryjne 1.4 TSI (160 KM).
Niezłe 2.0 TDI oraz 2.0 TSI ze skrzyniami DSG (z lat 2013-2015) lub 1.4 TSI (już EA211).
Roczniki od 2016 wzwyż. Trochę aut krajowych, w tym dobrze wyposażone kabriolety.

Diesli jest na rynku 20%, większość to 1.6. Benzynowe 2.5 i 1.8 TSI zza oceanu są rzadkie. Najwięcej jest 1.2 i 2.0 TSI, trochę mniej 1.4 TSI. Te ostatnie w starszej odmianie mają złą sławę i ciężko je sprzedać. Niestety młodszych i dużo lepszych wersji jest niewiele. Około 40% aut ma skrzynie DSG.

Używany Volkswagen Beetle: podsumowanie

fot. archiwum/Motor

Volkswagen Beetle nie jest tak funkcjonalny jak Golf, ale oferuje znacznie więcej miejsca niż Fiat 500 czy Mini. Do tego ma szeroką paletę silników, z których większość jest udana. Dzieli też większość części z popularnymi modelami.

Ocena: 4/5

Modelu nawiązującego do Garbusa już nie ma, ale VW nie zrezygnował z retro – w gamie jest ID. Buzz. fot. Volkswagen
Idź do oryginalnego materiału