Używany Citroen C6 (2005-2012) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

1 rok temu

Citroen C6 jest jednym z tych samochodów, o których można z pełnym przekonaniem napisać, iż dziś już takich nie robią. Mimo upływu lat francuska limuzyna przez cały czas urzeka komfortem, ale jej eksploatacja może okazać się kosztowna. Sprawdź co warto wiedzieć o używanym Citroenie C6.

Citroen C6 został wprowadzony na rynek w 2005 roku jako sukcesor dla nieprodukowanego już wówczas od 5 lat modelu XM. Co ciekawe, prototyp o nazwie C6 Lignage, zapowiadający wygląd produkcyjnej wersji auta, przedstawiono jeszcze w poprzednim stuleciu – na targach w Genewie w 1999 roku. Pomimo eleganckiej, stylowej sylwetki i bezkonkurencyjnego poziomu komfortu za sprawą hydropneumatycznego zawieszenia, opisywany model przegrał w starciu z niemieckimi rywalami i do 2012 roku z fabryki w Rennes wyjechały tylko 23 384 egzemplarze. Te wszystkie cechy sprawiają, iż w tej chwili Citroen C6 stanowi interesującą propozycję dla osób szukających nietuzinkowego samochodu z zadatkami na youngtimera. Dowiedzmy się czegoś więcej o tym aucie i poznajmy opinie użytkowników na jego temat.

Używany Citroen C6 – wymiary, nadwozie

Citroen C6 mierzy 490,8 cm długości, 186,0 cm szerokości (208,5 cm z lusterkami) i 146,4 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 290,0 cm. Awangardowy projekt nadwozia dobrze zniósł próbę czasu. Można choćby zaryzykować stwierdzenie, iż dzisiaj C6 robi prawie takie samo wrażenie, jak w momencie, gdy było nowe. Warto zwrócić też uwagę na szyby – w drzwiach są bezramkowe (niczym w sportowych coupe albo… starszych modelach Subaru), natomiast tylna jest wklęsła (to nawiązanie do Citroena CX).

Używany Citroen C6 – wnętrze, bagażnik

Przestronna kabina C6 oferuje warunki podróży godne prezydenta. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mogą liczyć na obszerne i bardzo wygodne fotele z szerokim zakresem ustawień. Z tyłu miejsca jest mnóstwo, a opcjonalna, elektrycznie regulowana kanapa (element pakietu Lounge) pozwala poczuć się jak VIP. Na tym tle bagażnik nieco rozczarowuje, oferując skromne jak na ten segment 421 litrów pojemności. Funkcjonalności nie poprawia też dość niewielki otwór załadunkowy. Warto jednak podkreślić, iż choćby z pełnym kufrem wysokość zawieszenia pozostaje na niezmienionym poziomie – to jedna z zalet zawieszenia hydropneumatycznego.

1 z 4
Przednie fotele są obszerne i bardzo wygodne, przez co idealnie sprawdzają się w długich trasach. Skórzana tapicerka dopełnia wrażenia przebywania w luksusowym salonie.
Tylna kanapa oferuje jeszcze lepsze warunki podróży. Najlepszą rekomendacją niech będzie fakt, iż z Citroenów C6 korzystali prezydenci Francji - Jacques Chirac i Nicolas Sarkozy.
Funkcjonalność nie jest mocną stroną C6. Bagażnik ma skromne 421 litrów pojemności, a pakowanie rzeczy utrudnia stosunkowo mały otwór załadunkowy o nieregularnym kształcie.
Pod maską jest ciasno, dlatego akumulator trafił do bagażnika. Jego wymiana jest dość pracochłonna, ponieważ wymaga demontażu części tapicerki.

Deska rozdzielcza, podobnie jak nadwozie, ma swój własny, oryginalny styl, ale dużo gorzej zniosła upływ czasu. Choć jakość materiałów wykończeniowych przez cały czas imponuje, to razi zastosowanie elementów obsługi z tańszych modeli (np. dźwigienki przy kierownicy), a w używanych autach dochodzą do tego oznaki zużycia – wytarte przyciski, przetarcia na kierownicy i fotelach. Krótko mówiąc, wnętrze C6 nie imponuje trwałością, dlatego warto rozejrzeć się za egzemplarzem, którego właściciel pamiętał o konserwacji tapicerki. Ergonomia wymaga przyzwyczajenia, podobnie jak niedzisiejszy wygląd cyfrowych zegarów i środkowego ekranu.

1 z 7
W momencie debiutu kokpit był bardzo nowoczesny, dzisiaj już trochę trąci myszką. Należy jednak docenić wysokiej jakości materiały wykończeniowe, w tym prawdziwe drewno.
Cyfrowy zestaw wskaźników nie jest wzorem pod względem czytelności, mógłby być większy. Zdarzają się przypadki awarii tego podzespołu, wówczas pozostaje wymiana na używany lub naprawa u specjalisty od liczników.
Centralny wyświetlacz nie jest oczywiście dotykowy, a jego grafika wygląda dość archaicznie. Ze względu na brak aktualizacji fabryczną nawigację należy traktować jako gadżet.
Konsola środkowa jest przeładowana przyciskami, ale zostały one logicznie rozplanowane, więc obsługa nie jest problematyczna.
Każdy Citroen C6 jest wyposażony w elektryczny hamulec ręczny. Nie należy się obawiać tego rozwiązania, w używanych autach raczej nie sprawia kłopotów.
Na liście wyposażenia opcjonalnego Citroena C6 można było znaleźć choćby wyświetlacz przezierny. Do regulacji położenia i jasności obrazu służy panel umieszczony po lewej stronie od kolumny kierownicy.
Tempomat i ogranicznik prędkości ustawia się dzięki przycisków na kierownicy. Po latach guziki bywają już mocno zniszczone i nie wyglądają zbyt estetycznie.

Używany Citroen C6 – silniki

Trzon gamy silnikowej Citroena C6 stanowiły jednostki wysokoprężne, wszystkie wspomagane przez dwie turbosprężarki. Podstawowy turbodiesel 2,2 l o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm jako jedyny z całej oferty ma 4 cylindry. Ponadto tylko w przypadku tego silnika klienci mogli wybierać między manualną a automatyczną skrzynią biegów (pozostałe jednostki występują wyłącznie z automatem). Wyżej w hierarchii znajdują się dwie wysokoprężne V6 – 2,7 l oraz 3,0 l. Ta pierwsza rozwija 204 KM i 440 Nm. Była dostępna od samego początku produkcji i jest najpopularniejsza na rynku wtórnym, ale uchodzi za najbardziej awaryjną. Ten drugi silnik dostarcza 241 KM i 450 Nm. Cieszy się dużo lepszą opinią, ale został wprowadzony dopiero w 2009 roku, przez co auta z tym motorem są wyraźnie droższe. Prawdziwym białym krukiem jest benzynowe C6 z wolnossącym motorem 3.0 V6, który produkuje 211 KM i 290 Nm. To właśnie ta odmiana ma największy potencjał kolekcjonerski.

Citroen C6 - silniki
1 z 4
Czterocylindrowy turbodiesel 2.2 HDi był oferowany w latach 2006-2010. Jednostka ta jest uważana za trwałą i oszczędną, ale auta z tym silnikiem zwykle są gorzej wyposażone od tych z V6.
Wysokoprężny motor 2.7 V6 HDi był oferowany w latach 2005-2009 i dziś stanowi zakup podwyższonego ryzyka. Do głównych problemów tej jednostki należą wycieki z układu chłodzenia, przedwczesne zużycie pompy oleju i usterki zaworu EGR. Zdarzają się też przypadki zatarcia tego silnika, choć na szczęście nie są powszechne.
Wysokoprężny silnik 3.0 V6 HDi był oferowany w latach 2009-2012. Motor ten został wyraźnie poprawiony względem wcześniejszego 2.7 V6 HDi, a do tego oferuje najlepsze osiągi przy zachowaniu rozsądnego spalania.
Benzynowa jednostka 3.0 V6 była oferowana w latach 2005-2009. Auta z tym silnikiem są dziś rzadkością na rynku wtórnym. To stosunkowo prosty i niezawodny motor, ale za to dość paliwożerny.

Używany Citroen C6 – opinie użytkowników

Zalety

„Fenomenalny komfort jazdy, choćby po długiej podróży wysiada się z auta niezbyt zmęczonym”

„Świetne wyciszenie kabiny, choćby przy prędkościach autostradowych można swobodnie rozmawiać”

„Tak wydajnej klimatyzacji i porządnego ogrzewania nie spotkałem w żadnym innym aucie”

„Dużo miejsca we wnętrzu, zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie trudno narzekać na brak przestrzeni”

Wady

„Pokładowa elektronika bywa kapryśna, zwykle wystarczy ponownie uruchomić auto i problem sam znika”

„Poziom ergonomii odbiega od aut niemieckich, rozmieszczenie przycisków wymaga przyzwyczajenia”

„Problem z częściami typowymi tylko dla tego modelu, które są drogie i trudno dostępne”

„C6 słabo sprawdza się w mieście, jest trochę za duże, a widoczność z miejsca kierowcy jest przeciętna”

Jednym z ciekawszych rozwiązań we wnętrzu Citroena C6 są zamykane schowki w drzwiach z półokrągłymi, drewnianymi pokrywami.

Używany Citroen C6 – awaryjność, typowe usterki

Wbrew pozorom opisywane auto nie należy do przesadnie awaryjnych i drogich w naprawach, choć wiele zależy od wybranej wersji silnikowej oraz historii serwisowej konkretnego egzemplarza. Najpopularniejsza jednostka 2.7 V6 HDi wypada najsłabiej pod względem niezawodności. Do typowych usterek aut z tym silnikiem należą wycieki płynu chłodniczego, przedwczesne zużycie pompy oleju, zapchany smok olejowy i awarie zaworu EGR. Do tego po latach mogą dojść problemy ze zużyciem układu wtryskowego i turbosprężarek. Nowszy motor 3.0 V6 HDi jest znacznie bardziej dopracowany i pozbawiony większości wad poprzednika. Podstawowy turbodiesel 2.2 HDi pod względem awaryjności plasuje się gdzieś pomiędzy wysokoprężnymi V6 (większość usterek wynika głównie z wyeksploatowania). Najmniej problematyczna jest benzynowa jednostka 3.0 V6, ale zużywa spore ilości paliwa i praktycznie nie występuje na rynku wtórnym. Mieszane opinie zbierają automatyczne skrzynie biegów, którym zdarzają się awarie sterowników i elektrozaworów. Aby wydłużyć jej żywotność należy pamiętać o regularnych wymianach oleju.

Citroen C6 - skrzynie biegów
1 z 2
Samochód klasy premium z manualną skrzynią biegów - w dzisiejszych czasach to nie do pomyślenia. 6-biegowa przekładnia działa z precyzją typową dla francuskiej marki, była dostępna tylko z silnikiem 2.2 HDi.
Automatyczna skrzynia Aisin ma 6 biegów i uchodzi za niezbyt trwałą (awarie sterowników i elektrozaworów). Jej żywotność wyraźnie poprawiają regularne wymiany oleju (najlepiej co 60 tys. km). Ta przekładnia była oferowana seryjnie z silnikami V6 i za dopłatą z 2.2 HDi.

Hydropneumatycznego zawieszenia nie należy się obawiać, ponieważ układ jest trwały. Z czasem może pojawić się tylko konieczność wymiany przewodów hydraulicznych albo regeneracji sfer zawieszenia, na szczęście ceny części nie porażają. Najdroższym podzespołem są siłowniki zawieszenia (od ok. 1800 zł za sztukę), ale wymagają wymiany dopiero przy wysokich przebiegach. Sporo elementów układu jezdnego jest tożsama z Citroenem C5 i Peugeotem 407, co pozwala obniżyć koszty napraw. Pisząc o francuskim samochodzie, nie da się też uniknąć tematu drobnych awarii elektroniki, które przytrafiają się dość losowo i zwykle znikają równie szybko, jak się pojawiają.

Citroen C6 - zawieszenie hydropneumatyczne
1 z 3
Wersje V6 posiadają zaawansowane, aktywne zawieszenie hydropneumatyczne z 16 stopniami tłumienia oraz 3 trybami pracy. Odmiana 2.2 HDi jest wyposażona w prostszy układ, taki sam, jak w C5.
Wersje V6 posiadają zaawansowane, aktywne zawieszenie hydropneumatyczne z 16 stopniami tłumienia oraz 3 trybami pracy. Odmiana 2.2 HDi jest wyposażona w prostszy układ, taki sam, jak w C5.
Wysokość zawieszenia reguluje się dzięki przycisków na tunelu środkowym, obok dźwigni zmiany biegów.

Używany Citroen C6 – gdzie jest nr VIN?

Numer nadwozia znajdziemy na fabrycznej naklejce na słupku środkowym lewych drzwi oraz na plakietce umieszczonej na desce rozdzielczej, która jest widoczna w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Numer VIN został również wybity pod maską (na prawym kielichu zawieszenia) oraz w bagażniku (z prawej strony, obok uszczelki).

Używany Citroen C6 – sytuacja rynkowa, ceny

W momencie publikacji tego artykułu w serwisie OtoMoto można było znaleźć zaledwie 16 ogłoszeń, a ceny wystawionych na sprzedaż samochodów wahały się od 9900 zł do 56 000 zł. Najtańsze egzemplarze na rynku, wyceniane poniżej 20 000 zł, mają silnik 2.2 HDi lub 2.7 V6 HDi i prawdopodobnie będą wymagały nakładów finansowych po zakupie. W przedziale od 25 000 do 30 000 zł oferowane są zadbane 2.7 V6 HDi, a na zakup późnego Citroena C6 z 3.0 V6 HDi pod maską trzeba przygotować co najmniej 45 000 zł. Benzynowe auta aktualnie nie występują na rynku.

Citroen C6 - różnice
1 z 2
Citroena C6 z bazowym turbodieslem 2.2 HDi pod maską najłatwiej rozpoznać po niewielkiej lotce na klapie bagażnika. Mocniejsze wersje silnikowe posiadają elektrycznie wysuwany spojler.
Topowy wariant 3.0 V6 HDi wyróżnia się dwiema końcówkami wydechu, umieszczonymi symetrycznie po obu stronach zderzaka. Pozostałe odmiany mają podwójny wydech, znajdujący się po lewej i skierowany do dołu.

Używany Citroen C6 – podsumowanie

Citroen C6 nie jest samochodem dla wszystkich i wymaga świadomego nabywcy, który doceni ponadczasową elegancję i bardzo komfortowe zawieszenie, a przymknie oko na drobne niedoskonałości. Na najtańsze auta szkoda tracić czasu, warto poszukać C6 z 3-litrowym silnikiem – wysokoprężnym lub benzynowym. Zwłaszcza ten ostatni wariant jest świetnym materiałem na przyszłego klasyka.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych limuzynach:

Używany Peugeot 607 (2000-2010) – opinie, typowe usterki

Używany Chrysler 300C (2004-2011) – opinie, typowe usterki

Używany Jaguar XF (2008-2015) – opinie, typowe usterki

Citroen C6 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 491/186/146 cm
Rozstaw osi 290 cm
Pojemność bagażnika 421 l
Citroen C6 – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa Silnik 3.0 V6 Aut. 2.2 HDi 2.2 HDi Aut. 2.7 V6 HDi Aut. 3.0 V6 HDi Aut.
Pojemność 2946 cmł 2179 cmł 2179 cmł 2720 cmł 2992 cmł
Paliwo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 211 KM 170 KM 170 KM 204 KM 241 KM
Maks. moment 290 Nm 370 Nm 370 Nm 440 Nm 450 Nm
0-100 km/h 10,0 s 10,3 s 11,2 s 9,3 s 8,5 s
Prędkość maks. 230 km/h 217 km/h 210 km/h 230 km/h 235 km/h
Śr. spalanie 11,2 l/100 km 6,6 l/100 km 7,6 l/100 km 8,7 l/100 km 7,3 l/100 km

Używany Citroen C6 – galeria

1 z 16
Citroen C6 - przód
Citroen C6 - przód
Citroen C6 - bok
Citroen C6 - tył
Citroen C6 - tył
W momencie debiutu kokpit był bardzo nowoczesny, dzisiaj już trochę trąci myszką. Należy jednak docenić wysokiej jakości materiały wykończeniowe, w tym prawdziwe drewno.
Cyfrowy zestaw wskaźników nie jest wzorem pod względem czytelności, mógłby być większy. Zdarzają się przypadki awarii tego podzespołu, wówczas pozostaje wymiana na używany lub naprawa u specjalisty od liczników.
Centralny wyświetlacz nie jest oczywiście dotykowy, a jego grafika wygląda dość archaicznie. Ze względu na brak aktualizacji fabryczną nawigację należy traktować jako gadżet.
Konsola środkowa jest przeładowana przyciskami, ale zostały one logicznie rozplanowane, więc obsługa nie jest problematyczna.
Przednie fotele są obszerne i bardzo wygodne, przez co idealnie sprawdzają się w długich trasach. Skórzana tapicerka dopełnia wrażenia przebywania w luksusowym salonie.
Tylna kanapa oferuje jeszcze lepsze warunki podróży. Najlepszą rekomendacją niech będzie fakt, iż z Citroenów C6 korzystali prezydenci Francji - Jacques Chirac i Nicolas Sarkozy.
Funkcjonalność nie jest mocną stroną C6. Bagażnik ma skromne 421 litrów pojemności, a pakowanie rzeczy utrudnia stosunkowo mały otwór załadunkowy o nieregularnym kształcie.
Czterocylindrowy turbodiesel 2.2 HDi był oferowany w latach 2006-2010. Jednostka ta jest uważana za trwałą i oszczędną, ale auta z tym silnikiem zwykle są gorzej wyposażone od tych z V6.
Wysokoprężny motor 2.7 V6 HDi był oferowany w latach 2005-2009 i dziś stanowi zakup podwyższonego ryzyka. Do głównych problemów tej jednostki należą wycieki z układu chłodzenia, przedwczesne zużycie pompy oleju i usterki zaworu EGR. Zdarzają się też przypadki zatarcia tego silnika, choć na szczęście nie są powszechne.
Wysokoprężny silnik 3.0 V6 HDi był oferowany w latach 2009-2012. Motor ten został wyraźnie poprawiony względem wcześniejszego 2.7 V6 HDi, a do tego oferuje najlepsze osiągi przy zachowaniu rozsądnego spalania.
Benzynowa jednostka 3.0 V6 była oferowana w latach 2005-2009. Auta z tym silnikiem są dziś rzadkością na rynku wtórnym. To stosunkowo prosty i niezawodny motor, ale za to dość paliwożerny.
Idź do oryginalnego materiału