Używane Subaru Outback IV (2009-2015) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

1 rok temu

Subaru Outback nie jest ani sportowy i zwinny jak Impreza, ani terenowy i solidny jak Forester. Ma jednak inną zaletę – wszechstronność i wygodę. Jakie są opinie o używanym Subaru Outback IV?

Subaru Outback to samochód, który został w dużej mierze przemilczany przez historię motoryzacji, rzadko zdobywając uznanie, na jakie zasługuje. Nissan ma swojego Qashqaia, prekursora segmentu kompaktowych crossoverów, Toyota z kolei chwali się Priusem, czyli najpopularniejszą hybrydą na świecie. Również Renault ze swoim Sceniciem skradł uwagę tych, którzy szukali samochodu rodzinnego. Subaru miało swoją Imprezę z rajdowym rodowodem, ale Japończycy chcieli czegoś więcej i postanowili rozpocząć przygodę z wytrzymałym kombi z napędem na cztery koła.

Wszystko zaczęło się jakiś czas przed powstaniem Volvo XC70 czy Audi Allroad. Subaru było pewne, iż na rynku istnieje miejsce dla kombi z napędem na wszystkie koła, które poradzi sobie w każdych warunkach pogodowych, ale przez cały czas pokonuje zakręty bez niezdarnego prowadzenia i publicznej dezaprobaty typowej dla większości pojazdów typu SUV. Fakt, udało się wypełnić pewną niszę i ci kierowcy, którzy wiedzieli czego chcą, często sięgali po ten model, ale trudno mówić o rynkowym sukcesie. Dziś to bardzo interesujący kąsek na rynku wtórnym, ale znów – czy dla wszystkich?

Podniesione kombi czy obniżony SUV? jeżeli ktoś nie może się zdecydować, Subaru Outback IV będzie idealną propozycją.

Używane Subaru Outback IV – wymiary, nadwozie

Pierwsze Subaru Outback było nieco surowe, staroświeckie choćby wówczas i mocno ekscentryczne wizualnie, ale to była jego ogromna zaleta, która nadawała mu niepowtarzalnego charakteru. Z biegiem lat projekt mocno ewoluował i o ile początkowo modele z tej serii wyglądały dość topornie, tak czwarta generacja nie dość, iż mocno urosła, to na dodatek prezentuje się naprawdę dobrze. Chociaż ogólny kształt jest bardzo czysty i spójny, trudno przejść obok tego auta całkowicie obojętnie. Pod pewnymi kątami przypomina zwykłe kombi, podczas gdy pod innymi względami, zwłaszcza spoglądając na ten model od tyłu, jest wystarczająco dużo elementów stylizacyjnych, które sprawiają, iż Outback wygląda jak nieco mniejszy SUV. jeżeli chodzi o wymiary, auto mocno urosło, choćby o kilka centymetrów na szerokość i długość, a pod względem wysokości, uwzględniając relingi dachowe, aż o 13 centymetrów! Bojowego charakteru dodają mu oczywiście szerokie nakładki z tworzywa sztucznego. Subaru Outback IV mierzy 4775 mm długości, 1820 mm szerokości i 1605 mm wysokości. Rozstaw osi to 2745 mm.

Charakterystyczna sylwetka i ładne dodatki sprawiają, iż Outback łączy w sobie cechy eleganckiego kombi z surową terenówką.

Używane Subaru Outback IV – wnętrze, bagażnik

Wnętrze jest do bólu japońskie i pragmatyczne. Nie ma w nim miejsca na zbędne dodatki, upiększające elementy czy gadżety, które w znaczący sposób poprawiłyby komfort lub funkcjonalność. Co prawda kokpit wygląda lepiej niż w poprzednich generacjach, ale spore ilości plastików i imitacji drewna pozostały, tworząc odrobinę amerykański klimat. Poza tym w wielu miejscach widać typowo japońskie podejście do projektowania. Tam, gdzie europejscy producenci stosują nieco bardziej wyszukane rozwiązania, tam Subaru trzyma się kurczowo sprawdzonych patentów, takich jak dwustopniowe przełączniki podgrzewanych foteli, tzw. patyk do ustawień komputera pokładowego, staroświecki system info-medialny itp. Czy to wady? Zależy dla kogo. jeżeli ktoś skupia się na adekwatnościach jezdnych i to jest dla niego priorytetem, takie drobiazgi nie będą stanowiły problemu.

1 z 2
Sporo plastiku, imitacji drewna lub aluminium, ale to wszystko prezentuje się dość spójnie i ciekawie.
Po liftingu wnętrze stało się nieco lepiej wykonane i nowocześniejsze.

Problemem nie będzie również przestrzeń, bowiem zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca nie brakuje – choćby wysocy użytkownicy nie powinni mieć problemów z zajęciem odpowiedniej pozycji. Oczywiście tunel środkowy z tyłu jest bardzo wysoki i szeroki, ale przynajmniej w tym przypadku jest to w całości usprawiedliwione świetnym napędem na cztery koła. Miejsca na szerokość również jest sporo, nie brakuje także nawiewów dla pasażerów z tyłu. Bagażnik? Bardzo obszerny – od 526 do 1726 litrów – choć pozbawiony praktycznych rozwiązań i elementów ułatwiających codzienną eksploatację.

1 z 4
Fotele mają odrobinę za krótkie siedziska, ale są wygodne i świetnie sprawdzają się podczas długich podrózy.
Kanapa jest wygodna, obszerna, miejsca jest sporo. Jedynym minusem jest szeroki tunel centralny skrywający elementy napędu na cztery koła.
Obszerny bagażnik zadowoli choćby wybrednych użytkowników, choć brakuje w nim praktycznych dodatków.
Po złożeniu oparć podłoga jest niemal płaska, co stanowczo poprawia adekwatności bagażowe Outbacka.

Używane Subaru Outback IV – silniki

Wybór jednostek napędowych jest zadowalający i oferuje dość szeroki zakres mocy – od 150 do aż 260 KM. Bazową pozycję stanowi silnik 2.5 i o mocy 167 KM (po liftingu 173 KM) i momencie obrotowym 229 Nm. Nie jest to demon prędkości, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy w dużym, rodzinnym kombi nie jest powodem do wstydu. Prędkość maksymalna to 201 km/h a średnie spalanie to około 8,6 l/100 km. Przed liftingiem w ofercie był jeszcze sześciocylindrowy bokser 3.6 R o mocy 260 KM i momencie obrotowym 350 Nm. To już bardzo szybkie i dynamiczne auto, które przyspiesza do pierwszej setki w 7,5 sekundy, osiąga 230 km/h prędkości maksymalnej i spala przy tym średnio około 10 l/100 km.

Jednostka 3.6 R to świetna propozycja dla tych, którym zależy na świetnych osiągach i kulturze pracy, ale nie przejmują się drogą eksploatacją i wysokim spalaniem.

Jest także coś dla miłośników silników wysokoprężnych. To dwulitrowy silnik Diesla, oczywiście w układzie bokser, dysponujący mocą 150 KM i momentem obrotowym 350 Nm. Osiągi niemal identyczne, jak w przypadku wersji benzynowej 2.5 i, czyli przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 195 km/h. Oczywiście spalanie jest o wiele niższe i średnio będzie to około 6,4 l/100 km.

Jednostka wysokoprężna wykazuje się nie tylko niezłymi osiągami, ale i rozsądnym spalaniem.

Używane Subaru Outback IV – opinie użytkowników

Zalety

„Seryjny napęd na cztery koła (symetryczny) i dobre adekwatności jezdne w lekkim terenie”

„Bezproblemowa eksploatacja i wysoka niezawodność”

„Przestronne wnętrze i bardzo duży bagażnik”

„Ciekawa, choć skromna stylistyka i interesujący charakter auta”

Wady

„Silniki typu bokser mają dość spory apetyt na paliwo”

„We wnętrzu jest dość sporo plastiku o przeciętnej jakości”

„Jazda jest dość ospała i w mieście brakuje nieco zwinności”

„Za zadbane egzemplarze trzeba sporo zapłacić, a wybór jest niewielki”

Subaru Outback IV - wersje nadwoziowe
1 z 3
Outback IV charakteryzuje się nie tylko wyższym prześwitem, ale i wyraźnymi nakładkami na nadwozie.
Wersja "zwykła" tj. Legacy ma zdecydowanie łagodniejsze linie i standardowy prześwit.
Wersja sedan nie jest oczywiście tak praktyczna, ale oferuje bardziej "prestiżową" linię nadwozia.

Używane Subaru Outback IV – awaryjność, typowe usterki

Subaru Outback IV to dość wytrzymałe mechanicznie auto o dobrej reputacji wśród użytkowników. 2,5-litrowy silnik benzynowy miał pewne problemy, z których większość została rozwiązana w czwartej generacji. Warto szukać oznak nadgorliwej jazdy terenowej, co zwykle oznacza zadrapania na lakierze, pokaleczone aluminiowe felgi, wgniecione rury wydechowe i prawdopodobnie źle ustawione zawieszenie. Trwałość lakieru jest dobra, jakość wykończenia wnętrza – zwykle gorsza. Listwy na desce rozdzielczej mogą skrzypieć i grzechotać, a metalowe wykończenia tworzyw sztucznych mogą wyglądać na zmęczone, zwłaszcza wokół konsoli środkowej. Poszycia siedzeń są wytrzymałe, więc nadmierne ich zużycie może świadczyć o znacznym przebiegu.

Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić sprawność przekładni Lineartronic i napędu na cztery koła.

Używane Subaru Outback IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w modelu Subaru Outback IV znajduje się za szybą czołową w lewym dolnym rogu oraz pod maską na płycie grodziowej w środkowej części. Numer VIN można znaleźć również na nitowanej blaszce na prawym lub lewym kielichu amortyzatora.

Używane Subaru Outback IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 40 ogłoszeń dotyczących Subaru Outback IV. Przykładowo model z 2011 roku z silnikiem 2.0D oraz z przebiegiem 230 000 kilometrów to koszt około 31 000 złotych. Za około 50 000 złotych można znaleźć model z tego samego rocznika, ale w wersji z silnikiem 3.6 R i z przebiegiem 215 000 kilometrów.

Subaru Outback IV - lifting
1 z 2
Subaru Outback IV przed liftingiem (2009-2013)
Subaru Outback IV po liftingu (2013-2015)

Używane Subaru Outback IV – podsumowanie

Subaru Outback jest trochę niedocenionym bohaterem, zwłaszcza w wersji z silnikiem Diesla. Koszty eksploatacji modeli z silnikami benzynowymi sprawiają, iż trudniej je polecić, ale oferują przyzwoite pole do negocjacji. Czwarta generacja przyniosła wiele poprawek i modyfikacji wnętrza, więc jeżeli ktoś szuka wygodnego auta rodzinnego o świetnych adekwatnościach jezdnych, powinien rozważyć ten model.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Subaru:

Używane Subaru Legacy IV (2003-2009) – opinie użytkowników

Używane Subaru Forester III (2008-2013) – opinie użytkowników

Subaru Outback IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 477/182/160 cm
Rozstaw osi 274 cm
Pojemność bagażnika 526-1726 l
Subaru Outback IV – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa Silnik 2.5 i 3.6 R 2.0 D
Pojemność 2457 cmł 3630 cmł 1998 cmł
Paliwo benzynowy benzynowy turbodiesel
Maks. moc 167 KM 260 KM 150 KM
Maks. moment 229 Nm 350 Nm 350 Nm
0-100 km/h 9,6 s 7,5 s 9,7 s
Prędkość maks. 201 km/h 230 km/h 195 km/h
Śr. spalanie 8,6 l/100km 10 l/100km 6,4 l/100km

Używane Subaru Outback IV – galeria

1 z 21
Subaru Outback IV - przód
Subaru Outback IV - przód
Subaru Outback IV - przód
Subaru Outback IV - bok
Subaru Outback IV - tył
Subaru Outback IV - tył
Subaru Outback IV - tył
Subaru Outback IV - bok
Kokpit być może nie ma tyle stylu i smaku co europejscy konkurenci, ale dla miłośników marki i japońskiej motoryzacji nie jest to problemem.
Klasyczne i bardzo czytelne zegary oraz nieduży ekran komputera pokładowego w centralnej części.
Zestaw przycisków i pokręteł - każde innego typu i w innym stylu. Typowe podejście Subaru.
System info-rozrywki jest dość toporny i nie oferuje zbyt wielu ciekawych funkcji.
Konsola centralna z panelem klimatyzacji i multimediów prezentuje sie jak zestaw audio z lat 90-tych.
Podstawowe tryby jazdy pozwalają dopasować charakter auta do sytuacji na drodze.
Automatyczna przekładnia bezstopniowa zapewnia płynną jazdę, ale nie jest to propozycja dla dynamicznych kierowców.
W podłokietniku znajdziemy kilka dodatkowych złączy i gniazdo zasilania.
Wnętrze Outbacka jest bardzo przyjemnym miejscem do dalekich podrózy.
Kanapa zapewni bardzo komfortowe warunki dla dwóch dorosłych osób choćby na długim dystansie.
Bardzo pojemny bagażnik być może nie ma wielu przydatnych dodatków i regularnych kształtów, ale nadrabia naprawdę sporą przestrzenią.
Niemal idealnie płaska powierzchnia po złożeniu oparć kanapy.
Pod podłogą znalazło się jeszcze miejsce na spore schowki.
Idź do oryginalnego materiału