Opel Mokka B to świeża propozycja na rynku, która pod względem charakteru jest nieco inna od swojego poprzednika. Teraz to bardzo ciekawie wyglądający crossover z segmentu B. Jakie są opinie o tym modelu?
Mokka, mimo krótkiego stażu na rynku, zdążyła zyskać sympatię wielu kierowców. Choć początkowo było to auto skierowane głównie do młodszych użytkowników, pierwsza generacja zdobyła serca przede wszystkim dojrzałych i spokojnych kierowców. Choć sprzedaż była niezła, Opel postanowił odświeżyć wizerunek modelu. w tej chwili rolę auta praktycznego i rodzinnego dla ludzi szukających funkcjonalnych rozwiązań przejął Crossland. Natomiast Mokka wróciła do swoich korzeni, mając być autem dedykowanym młodym kierowcom. Warto także wspomnieć, iż Mokka B stała się drugim, po obecnej Corsie, modelem Opla zbudowanym od podstaw już w ramach francuskiego koncernu PSA. Bazą dla Mokki jest platforma CMP, która została wykorzystana również w modelach DS 3 Crossback i Peugeot 2008.
Używany Opel Mokka B – wymiary, nadwozie
Opel w zasadzie od dawna nie kojarzył się z autami, które wyglądają ciekawie i zwracają na siebie uwagę. Na szczęście, projektując Mokkę B styliści odważyli się stworzyć auto nietuzinkowe. Poza tym Opel podjął ryzykowny krok, skracając nową Mokkę aż o 12,5 centymetra, mimo iż rozstaw osi zwiększył się o 2 mm. Pomimo mniejszych rozmiarów, auto wydaje się bardziej muskularne i pewnie stojące na ziemi w porównaniu do poprzedniej generacji. To zasługa szeroko rozstawionych kół oraz krótkich zwisów.
Przednia część nadwozia prezentuje „nową twarz” Opla, czyli Opel Vizor – to szeroki grill w kształcie odwróconego trapezu z nowym logo w centralnej części, charakterystycznym wcięciem niżej oraz zintegrowanymi światłami. Całość prezentuje się bardzo ciekawie i nadaje autu unikalnego charakteru. Z tyłu zastosowano wąskie, wyraziste klosze lamp, które przypominają nieco te, które już znamy ze starszych modeli, ale są smuklejsze. Linia boczna jest niezwykle interesująca – słupek C schodzi nieco niżej i wtapia się w klapę bagażnika. Styliści nie szczędzili również licznych nakładek z tworzyw sztucznych, a przy dużych felgach auto zyskuje agresywny, ale stylowy charakter mieszczucha z terenowym zacięciem. Opel Mokka B mierzy 4151 mm długości, 1791 mm szerokości i 1531 mm wysokości. Rozstaw osi to 2557 mm.
Używany Opel Mokka B – wnętrze, bagażnik
Wnętrze nowej generacji Mokki wyraźnie odcina się od tego, co już znamy z Opla. Bliższe jest ono modelom DS 3 Crossback czy Peugeot 2008 niż wszystkim innym pojazdom w ofercie niemieckiego producenta. Charakterystyczne przetłoczenia na drzwiach oraz konsola środkowa pokryta fortepianową czernią przypominają francuskiego odpowiednika. Wnętrze prezentuje się awangardowo i nowocześnie, ale jednocześnie zapewnia nienaganną ergonomię. Futurystyczny kokpit składa się z dwóch połączonych ze sobą ekranów o przekątnej maksymalnie 10 i 12 cali. Wyświetlacze są czytelne, a zmiana podstawowych funkcji klimatyzacji czy nawiewów jest intuicyjna i błyskawiczna. Zachowano bowiem tradycyjne pokrętła i przyciski, takie jak panel do sterowania klimatyzacją i nawiewami, kilka przycisków funkcyjnych oraz normalny przełącznik do sterowania trybami jazdy.
Pod względem przestrzeni, Mokka prezentuje się dość przyzwoicie. Jak w przypadku każdego crossovera z segmentu B, trzeba liczyć się z pewnymi kompromisami, ale pojemność bagażnika w standardowej konfiguracji (spalinowej) wynosi 350 litrów, a po złożeniu oparć kanapy wzrasta do 1105 litrów. Porównując to z poprzednim modelem Mokka X, który był przecież o 12,5 centymetra dłuższy, możliwości transportowe wciąż są bardzo zadowalające. Warto dodać, iż elektryczna wersja ma nieco mniejszy bagażnik, o pojemności 310 litrów, ale przez cały czas zapewnia on odpowiednią i ergonomiczną przestrzeń. Co typowe dla samochodów segmentu B, na kanapie może oczywiście zabraknąć miejsca dla osób o wzroście powyżej 180 cm.
Używany Opel Mokka B – silniki
Na czele oferty znajduje się motor 1.2 Turbo o mocy 100 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Ta jednostka jest dostępna wyłącznie w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną i stanowi dobrą opcję dla tych, którzy nie mają wysokich wymagań. Osiągi są zadowalające, umożliwiając sprint do setki w 10,6 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 188 km/h. Co ciekawe, zużycie paliwa również jest korzystne – 5,5 l/100 km według normy WLTP. Alternatywą jest wersja o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Tutaj dynamika jest znacznie lepsza, co przejawia się w przyspieszeniu do setki w 9,1 sekundy i osiągnięciu prędkości maksymalnej 202 km/h. Interesująco, pomimo lepszych osiągów, spalanie pozostaje na podobnym poziomie. W tej wersji istnieje także opcja wyboru 8-biegowej skrzyni automatycznej, która poprawi komfort jazdy zarówno w mieście, jak i podczas dłuższych tras.
Dla tych, którzy preferują silnik wysokoprężny, dostępna jest jednostka 1.5 Diesel o mocy 110 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Osiągi są zbliżone do bazowej wersji benzynowej, ale spalanie jest niższe o około litr na sto kilometrów. Oprócz silników konwencjonalnych, w ofercie znajduje się również Mokka-e z napędem elektrycznym. Dysponuje mocą 136 KM oraz momentem obrotowym 260 Nm. Dzięki temu oferuje rewelacyjną dynamikę w mieście, przyspieszając od 0 do 50 km/h w niespełna cztery sekundy. Sprint do setki zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 150 km/h. Samochód wyposażony jest w akumulatory o pojemności 50 kWh, co zapewnia zasięg około 324 km według normy WLTP.
Używany Opel Mokka B – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo żwawa i zadowalająco oszczędna wersja 130-konna”
„Całkiem przestronne wnętrze jak na ten segment auta”
„Wreszcie świetny wygląd, szczególnie w topowych wariantach”
„Zwrotna, zwinna, zaskakująco komfortowa choćby w trasie”
Wady
„Spora ilość błyszczącego plastiku wewnątrz po czasie wygląda kiepsko”
„Dość niewielki wybór jednostek napędowych”
„System Start/Stop w połączeniu z automatem jest irytujący”
„Dość wysoka cena i spora konkurencja w tym segmencie”
Używany Opel Mokka B – awaryjność, typowe usterki
Opel Mokka B to w zasadzie nowe auto i w ogłoszeniach znajdziemy raczej świeże egzemplarze. Oczywiście oglądany model powinien mieć gwarancję oraz wszystkie przeglądy w ASO (warunek utrzymania gwarancji). Mimo iż jest to niemal nowy samochód, warto dokładnie sprawdzić dokumentację. Usterek jest kilka i oprócz typowo eksploatacyjnych aspektów oraz dość często zawieszających się systemów info-rozrywki, Mokka nie cierpi na poważne dolegliwości. To miejskie auto, więc dokładnie sprawdzajmy nadwozie pod kątem ewentualnych uszkodzeń powstałych na skutek stłuczek, otarć czy parkingowych przygód.
Używany Opel Mokka B – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Oplu Mokka B znajduje się za szybą w lewym dolnym rogu, jak również na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu amortyzatora. VIN znajdziemy także na słupku B po prawej stronie.
Używany Opel Mokka B – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 80 ogłoszeń dotyczących używanego Opla Mokki B. Przykładowo egzemplarz z 2021 roku z silnikiem 1.2 Turbo w wersji Elegance i z przebiegiem 15 000 kilometrów to koszt około 83 000 złotych. Za około 115 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2022 roku z tym samym silnikiem, ale w wersji GS Line i z przebiegiem 25 000 kilometrów.
Używany Opel Mokka B – podsumowanie
Opel Mokka B to kolejna interesująca propozycja na rynku miejskich crossoverów. Nie jest tanio, ale to jeden z pierwszych Opli, które prezentują się naprawdę dobrze i mogą spodobać się młodszym kierowcom. Co prawda brakuje wersji z pazurem i odrobiną sportu, ale jeśli ktoś szuka auta do miasta, powinien być zadowolony z optymalnych osiągów i spalania.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Oplach:
Używany Opel Corsa E (2014-2019) – opinie użytkowników
Używany Opel Crossland X (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 415/179/153 cm |
Rozstaw osi | 255 cm |
Pojemność bagażnika | 350-1105 l |
Pojemność | 1199 cmł | 1199 cmł | 1499 cmł | 50 kWh |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | elektr. |
Maks. moc | 100 KM | 130 KM | 102 KM | 136 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 260 Nm |
0-100 km/h | 10,6 s | 9,2 s | 10,9 s | 9 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 200 km/h | 189 km/h | 150 km/h |
Śr. spalanie/zasięg | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 4,6 l/100 km | do 324 km (WLTP) |