
Fiat Panda II w wersji 4x4 to niepozorne miejskie auto, które swoimi możliwościami zawstydzi wiele droższych SUV-ów z 4x4. Ale uwaga – to także jedno z najtańszych aut z napędem obu osi, więc nie obejdzie się bez wyrzeczeń. Co warto wiedzieć, przymierzając się do zakupu używanej Pandy 4x4?
Fiat Panda II 4x4
- Lata produkcji: 2004-2012
- Ceny: od 8000 zł
Historia Pandy z napędem 4x4 liczy już ponad 40 lat. Pierwsza generacja stała się z czasem ceniona jako klasyk, egzemplarze w oryginalnym stanie są dzisiaj naprawdę kosztowne.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/fiat-panda-i-1980-miedzy-126-i-127-prezentacja-z-motoru-11-1980,aid,4910Z kolei wciąż produkowaną Pandę trzeciej generacji z napędem obu osi ciężko kupić za mniej niż 20 tys. zł. Do tego najtańsze egzemplarze to diesle ze sporymi przebiegami. Albo odmiany z dwucylindrowym benzynowym silnikiem TwinAir, który dużo pali i nie jest zbyt chwalony za swoją trwałość.
https://magazynauto.pl/uzywane/male-uzywane-suv-y-i-crossovery-przeglad-20-modeli-nie-brakuje-aut-z-napedem-4x4,aid,4465Panda jak Panda?
Pandy drugiej generacji z napędem obu osi są najbardziej przystępne cenowo. Ale na tym ich zalety się nie kończą. Oferują wysokie wnętrze, narzekać można jedynie na jego szerokość oraz niewielki bagażnik (choć taki sam jak w odmianach z przednim napędem). Do tego jak na budżetowe, niewielkie auto kabina jest akceptowalnie wykończona, materiały są w miarę trwałe, a w lepszych wersjach wyposażenia tapicerka często ma ciekawą kolorystykę.
1923
Do tego z zewnątrz i w środku wersja 4x4 nie różni się od zwykłych Pand (poza odmianą Cross), a to przekłada się na świetny wybór niedrogich części. Zarówno używanych, jak i nowych.
https://magazynauto.pl/testy/fiat-panda-i-1980-2003-prosta-recepta-na-wielki-sukces,aid,3279Ten napęd 4x4 naprawdę działa
Za przeniesienie napędu na tylną oś odpowiada sprzęgło wiskotyczne. Kierowca nie ma wpływu na pracę układu, jedynie wersja Cross oferowała system ELD (Electronic Locking Differential) blokujący na stałe napęd do 50 km/h i naśladujący pracę mechanizmów różnicowych o ograniczonym tarciu, przyhamowując koła.
Trwałość napędu 4x4 jest wysoka, w znaczniej mierze zależy od tego, czy ktoś nie pomylił Pandy z rasową terenówką. Zdarzają się egzemplarze z lekko zwiększonym prześwitem, bardziej terenowymi i większymi oponami. Ale przesada jest niewskazana. Sprzęgło wiskotyczne oraz tylny dyferencjał i skrzynia (inna niż w wersjach przednionapędowych) nie są już takie tanie i dostępne jak inne części do Pandy.

Silniki: sprawdzone, ale bez ognia
Wybór silników ograniczał się do benzynowego 1.2 i wysokoprężnego 1.3, oba nie imponują mocą. Pierwszy wywodzi się konstrukcyjnie z lat 80., z rodziny Fire. Jest trwały i prosty, jego serwis i naprawy nie zrujnują żadnego portfela. Teoretycznie nieźle sprawuje się też na LPG, tyle iż w Pandzie montaż butli ogranicza i tak niewielkie możliwości przewozowe.
Główną wadą 1.2 jest ospałość, szczególnie dotkliwa w bardziej obciążonej napędem wersji 4x4. W terenie i podczas wyprzedzania deficyty momentu obrotowego dają się mocno we znaki.
Za to niezbyt dobrze wyciszony 1.3 Multijet radzi sobie choćby z obciążoną Pandą dużo lepiej. Mimo problemów z EGR-em, niezbyt trwałego napędu rozrządu (opartego na łańcuchu) i zapychającego się filtra cząstek stałych (po 2010 r.) wielu użytkowników i tak poleca wysokoprężną Pandę. Świetny przykład to srebrny egzemplarz z naszych zdjęć – służy do turystycznych wyjazdów, np. na Bałkany. Co ciekawe, ta Panda 1.3 Multijet na niewielkiej przyczepie holuje lekki motocykl enduro. I daje radę.


1.2 | 1.2 | 1.3 Multijet | 1.3 Multijet |
benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
1242 cm3 | 1242 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 |
R4/8 | R4/8 | R4/16 | R4/16 |
60 KM/5000 | 69 KM/5500 | 70 KM/4000 | 75 KM/4000 |
102 Nm/2500 | 102 Nm/3000 | 145 Nm/1800 | 145 Nm/1500 |
145 km/h | 148 km/h | 155 km/h | 152 km/h |
20,0 s | 15,3 s | 16,0 s | 16,1 s |
6,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,2 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Panda 4x4 to nie gadżet
U nas Panda 4x4 najczęściej występuje na południu kraju, w górach. Trudno się dziwić, bo auto zaskakuje sprawnością. I w przeciwieństwie do prostych terenówek napęd na cztery koła jest tu dostępny zawsze, a nie jedynie na luźnych nawierzchniach. Jednak tak samo jak one, Panda oferuje dość ograniczone komfort i osiągi. To auto spełnia tylko podstawowe potrzeby, ale ma przy tym mnóstwo uroku.

Historia modelu

- 2003: Koniec produkcji pierwszej Pandy, prezentacja Pandy drugiej generacji
- 2004: Debiut wersji 4x4
- 2005: Pojawia się bardziej terenowa Panda Cross, z większym prześwitem
- 2006: Pierwszy lifting modelu, debiutuje najmocniejsza Panda w gamie, przednionapędowa 100HP
- 2009: Kolejna modernizacja, 1.2 ma teraz 69 KM, a 1.3 – 75 KM oraz układ DPF
- 2011: Prezentacja Pandy trzeciej generacji
- 2012: Koniec produkcji Pandy II


Typowe problemy
- Sporo 4x4 było traktowanych jak auta użytkowe, bywają wyeksploatowane
- W dieslu 1.3 zużywa się napinacz rozrządu, rozciąga łańcuch, psuje się EGR
- Korozja progów – w przednich nadkolach są zagłębienia, skąd błoto i sól nie mają jak odpłynąć, nadkola trzeba regularnie dokładnie płukać, szczególnie zimą
- Awarie termostatów, wycieki chłodziwa
- Wycieki oleju w benzynowych 1.2



Używany Fiat Panda II 4x4: sytuacja rynkowa
Im bardziej na południe Polski, tym więcej ofert. Widać, iż część Pand 4x4 to auta pracujące, czasami ciężko. jeżeli ktoś zamierza wydawać większą kwotę na ten model, warto szukać odmiany Cross, bo ma potencjał kolekcjonerski. Ceny diesli sprzed 2010 roku można mocno negocjować.
Sporo aut „zmęczonych” życiem, często progi są już wymienione. Raczej bez klimatyzacji. |
Lepsze wyposażenie, dobry stan blacharski. Dominują diesle. Czasami są to odmiany van. |
Tyle potrzeba na wersję Climbing lub najciekawszą Cross. Najdroższe są benzynowe 1.2. |
Używany Fiat Panda II 4x4: podsumowanie
Panda 4x4 doskonale sprawdzi się nie tylko w wąskich uliczkach włoskich miasteczek w Dolomitach. To świetne, proste, ale zadziwiająco efektywne poza asfaltem auto. A dzięki niewielkiej masie i wąskiemu ogumieniu na zaśnieżonych drogach potrafi zawstydzać trakcją cenione SUV-y z 4x4.