Używany Fiat Ducato (i bliźniacze) – co sprawdzić przed zakupem, co wymienić po?

4 dni temu

Zakup używanego Fiata Ducato IV generacji (znanego również jako Fiat Ducato X250, produkowanego z licznymi zmianami wizualnymi od 2006 roku) to wciąż popularny wybór. Przed podjęciem decyzji warto jednak zapoznać się z jego najczęściej występującymi „bolączkami”.

Fiat Ducato: przekrój modelu

Fiat Ducato na rynku pojawił się w 1981 roku i już wtedy był modelem bliźniaczym między innymi z Peugeotem J5 (później Boxerem) i Citroenem C25 (później Jumperem). „Tradycja” utrzymuje się do dziś – każda kolejna generacja „dostawczaka” była w kilku podobnych wydaniach. Trzecia, produkowana z licznymi zmianami od 2006 roku, dzieli bryłę i charakterystykę techniczną także z Oplem Movano, a od niedawna choćby z Toyotą ProAce. Bezpośrednią konkurencją jest z kolei Iveco Daily, Renault Master, czy Mercedes Sprinter.

Ducato od 2006 roku przeszło trzy duże faceliftingi. Silnikowo większych zmian nie było: model korzysta z czterocylindrowych diesli Fiata i IVECO, które były modernizowane głównie pod kątem norm emisji spalin i nie mają złych opinii. Zdarzają im się jednak mniejsze lub większe kłopoty, które nie zawsze wynikają ze złego serwisowania.

Usterki związane z silnikiem

W modelu występują tylko silniki Diesla, oferowane w różnych wariantach mocy i pojemności.

  • Silniki 2.2 Multijet (pochodzące z PSA, używane do ok. 2011/2012 roku)

Te jednostki, choć początkowo popularne, borykają się z kilkoma istotnymi problemami. Najczęściej zgłaszane usterki dotyczą pękających bloków silnika, co prostoliniowo prowadzi do konieczności wymiany całej jednostki. Ponadto, w tych silnikach często występują problemy z układem wtryskowym, objawiające się spadkiem mocy, nierówną pracą silnika i trudnościami z rozruchem. Użytkownicy zgłaszają również awarie turbosprężarek oraz problemy z dwumasowym kołem zamachowym, zwłaszcza przy dużych przebiegach i intensywnej eksploatacji.

  • Silniki 2.3 Multijet (FPT, czyli Fiat Power Train)

Jednostki 2.3 Multijet są generalnie uważane za trwalsze i mniej problematyczne niż 2.2 Multijet. Jednak i one mają swoje bolączki. Najczęściej spotykaną usterką jest nieszczelność układu smarowania, co objawia się wyciekami oleju, często trudnymi do zlokalizowania i wymagającymi demontażu wielu elementów. W egzemplarzach z dużymi przebiegami, intensywnie eksploatowanych w mieście, mogą pojawić się problemy z filtrem cząstek stałych (DPF), prowadzące do jego zapchania i konieczności regeneracji lub wymiany. Układ wtryskowy, choć solidniejszy niż w 2.2, również może wymagać uwagi, zwłaszcza wtryskiwacze.

  • Silniki 3.0 Multijet (FPT, używane do ok. 2011/2012 roku, później Iveco F1CE)

Największe jednostki Diesla w Ducato to potężne silniki, ale i one mają swoje wady. W starszych wersjach 3.0 Multijet (FPT) głównym problemem są pękające głowice silnika, co jest bardzo kosztowną usterką. Ta jednostka jest również podatna na uszkodzenia wtryskiwaczy oraz problemy z układem recyrkulacji spalin (EGR). Wersje 3.0 Iveco F1CE są generalnie bardziej wytrzymałe, ale przy dużych przebiegach należy spodziewać się typowych dla ciężkich diesli problemów z turbosprężarką, filtrem DPF i elementami osprzętu. Użytkownicy skarżyli się również na błyskawicznie rozciągający się łańcuch rozrządu (nawet po 30 tys. kilometrów).

Skrzynia biegów — kłopoty z wyciekami i „wyciem”

Zarówno manualne, jak i zautomatyzowane skrzynie biegów (np. Comfort-Matic) mogą sprawiać problemy. W manualnych skrzyniach biegów zdarzają się wycieki oleju oraz zużycie łożysk, objawiające się hałasem. W zautomatyzowanych skrzyniach Comfort-Matic należy zwrócić uwagę na płynność zmiany biegów i ewentualne szarpnięcia, które mogą wskazywać na problemy z modułem sterującym lub sprzęgłem.

Czy Fiat Ducato ma problem z układem kierowniczym i zawieszeniem?

W przypadku układu jezdnego warto zwrócić uwagę na historię pojazdu – w jakich warunkach był używany i jak serwisowany. Zawieszenie w Ducato nie jest złą konstrukcją, ale może się psuć w zależności od zaniedbania i być mniej podatne na przeciążenia, niż na przykład w Iveco Daily.

W układzie kierowniczym zgłaszane są przede wszystkim występujące luzy na drążkach kierowniczych i końcówkach drążków. Przy starszych egzemplarzach maglownica również może wymagać regeneracji. Zawieszenie, z racji charakteru pracy pojazdu dostawczego, jest mocno obciążone. Należy sprawdzić stan wahaczy, sworzni, amortyzatorów i łożysk kół. W wersjach z pneumatycznym zawieszeniem (rzadsze, ale występujące) warto zwrócić uwagę na stan miechów.

Pozostałe problemy Fiata Ducato. Karoseria, podwozie, elektronika

Oprócz problemów z jednostkami napędowymi, Fiat Ducato (i pochodne) ma kilka typowych bolączek niezależnych od konfiguracji pojazdu.

Jako pojazd użytkowy, model jest narażony na uszkodzenia karoserii. Często spotyka się korozję w okolicach progów, nadkoli, a także na drzwiach przesuwnych i tylnych. Warto dokładnie obejrzeć podwozie w poszukiwaniu śladów rdzy, zwłaszcza w okolicach mocowań zawieszenia i ramy. Wersje z dłuższym rozstawem osi i większą wysokością zabudowy mogą mieć pęknięcia ramy pomocniczej w okolicach mocowań zawieszenia tylnego, spowodowane przeciążeniami. Użytkownicy skarżą się także na pękające zawiasy w drzwiach tylnych (również jest to zależne od korozji), a także psujący się i irytujący mechanizm drzwi przesuwnych.

Niestety, w Ducato elektronika bywa kapryśna. Często występują problemy z centralnym zamkiem, w tym z uszkodzonymi siłownikami w drzwiach. Usterki modułu BCM (Body Control Module) mogą prowadzić do szeregu niewytłumaczalnych problemów z elektryką, od oświetlenia po systemy pokładowe. Szczególnie w modelach do 2014 roku, należy sprawdzić działanie wszystkich świateł, które potrafią psuć na różne sposoby — od rozszczelniania (co wprowadza wilgoć do środka klosza), do uszkadzania bezpieczników. Zdarzają się również usterki wyłącznie lamp przednich lub wyłącznie lamp tylnych, która wymaga interwencji elektryka.

Czy Ducato (i pochodne) to dobry wybór?

Fiat Ducato i bliźniacze modele to prawdopodobnie jedna z najłatwiej dostępnych konstrukcji na rynku samochodów użytkowych. Samochody wytrzymują bardzo wiele, jednak wymagają klarownej historii serwisowej. Oferują jednak dobry stosunek jakość-cena, co sprawia, iż mimo występujących „bolączek”, model ma raczej dobrą opinię wśród kierowców w branży.

Idź do oryginalnego materiału