Nowocześniejsza, bezpieczniejsza i bardziej dopracowana od poprzednika – taka właśnie jest klasa E W212. Z jakim silnikiem warto kupić tego Mercedesa?
Choć klasa E to jeden ze sztandarowych modeli w gamie producenta ze Stuttgartu, trzy pierwsze generacje zawsze dręczyło jakieś „ale”. Najstarsza (W124) była po prostu zmodernizowanym, obecnym wówczas od lat na rynku „Baleronem”, druga (W210) rdzewiała na potęgę, a trzecia (W211) sprawiała liczne problemy z elektroniką. Dopiero opisywane wcielenie W212 można uznać za dopracowane z godnością Mercedesa. Otrzymało przyzwoite zabezpieczenie antykorozyjne, innowacyjne nowinki w wyposażeniu (niektóre robią wrażenie choćby dzisiaj), rozbudowaną gamę wersji nadwoziowych (poza sedanem i kombi było jeszcze coupe i kabriolet) i piekielnie mocne odmiany AMG (zbliżające się do 600 KM).
Jak przystało na Mercedesa, do klasy E trafiało mnóstwo silników, w których rozeznaniu się nie ułatwia mieszanie w nazewnictwie poszczególnych wersji, nie mające nic wspólnego np. z pojemnością skokową jednostek napędowych. Jaki silnik warto wybrać w używanym Mercedesie klasy E W212? Zobaczmy, co w nich znajdziemy.
Używany Mercedes klasy E W212 – silniki benzynowe
- 1.6 R4: E 180 (156 KM)
- 1.8 R4: E 200 NGT (163 KM), E 200 BlueEFFICIENCY (184 KM), E 250 BlueEFFICIENCY (204 KM)
- 2.0 R4: E 200 Natural Gas Drive (156 KM), E 200 (184 KM), E 250 (211 KM)
- 3.0 V6: E 300 (231 KM, 245 KM), E 400 (333 KM)
- 3.5 V6: E 300 (252 KM), E 350 BlueEFFICIENCY (272 KM), E 350 CGI (292 KM), E 350 (306 KM), E 400 (333 KM), E 400 Hybrid (306 + 27 KM)
- 4.7 V8: E 500 (408 KM)
- 5.5 V8: E 500 (388 KM), E 63 AMG (525 KM, 557 KM), E 63 AMG S (585 KM)
- 6.2 V8: E 63 AMG (525 KM)
W generacji W212 do napędu bazowych wersji zaprzęgnięto kilka silników 4-cylindrowych. Wszystkie posiadają turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk. Mowa o jednostkach 1.6, 1.8 oraz 2.0. Wyjątek: zasilany CNG wariant E 200 NGT, który wykorzystuje silnik 1.8 z wtryskiem wielopunktowym i kompresorem. Spośród „V6-tek” wybór ograniczał się do 3.0 i 3.5, ale łącznie w aż 8 wersjach mocy. To już jednostki wolnossące, poza 333-konnymi odmianami E 400 (zarówno 3.0, jak i 3.5), które wyposażono w podwójne turbodoładowanie. Wielopunktowy wtrysk stosowano wyłącznie w silnikach 3-litrowych (231/245 KM) i 3.5/272 KM. Na bazie jednostki 3.5 opracowano choćby hybrydę z niewielkim, zaledwie 27-konnym wspomaganiem elektrycznym (E 400 Hybrid). Chętni na V8 muszą poszukać wersji E 500. Do 2011 r. montowano w niej wolnossącego 5.5, później 4.7 biturbo. Turbodoładowania nie ma choćby Mercedes E 63 AMG z lat 2009-2011, gdyż montowano w nim potężnego 6.2 V8 (525 KM). Później zastąpiono go 5.5 V8 z dwiema turbosprężarkami (525-585 KM).
We wszystkich silnikach benzynowych Mercedesa znajdziemy układ łańcuchowego rozrządu. Z reguły jest on bardzo żywotny, choć nie można wykluczać jego awarii – najwcześniej rozciąga się w jednostkach 1.8 i 2.0, ale na szczęście jego wymiana nie jest trudna dla mechaników. Z kolei w „V6-tkach” zużywają się zębatki na wałkach wyrównoważających, nie można też wykluczać awarii koła zmiennych faz rozrządu. Zdarzają się wycieki oleju i płynu chłodniczego (tu warto zachować czujność, by nie dopuścić do przegrzewania się silnika). Skrzynie biegów (w dużej mierze są to 5- lub 7-stopniowe automaty) nieźle sprawują się w wersjach 4- i 6-cylindrowych: ich trwałości nie sprzyjają ogromne momenty obrotowe jednostek V8, szczególnie tych biturbo.
Pojemność | 1595 cmł | 1796 cmł | 1991 cmł | 1991 cmł | 1991 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 156 KM | 184 KM | 184 KM | 204 KM | 211 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 310 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 8,5 s | 8,2 s | 7,7 s | 7,4 s |
Prędkość maks. | 220 km/h | 232 km/h | 233 km/h | 240 km/h | 243 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 7,4 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,0 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Pojemność | 2996 cmł | 2996 cmł | 3498 cmł | 3498 cmł | 3498 cmł | 3498 cmł | 3498 cmł |
Paliwo | benz. | benz., biturbo | benz. | benz. | benz. | Benz. | benz., biturbo |
Maks. moc | 231 KM | 333 KM | 252 KM | 272 KM | 292 KM | 306 KM | 333 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 480 Nm | 340 Nm | 350 Nm | 365 Nm | 370 Nm | 480 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s | 5,3 s | 7,1 s | 6,5 s | 6,8 s | 6,3 s | 5,3 s |
Prędkość maks. | 247 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,3 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,0 l/100 km | 9,7 l/100 km | 8,9 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Pojemność | 4663 cmł | 5461 cmł | 5461 cmł | 5461 cmł | 5461 cmł | 6208 cmł |
Paliwo | benz., biturbo | benz. | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo | benz. |
Maks. moc | 408 KM | 388 KM | 525 KM | 557 KM | 585 KM | 525 KM |
Maks. moment | 600 Nm | 530 Nm | 700 Nm | 720 Nm | 800 Nm | 630 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s | 5,2 s | 4,3 s | 4,3 s | 3,6 s | 4,5 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,9 l/100 km | 11,2 l/100 km | 9,8 l/100 km | 9,7 l/100 km | 10,3 l/100 km | 12,6 l/100 km |
Używany Mercedes klasy E W212 – silniki Diesla
- 2.1 R4: E 200 CDI (136 KM), E 200 BlueTEC (136 KM), E 220 CDI BlueEFFICIENCY (163 KM), E 220 CDI (170 KM), E 220 BlueTEC (170 KM), E 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY (170 KM), E 250 CDI (204 KM), E 250 BlueTEC (204 KM), E 300 BlueTEC Hybrid (204 + 27 KM)
- 3.0 V6: E 300 CDI BlueEFFICIENCY (204 KM, 231 KM), E 300 BlueTEC (231 KM), E 350 BlueTEC (211 KM), E 350 CDI BlueEFFICIENCY (231 KM, 265 KM), E 350 BlueTEC (252 KM, 258 KM)
Odnośnie diesli sytuacja jest bardziej klarowna niż w wersjach benzynowych. Warianty E 200/220/250 CDI/BlueEFFICIENCY/BlueTEC (w zależności od lat produkcji nazewnictwo się zmieniało) mają pod maską znaną z innych Mercedesów 4-cylindrową jednostkę 2.1. Generuje od 136 do 204 KM. Wyjątek do E 300 BlueTEC Hybrid, w którym diesla wspomaga 27-konny silnik elektryczny. Wysokoprężne odmiany V6 nazwano E 350 CDI/BlueEFFICIENCY/BlueTEC. Wykorzystują jednostkę 3-litrową rozwijającą od 204 do 265 KM. Wszystkie diesle mają pojedyncze turbodoładowanie, łańcuchowy rozrząd i piezoelektryczne wtryskiwacze firmy Bosch. Te elementy z reguły w nich nie zawodzą, choć nie brakuje doniesień o rozciągnięciach łańcuchów rozrządu w silnikach 2.1 czy awarii wtrysków w 3.0 V6. Zarzuty tyczą się głównie filtrów cząstek stałych (zazwyczaj w 2.1) oraz poważnych usterek diesli V6. Psują się zawory EGR, zbiera się nagar w kolektorze ssącym, urywają klapki dolotu i rozszczelnia chłodnica oleju, co skutkuje uszkodzeniem turbosprężarki. Z tego względu zalecamy wzmożoną czujność podczas oględzin Mercedesa z 3-litrowym dieslem – istnieje większe prawdopodobieństwo, iż trzeba będzie w nim jeszcze wyremontować automatyczną skrzynię biegów (musi radzić sobie z momentami obrotowymi rzędu 500-600 Nm).
Pojemność | 2143 cmł | 2143 cmł | 2143 cmł | 2143 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 163 KM | 170 KM | 204 KM |
Maks. moment | 360 Nm | 400 Nm | 400 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 8,7 s | 8,7 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 228 km/h | 228 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Pojemność | 2987 cmł | 2987 cmł | 2987 cmł | 2987 cmł | 2987 cmł | 2987 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 204 KM | 211 KM | 231 KM | 252 KM | 258 KM | 265 KM |
Maks. moment | 500 Nm | 540 Nm | 540 Nm | 620 Nm | 620 Nm | 620 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 7,8 s | 6,8 s | 6,6 s | 6,4 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 240 km/h | 239 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 7,2 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Używany Mercedes klasy E W212 – który silnik wybrać?
Odnośnie odmian benzynowych należy kierować się własnymi preferencjami: silniki V6 i V8 powinny dobrze trzymać wartość, natomiast na co dzień dobrze spisują się odmiany 4-cylindrowe – nie są ospałe i mniej palą, co ma tu niemałe znaczenie (sporo silników klasy E nie toleruje LPG). Z diesli polecamy 2.1, a 3.0 V6 tylko z pewnego źródła lub z udokumentowanymi naprawami.
Przeczytaj więcej na temat używanego Mercedesa klasy E W212:
Używany Mercedes klasy E W212 (2009-2016) – opinie użytkowników
Używany Mercedes klasy E W211 i W212 – którego wybrać?