Używana Toyota RAV4 V (od 2018 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

1 rok temu

Toyota RAV4 to jeden z najpopularniejszych SUV-ów na rynku. Model ten swoją popularność zdobył między innymi imponującą niezawodnością. Tak było w poprzednich generacjach, ale czy ostatnia również jest tak dobra? Jakie są opinie o tym modelu?

Dwie poprzednie generacje Toyoty RAV4 słynęły z niezawodności, oszczędnych napędów, przestrzeni i solidności wykonania. Posiadacze niechętnie rozstawali się ze swoimi autami, a znalezienie zadbanego egzemplarza było albo bardzo trudne, albo kosztowne. Czy tak samo jest z piątą i wciąż oferowaną generacją? Wygląda na to, iż tak. Co prawda niektórzy narzekają, iż auto odstaje trochę od konkurencji pod względem wyposażenia, technologii, system info-rozrywki jest przestarzały, a wystrój wnętrza trochę trąci myszką, ale trudno na rynku znaleźć drugie tak oszczędne i komfortowe auto w tym segmencie. Wybierając napęd hybrydowy mamy gwarancję, iż spalanie w mieście dość gwałtownie wynagrodzi wszelkie niedogodności.

Toyota RAV4 to bardzo częsty widok na naszych ulicach. Auto przekonało do siebie niezawodnością i oszczędnym napędem.

Używana Toyota RAV4 V – wymiary, nadwozie

Toyota RAV4 V to bardzo estetycznie zaprojektowany samochód, o nienagannych proporcjach i z ładnymi elementami stylistycznymi. Można powiedzieć, iż wygląd jest na wskroś japoński tj. szerokie i smukłe klosze lamp, duży i podkreślony agresywnymi liniami zderzaka grill, mnóstwo załamań i przetłoczeń z przodu, ale i ze sporą ilością załamań m.in. na tylnym zderzaku i klapie bagażnika. Z tyłu uwagę zwraca m.in. chromowana listwa łącząca oba klosze lamp, ładnie narysowane światła, spojler dachowy czy też zderzak z nakładką przypominającą dyfuzor. Moim zdaniem nieładnie wyglądają krótkie, chromowane nakładki na końcówki wydechu – wyglądają dość tanio i tandetnie. Nie brakuje również mnóstwa dodatków z tworzywa sztucznego. Jak przystało na SUV-a, plastikowe nakładki wylądowały na nadkolach, progach, zderzakach itp. Są dość duże i wydatne, ale pasują do sportowo-surowego charakteru auta. jeżeli chodzi o gabaryty, Toyota RAV4 V mierzy 4600 mm długości, 1855 mm szerokości, 1685 mm wysokości i 2690 mm rozstawu osi. Prześwit to przyzwoite 195 mm.

W niektórych konfiguracjach RAV4 prezentuje się naprawdę świetnie.

Używana Toyota RAV4 V – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Toyoty RAV4 V nie jest specjalnie wyszukane i eleganckie, ale ma w sobie kilka elementów, które poprawiają ogólne wrażenie. Szczególnie dobrze prezentuje się wnętrze z jasną tapicerką, które nadaje całości nieco stylu, natomiast w wersji z czarnym wykończeniem jest sporo sportowego charakteru. Na ogromny plus zasługują m.in. fotele, które są obszerne, szerokie, mają niezłe trzymanie boczne i szeroki zakres regulacji. Poza tym niektóre elementy wyposażenia i sterowania sprawiają wrażenie solidnych, dużych i poręcznych. Np. pokrętła do regulacji temperatury są duże i mają ładną strukturę, podobnie przyciski na panelu centralnym – duże, sensownie rozmieszczone i wygodne w użyciu. Jakość niektórych elementów nie jest najlepsza, a pod naciskiem mogą pojawić się nieprzyjemne dźwięki, ale nie jest to zasadą i warto sprawdzać każdy egzemplarz pod tym kątem.

Wnętrze RAV4 niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale przekonuje do siebie wygodą obsługi i ergonomią.

Widoczność jest bardzo dobra, miejsca nie zabraknie nikomu, a jedynie bardzo wysocy użytkownicy mogą mieć problemy ze znalezieniem przestrzeni nad głową. Minusem może być jedynie dość staroświeckie podejście do niektórych elementów. Podczas gdy u konkurencji jest nowoczesny system info-rozrywki czy też sterowanie komputerem pokładowym dzięki przycisków, w RAV4 V mamy m.in. brak integracji z Android Auto i Apple CarPlay (w modelach sprzed liftingu), a komputerem pokładowym sterujemy wystającym z zegarów patykiem. Ale jeżeli komuś to nie przeszkadza, w zamian dostanie całkiem komfortowe i przestronne auto. Również z tyłu jest sporo miejsca, na kanapie zmieści się trzech pasażerów, choć ten środkowy będzie musiał znaleźć miejsce na nogi obok szerokiego tunelu. Bagażnik nie zachwyca funkcjonalnością i jest pozbawiony praktycznie jakichkolwiek dodatków, ale ma niezłą pojemność – od 580 do 1690 litrów.

1 z 4
Fotele są bardzo wygodne i mają raczej "kanapowy" charakter. Mimo to sprawdzają się świetnie podczas długich podróży.
Kanapa to również bardzo wygodne miejsce do podróżowania. Na uwagę zasługuje możliwość zmiany kąta pochylenia oparcia.
Bagażnik jest przestronny i ustawny, ale trudno w nim znaleźć jakiekolwiek praktyczne dodatki.
Po złożeniu oparć kanapy uzyskujemy niemal płaską powierzchnię podłogi.

Używana Toyota RAV4 V – silniki

Wybór jednostek napędowych jest raczej skromny, ale dla tego auta – w zupełności wystarczający. jeżeli ktoś preferuje silniki Diesla, może obejść się smakiem, ale być może RAV4 V będzie idealnym modelem, aby zmienić przyzwyczajenia i postawić na napęd hybrydowy? Dla tradycjonalistów przygotowano jednostkę benzynową 2.0 Dual VVT-i o mocy 173 KM i momencie obrotowym 208 Nm. To wolnossąca jednostka zapewniająca sprint od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy i prędkość maksymalną 195 km/h. Średnie spalanie to bardzo przyzwoite 6,1 l/100 km.

Najpopularniejszy napęd w RAV4, czyli hybryda równoległa. Bardzo wydajna i oszczędna, choć skrzynia CVT wymaga przyzwyczajenia.

Oczywiście kwintesencją RAV4 jest napęd hybrydowy 2.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 218 lub 222 KM (z napędem AWD-i). Cały układ również bazuje na silniku wolnossącym, a napęd kierowany jest na koła za pośrednictwem przekładni bezstopniowej e-CVT. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie spalanie – około 4,5 l/100 km. W trasie taki wynik jest trudny do osiągnięcia i trzeba liczyć się ze spalaniem ok. 7 l/100 km, ale w mieście można zejść w okolice 5 l/100km. Trzeba się tylko przyzwyczaić do charakterystyki skrzyni i napędu, aby w pełni wykorzystać potencjał pod względem niskiego spalania.

Wersja plyg-in nie jest tak popularna, ale zapewnia niezłe osiągi i możliwość jazdy na prądzie na dystansie do około 45-50 kilometrów.

W 2021 roku pojawiła się również hybryda plug-in, czyli doładowywana z gniazdka. Bazą jest ten sam silnik wolnossący, ale wzbogacony o mocniejsze jednostki elektryczne i większą baterię. Rezultatem jest moc systemowa aż 306 KM, napęd na cztery koła i zasięg na w pełni naładowanej baterii około 45-50 kilometrów.

Używana Toyota RAV4 V – opinie użytkowników

Zalety

„Imponująco wydajny i oszczędny napęd hybrydowy (HEV)”.

„Wersja z napędem AWD-i całkiem nieźle radzi sobie w lekkim terenie”.

„Przestronne wnętrze i pojemny (choć kiepsko wyposażony) bagażnik”.

„Sporo wersji do wyboru i całkiem niezłe wyposażenie”.

Wady

„Niektórych mogą razić staromodne wykończenie i niektóre rozwiązania”.

„Wersja tradycyjna trochę traci sens przy rewelacyjnych hybrydach”.

„Nadwozie przy wyższych prędkościach generuje sporo szumu”.

„Wersja hybrydowa plug-in jest droga, ciężka i nie ma większego sensu”.

Toyota RAV4 V - wersje specjalne
1 z 2
Toyota RAV4 w wersji hybrydowej plug-in.
Toyota RAV4 w wersji Adventure, która dodaje do wyglądu nieco więcej terenowego sznytu.

Używana Toyota RAV4 V – awaryjność, typowe usterki

To Toyota RAV4, więc teoretycznie nie powinno być żadnych usterek i poważniejszych problemów. Warto jednak mieć na uwadze fakt, iż model ten bardzo często służy jako auto rodzinne, głównie do miasta. Drobne zadrapania czy ryski są dopuszczalne, ale warto szukać większych defektów i niepoprawnie wykonanych napraw blacharskich. Poza tym pompa wspomagania hamulców może przestać działać w niektórych RAV4 wyprodukowanych między 26 kwietnia a 3 czerwca 2019 roku i prowadzić do zwiększonej siły hamowania w celu zmniejszenia prędkości. Oprócz tego w niektórych egzemplarzach wyprodukowanych między 25 września a 25 października 2019 roku stwierdzono pęknięcia w dolnych wahaczach przedniego zawieszenia. Warto sprawdzić u lokalnego dealera, czy konkretny egzemplarz nie kwalifikuje się do naprawy.

Przekładnia CVT wyróżnia się ponadprzeciętną trwałością, ale podczas jazdy trzeba zwracać uwagę na wszelkie szarpnięcia czy brak płynności.

Używana Toyota RAV4 V – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w modelu Toyota RAV4 V znajduje się pod plastikową zaślepką pod fotelem pasażera z przodu. Dodatkowo VIN można znaleźć za szybą czołową w lewym dolnym rogu oraz na naklejce na lewym słupku B.

Używana Toyota RAV4 V – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 220 ogłoszeń dotyczących Toyoty RAV4 V. Przykładowo model z 2020 roku w wersji hybrydowej z napędem AWD-i i przebiegiem 40 000 kilometrów to koszt około 150 000 złotych. Za około 170 000 złotych można znaleźć model z 2022 roku w wersji plug-in i z przebiegiem 50 000 kilometrów.

Używana Toyota RAV4 V – podsumowanie

Toyota RAV4 V to niezwykle popularny SUV. jeżeli ktoś chce się wyróżnić z tłumu, to zdecydowanie nie ten adres. To nie jest również auto dla miłośników gadżetów, multimediów czy sportowej jazdy. jeżeli jednak kogoś interesuje komfort, spokojne podróżowanie i oszczędności na paliwie, a do tego chce auta przestronnego i z pojemnym bagażnikiem, ta propozycja będzie na pewno warta rozważenia.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:

Używana Toyota RAV4 IV (2013-2018) – opinie użytkowników

Używana Toyota Corolla XI (2013-2018) – opinie użytkowników

Toyota RAV4 V – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 460/185/168 cm
Rozstaw osi 269 cm
Pojemność bagażnika 580-1690 l
Toyota RAV4 V – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki) Silnik 2.0 VVT-i 2.5 Hybrid Dynamic Force 2.5 Hybrid PHEV
Pojemność 1987 cmł 2494 cmł 2487 cmł
Paliwo benzynowy benz. + elektr. (HEV) benz. + elektr. (PHEV)
Maks. moc 173 KM 222 KM 306 KM
Maks. moment 208 Nm 221 Nm 270 Nm (silnik elektr.)
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 8,1 s 6 s
Prędkość maks. 195 km/h 180 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 4,5 l/100 km 1,2 l/100 km

Używana Toyota RAV4 V – galeria

1 z 25
Toyota RAV4 V - przód
Toyota RAV4 V - przód
Toyota RAV4 V - bok
Toyota RAV4 V - tył
Toyota RAV4 V - tył
Toyota RAV4 V - tył
Toyota RAV4 V - bok
Toyota RAV4 V - przód
Deska rozdzielcza w RAV4 nie jest specjalnie urodziwa, ale ma swój charakter, a ergonomia jest bez zarzutu.
Niemal klasyczne zegary ze wskaźnikami hybrydowymi i niewielkim komputerem pokładowym.
Manetki zmiany biegów pozwalają na pewną kontrolę nad bezstopniową skrzynią e-CVT.
Na ekranie systemu możemy śledzić tryb pracy napędu hybrydowego.
System jest dość prosty, ale mocno przestarzały, więc nie jest to propozycja dla miłośników multimediów.
Nawigacja również nie należy do najlepszych i aktualnych.
Duże pokrętła, czytelny wyświetlacz i wygodne przyciski. Na sterowanie w RAV4 nie można narzekać.
Na szczęście zastosowano ładowarkę indukcyjną na telefona. Jeden z nielicznych nowoczesnych dodatków.
Przekładnia CVT wykazuje się płynnością i łagodnym działaniem. Na pewno nie spodoba się kierowcom o dynamicznym stylu jazdy.
Schowek jest pojemny i posiada dodatkowe porty ładowania.
Na fotele nie można narzekać. Również przestrzeni z przodu nikomu nie zabraknie.
Nawiewy na tył i kolejne porty do ładowania - za to też należy się plus.
Wygodna kanapa z regulowanym oparciem. Dwie dorosłe osoby mogą podróżować na długie dystanse w komfortowych warunkach.
Regulowane oparcie kanapy nie jest zbyt powszechne choćby w wyższych segmentach.
Pojemny bagażnik, choć z niewielką ilością praktycznych dodatków.
Po złożeniu oparć podłoga jest niemal płaska, więc pakowanie bagażu nie sprawia problemów.
Wszystko ułożone niemal pod linijkę. Dla estetów i tych, którzy lubią wykorzystać każdą wolną przestrzeń, to ogromna zaleta.
Idź do oryginalnego materiału