Zbyt późny debiut zepchnął tego udanego minivana na margines rynkowy. Jaki silnik warto wybrać w używanym Peugeocie 5008 I?
W pierwszej połowie lat dwutysięcznych minivany zdobywały wielu klientów funkcjonalnym i obszernym wnętrzem oraz stosunkowo bogatym wyposażeniem. Wtedy nie zwracano jeszcze tak uwagi na kwestie wizualne, choć trzeba przyznać, iż minivany wcale nie są brzydkimi samochodami – brakuje im przebojowości SUV-ów, ale przeważnie zachowują odpowiednie proporcje i punktują lekkością sylwetki. Taki właśnie jest Peugeot 5008 I: ładny, przemyślany, nieźle wykończony i mogący się pochwalić ogromnymi możliwościami przewozowymi (bagażnik mieści 679 l z możliwością powiększenia do 1754 l). Oczywiście znajdziemy w nim 3. rząd siedzeń (przestronniejszy niż u konkurentów; nie ma go we wszystkich autach) i trzy osobno regulowane miejsca za przednimi fotelami.
W chwili debiutu tego modelu (2009 rok) rodzinne minivany odchodziły już do lamusa na rzecz aut uterenowionych, stąd 5008 zdobył u nas umiarkowaną popularność (w odróżnieniu od 3008, który pojawił się w tym samym roku i okazał się hitem). Czy warto rozważyć pierwszą generację Peugeota 5008 z drugiej ręki? Jaki silnik wybrać w tym aucie? Przedstawiamy całą gamę jednostek napędowych i wybieramy najlepszą.
Używany Peugeot 5008 I – silniki benzynowe
- 1.2 PureTech (130 KM)
- 1.6 VTi (120 KM)
- 1.6 THP (156 KM, 165 KM)
Benzynowe jednostki nie były zbyt chętnie wybierane w tym modelu. Z perspektywy czasu okazało się, iż osoby, które się na nie zdecydowały, musiały zmagać się z wieloma awariami. Do napędu zaprzęgnięto bowiem dwa silniki 1.6 opracowane wspólnie z BMW – 1.6 VTi (120 KM) oraz 1.6 THP (156 KM, później 165 KM), w którym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Najmocniejszy wariant oferowano do końca produkcji, natomiast pozostałe ustąpiły miejsca 3-cylindrowemu silnikowi 1.2 PureTech, rozwijającego niezłe 130 KM. Oferuje naprawdę niezłe osiągi (podobny maksymalny moment obrotowy jak w 1.6 THP), ale jest dość głośny i wpada w wibracje, nie pasując tym samym do sporego, rodzinnego auta.
Wszystkie benzynowe silniki w 5008 I cierpią na problemy z rozrządem. W jednostkach 1.6 pracuje układ napędzany łańcuchem. Niestety, producent zastosował w nim wadliwy napinacz, który nie zapewniał łańcuchowi odpowiedniego naciągu i przyczyniał się do przyspieszonego zużycia (objaw: postukiwanie na zimnym silniku). Kondycji rozrządu dodatkowo nie sprzyjał niski poziom oleju silnikowego, a o to było nietrudno z uwagi na liczne wycieki i spalanie środka smarnego w jednostkach THP. W nich zdarzały się jeszcze awarie turbosprężarek i kolektorów dolotowych (zapychały się nagarem). Z kolei 1.2 PureTech zasłynął z niedopracowanego układu paskowego rozrządu pracującego w oleju: wskutek łuszczenia się materiału, z którego wykonano pasek, drobinki gumy zapychały pompę olejową i doprowadzały choćby do zatarcia silnika. Aby uniknąć takiej sytuacji, lepiej pamiętać o częstej wymianie paska rozrządu (co 60 tys. km).
Pojemność | 1199 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 130 KM | 120 KM | 156 KM | 165 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 12,2 s | 9,6 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 188 km/h | 195 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Używany Peugeot 5008 I – silniki Diesla
- 1.6 HDi (109 KM, 112 KM, 114 KM, 120 KM)
- 2.0 HDi (150 KM, 163 KM)
W latach „świetności” Peugeota 5008 I to właśnie diesle grały „pierwsze skrzypce” w kompaktowych minivanach. Producent zadbał o szeroki wybór wariantów mocy, choć w praktyce gama opierała się tylko na dwóch silnikach – 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. Pierwszy z nich rozwija 109, 112, 114 lub 120 KM (w zależności od lat produkcji), drugi z kolei 150 lub 163 KM. Najmocniejszy wcale nie zapewnia najlepszych osiągów z uwagi na obligatoryjną konfigurację z automatyczną skrzynią biegów. Trafiała ona jeszcze do odmian 1.6 THP i 120-konnego 1.6 HDi, natomiast słabsze wersje opcjonalnie łączono ze skrzynią zautomatyzowaną (6-biegową). Tyle samo przełożeń mają również wszystkie skrzynie manualne (poza 5-biegową w benzynowym 1.6 VTi).
Francuskie diesle od lat cieszą się dobrymi opiniami użytkowników, przede wszystkim dzięki wysokiej trwałości, dobrej kulturze pracy i doskonałego zaopatrzenia w części zamienne. Zarówno w przypadku 1.6 HDi, jak i 2.0 HDi kolejne lata produkcji przynosiły coraz to nowe rozwiązania techniczne czyniące je bardziej ekologicznymi (takie warianty nazwano e-HDi). W egzemplarzach z ostatnich lat wprowadzano choćby system SRC „wyłapujący” tlenki azotu i ograniczający emisję trujących substancji. Wykorzystuje on specjalny preparat – płyn AdBlue, którego trzeba regularnie uzupełniać (wlew znajduje się w bagażniku). Poza drobnymi kłopotami z DPF-em i nieszczelnościami podkładek pod wtryskiwaczami w 1.6 HDi, turbodiesle Peugeota zwykle spisują się bez zarzutu, choć przy większych przebiegach nie można wykluczać awarii wysłużonego osprzętu (turbo, koła dwumasowego). W obydwu dieslach trzeba też pamiętać o wymianach paska rozrządu.
Pojemność | 1560 cmł | 1560 cmł | 1560 cmł | 1560 cmł | 1997 cmł | 1997 cmł | 1997 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 112 KM | 114 KM | 120 KM | 150 KM | 150 KM | 163 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 370 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 12,3 s | 12,3 s | 12,0 s | 9,9 s | 9,8 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 183 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 5,9 l/100 km | 4,2 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Używany Peugeot 5008 I – który silnik wybrać?
Postawmy na wysokoprężnego Peugeota 5008 – idealnie sprawdzi się w dalekich wyprawach z kompletem osób i sporym bagażem. jeżeli często jeździmy w warunkach miejskich, wystarczy choćby 1.6 HDi, choć 2.0 HDi da większą swobodę podczas wyprzedzania na autostradach. Silniki benzynowe nie mają zbyt wiele do zaoferowania: skreślają je kłopoty z rozrządem. Można je ewentualnie rozważyć z pewnego źródła lub z udokumentowaną naprawą.
Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 5008 I:
Używany Peugeot 5008 I (2009-2017) – opinie użytkowników