Używana Skoda Octavia I (1996-2010) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

1 rok temu

Skoda Octavia I niegdyś uchodziła za auto tanie, niezbyt atrakcyjne i proste w obsłudze, dziś z kolei jest to coraz częściej poszukiwany materiał na interesującego youngtimera. Jakie są opinie o tym coraz rzadszym modelu?

Skoda Octavia pierwszej generacji została wprowadzona na rynek w 1996 roku i od razu przyciągnęła oszczędnych Europejczyków. Sprzedaż wystrzeliła niemal natychmiast, a wielu kierowców, którzy rozważali zakup skromnie wyposażonego Golfa, kierowało swe kroki do salonu Skody, skąd mogli wyjechać bardziej przestronną, praktyczną i lepiej wyposażoną Octavią. To był w zasadzie pierwszy model, który tak rozsławił czeską markę na europejskim rynku. Rok później na rynek wprowadzono wersję kombi, która do dziś jest wyznacznikiem przestrzeni i wielkości bagażnika, a w kolejnych latach gama modeli była systematycznie i dość odważnie rozszerzana. Zaoferowano kombi z napędem na cztery koła oraz sportową wersję RS. Dziś ten model może uchodzić za obiekt żartów, ale znalezienie zadbanej i regularnie (oraz porządnie) serwisowanej sztuki to niemal kolekcjonerski wyczyn. jeżeli ktoś ma wątpliwości, czy Octavia I była naprawdę tak popularna, niech przekona go fakt, iż mimo wprowadzenia na rynek w 2004 roku drugiej generacji, pierwsza była produkowana i sprzedawana aż do 2010 roku (w latach 2004-2010 jako Octavia Tour)!

Po latach można docenić klasyczną sylwetkę z niezwykle praktycznym rozwiązaniem w postaci unoszonej klapy wraz z szybą.

Używana Skoda Octavia I – wymiary, nadwozie

Na początku projektowania niemieccy i czescy projektanci wzięli platformę Volkswagena Golfa czwartej generacji i zastanawiali się, ile mogą z niej wycisnąć. Efekt przerósł ich najśmielsze oczekiwania, a niektórzy złośliwie twierdzą, iż gdyby ludzie z Volkswagena wiedzieli, jak daleko to zajdzie, zakopaliby projekt Octavii głęboko pod ziemią i strzegli go jak oka w głowie. Powód? Wystarczy spojrzeć, jak wiele egzemplarzy jeździ po drogach. Można je zobaczyć na każdym parkingu, postoju taksówek czy w wielkich garażach podziemnych. Czy tak samo dużo jest Volkswagenów Golfów? Wątpię. Octavia powstała po to, aby przełamać wszelkie uprzedzenia co do czeskiego producenta, który nie jest w stanie zaoferować jednocześnie taniego, ale i dopracowanego auta. Wizualnie pierwsza Octavia jest niezwykle prosta, niemal siermiężna i zaprojektowana tak, aby podobała się każdemu. A choćby jeżeli ktoś nie pała do niech zachwytem, po prostu nie będzie przeszkadzać swoim wyglądem. W ofercie była zarówno wersja kombi, jak i hatchback (a w zasadzie liftback), który przypomina nieco sedana. W 2000 roku Octavia przeszła lekkie odświeżenie, z przodu pojawił się nowy zderzak, osłona chłodnicy, reflektory, poprawiono również tylny zderzak i lampy, ale to wciąż „stara dobra” Octavia z ponadczasowym, ale banalnie prostym wyglądem. jeżeli chodzi o wymiary, wersja hatchback mierzy 4511 mm długości, 1731 mm szerokości i 1429 mm wysokości. Rozstaw osi to 2512 mm.

Dużo prostokątów, prostych linii i niewyszukanych zabiegów stylistycznych, ale dziś ma to pewien urok.

Używana Skoda Octavia I – wnętrze, bagażnik

Wygląd wyglądem, ale Skody Octavii nie kupuje się po to, aby imponowała na ulicach (chyba, iż to wersja RS). Najważniejsze jest to, co kryje się w środku a tam… jeszcze większa nuda. Ale wciąż – to nie wygląd ma imponować, tylko ergonomia, prostota i przede wszystkim, imponująca jak na ten segment przestrzeń. Mamy zatem do dyspozycji ogromny bagażnik. W wersji hatchback jest to aż 528 litrów, a po złożeniu oparć zyskujemy 1228 litrów. Oczywiście kombi pozostało bardziej pojemne i o ile w konfiguracji 5-osobowej nie ma większej różnicy – 548 litrów – tak po złożeniu oparć do dyspozycji jest aż 1412 litrów. Taka przestrzeń w aucie segmentu C z tamtych lat? To był prawdziwy pogrom dla ówczesnej konkurencji.

1 z 2
Deska rozdzielcza Skody Octavii to festiwal... porządku. Nie dzieje się tu praktycznie nic, ale jest bardzo ergonomicznie. Co ciekawe, podczas rynkowej obecności, dość często zmieniały się detale np. w latach 1996-1998 deska rozdzielcza wyglądała nieco inaczej (podobnie jak w Felicii) - potem wprowadzono pewne zmiany. Na zdjęciu deska rozdzielcza po 1998 roku.
Nawet w ostatnich latach produkcji wygląd całości niespecjalnie się zmienił, choć poprawiono jakość materiałów i spasowania.

Jakość materiałów użyta do wykończenia Octavii jest bardzo wysoka. Oczywiście nie liczmy na przyjemne w dotyku i miękkie plusze czy skóry, ale trzeba się naprawdę postarać i nie dbać o auto, aby coś połamać czy całkowicie zniszczyć. Przestrzeni oczywiście również nie brakuje i mimo, iż auto bazuje na platformie Golfa czwartej generacji, z tyłu jest zdecydowanie więcej miejsca na nogi. W kombi miejsca nad głową, dzięki niemal poziomo poprowadzonej linii dachu, jest imponująco dużo. Jedynie na szerokość jest skromnie, ale i tak dwójka dorosłych pasażerów z tyłu będzie miała wyjątkowo komfortowe warunki podróży.

1 z 6
W większości wersji znajdziemy fotele materiałowe, więc warto sprawdzić, czy nie ma zbyt dużo przetarć i pęknięć. Poza tym siedziska są wygodne i sprawdzają się choćby podczas długich podróży.
Miejsca z tyłu jest wystarczająco, zarówno na nogi, jak i nad głową. Tunel środkowy jest dość wysoki.
Bagażnik to jedna z największych zalet Octavii. choćby wersja hatchback oferuje mnóstwo przestrzeni.
W kombi miejsca nad głową jest zauważalnie więcej.
Mnóstwo miejsca, regularne kształty - bagażnik w kombi to wzór w tym segmencie.
Po złożeniu oparć kanapy podłoga jest oczywiście niemal całkowicie płaska.

Używana Skoda Octavia I – silniki

Oferta silnikowa jest gigantyczna. Poza tym dość często zmieniała się podczas rynkowej obecności Octavii. Zasady wyboru są dość proste. Po pierwsze należy unikać najmniejszych i najsłabszych silników, taki jak 1.4 o mocy 60 lub 75 KM. Co prawda są one proste konstrukcyjne i niedrogie w obsłudze, ale jak na dzisiejsze standardy oraz charakter auta, są po prostu za słabe i nie zapewniają odpowiedniej dynamiki. Odmiana 60-konna w modelu z nadwoziem kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 18 sekund i jest w stanie rozpędzić to auto do 156 km/h. W dużym i pakownym kombi to kategorycznie za mało. Nieco lepiej spisuje się silnik 1.6 MPI o mocy 102 KM, który jest absolutnym minimum – sprint do setki zajmuje 12,4 sekundy. Nie jest to jednak jednostka oszczędna – średnie spalanie to 7,4 l/100 km.

Silnik 1.8 Turbo oferuje choćby 180 KM w wersji RS i dostarcza naprawdę rewelacyjnych wrażeń.

Ciekawie robi się w przypadku silnika 1.8 20V Turbo o mocy 150 KM, który montowano również w modelu z napędem na cztery koła. Moc 150 KM i moment obrotowy 210 Nm zapewnia bardzo przyzwoite osiągi. Prędkość maksymalna to 219 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy przy średnim spalaniu 8,1 l/100 km. Bardzo współczesne parametry. Wersja RS, z silnikiem 1.8 T o mocy zwiększonej do 180 KM (od roku modelowego 2003, dostępna również w wersji kombi), to idealna propozycja dla wymagających kolekcjonerów. Bardzo trudno taką znaleźć, a dostępne egzemplarze mogą być problematyczne, ale osiągi mówią same za siebie – 235 km/h prędkości maksymalnej i 7,9 sekundy w sprincie do setki.

Silnik 1.9 TDI to niemal kultowa jednostka. Znalezienie zadbanej sztuki graniczy jednak z cudem.

Silniki wysokoprężne to niemal legenda tego auta, choć jak w przypadku benzyniaków – lepiej unikać najsłabszych wersji. Są proste i bezproblemowe, ale nie dają choćby podstawowej dynamiki. Oczywiście 1.9 TDI wydaje się być najlepszym silnikiem do tego samochodu, ale znalezienie egzemplarza zadbanego i z rozsądnym lub chociażby nie cofniętym przebiegiem, to niemal zadanie niemożliwe do wykonania. Należy również pamiętać, iż mimo wielu lat na rynku i licznych poprawek, silniki te mają problemy z turbosprężarkami, awariami przekaźnika zasilania, ECU, przekaźnika nagrzewnicy etc. Silnik SDI jest znacznie trwalszy, ale z kolei ma słabą dynamikę.

Używana Skoda Octavia I – opinie użytkowników

Zalety

„Bardzo prosta, wręcz banalna stylistyka, która teraz nabiera wartości”.

„Imponująca przestrzeń w środku i ogromny bagażnik w wersji kombi”.

„Ogromny wybór wersji, silników, wariantów i konfiguracji”.

„Niska cena zakupu, niedroga eksploatacja, serwis i spory wybór na rynku wtórnym”.

Wady

„Wybór jest spory, ale znalezienie przyzwoitego egzemplarza jest dość trudne”.

„Prostota wnętrza oraz ogólna stylistyka może odstraszać młodszych kierowców”.

„Bazowe silniki są piekielnie wolne i paliwożerne”.

„Wersje z silnikami Diesla zwykle mają ogromne przebiegi i są wyeksploatowane”.

Skoda Octavia I - wersje nadwoziowe i specjalne
1 z 5
Skoda Octavia na pierwszy rzut przypomina kompaktowego sedana, choć to tak naprawdę praktyczny liftback.
Odmiana kombi również nie wygląda źle, a zaokrąglona linia z tyłu sprawia, iż sylwetka jest nieco lżejsza.
Odmiana RS jest dziś bardzo poszukiwana. Zadbane egzemplarze stają się coraz droższe.
Wersja 4x4 to prekursor popularnych dziś wersji Scout.
Gdy w 2004 roku pojawiła się druga generacja Octavii, pierwsza wciąż była w sprzedaży pod nazwą Tour.

Używana Skoda Octavia I – awaryjność, typowe usterki

Skoda Octavia I to dość leciwe auto, które było na rynku przez aż 14 lat w najróżniejszych wersjach, wariacjach, z różnymi silnikami i napędami, więc dorobiło się licznych historii serwisowych oraz legend. jeżeli trafimy na zadbany egzemplarz z udokumentowaną historią i licznymi rachunkami za naprawy, dalsza eksploatacja nie musi być droga. Ba! Może okazać się, iż auto odwdzięczy się długą i bezproblemową służbą z okazjonalnymi i niedrogimi do usunięcia usterkami. Poważne awarie mechaniczne, które uniemożliwią jazdę pojazdem, należą do rzadkości. Częściej dokuczają awarie elektryczne, centralny zamek i podnośniki szyb. Należy również zwrócić uwagę na wycieki oleju z przekładni, jak również stan skrzyni biegów, bowiem jej niskie zamontowanie może powodować zaczepianie o nierówności. W modelach benzynowych dość często szwankują sondy lambda, elementy rozrządu wykonane z tworzyw sztucznych, sprzęgła dość gwałtownie odmawiają posłuszeństwa (szczególnie w jednostkach 1.6). Silnik 1.8 Turbo nie należy do najpopularniejszych na rynku, ale z pewnością możliwość jazdy Skodą Octavią z mocnym silnikiem benzynowym jest kusząca, tym bardziej, iż moc można dość łatwo podnieść ze 150 do choćby 200 KM. Należy jednak pamiętać o typowych usterkach: awariach szpuli i łańcucha wałka rozrządu. W silnikach Diesla bardzo ważne są regularne i kompleksowe wymiany rozrządu wraz z pompą wody, ponieważ zdarzają się przypadki poważnych uszkodzeń silnika na skutek tylko częściowej wymiany poszczególnych elementów.

Po ponad 20 latach i setkach tysięcy przejechanych kilometrów, fotele mogą nosić znaczne ślady zużycia.

Używana Skoda Octavia I – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w modelu Skoda Octavia I znajduje się pod maską na grodzi, jak również na prawym wzmocnieniu amortyzatora. Oprócz tego numer VIN znajdziemy za szybą w lewym dolnym rogu na desce rozdzielczej.

Używana Skoda Octavia I – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 180 ogłoszeń dotyczących Skody Octavii I. Przykładowo model z 2004 roku z silnikiem 1.9 TDI o mocy 90 KM z przebiegiem 360 000 kilometrów to koszt około 9 000 złotych. Za około 20 000 złotych można znaleźć model z 2009 roku z przebiegiem 177 000 kilometrów z silnikiem 1.8 Turbo o mocy 150 KM.

Skoda Octavia I - lifting
1 z 2
Skoda Octavia I przed liftingiem (1996-2000)
Skoda Octavia I po liftingu (2000-2010)

Używana Skoda Octavia I – podsumowanie

Skoda Octavia w wersji sedan i kombi to prawdziwe obrazy tego, jak czeska marka zmieniała się na lepsze. Jazda tym autem nie jest jakąś wielką przyjemnością, ale to bardzo poczciwe auto do codziennej eksploatacji. Niedrogie w serwisie, a odpowiednio zadbane, jest w stanie odwdzięczyć się bezproblemową służbą. To przestronne, niedrogie w zakupie, proste auto rodzinne do codziennej jazdy.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników

Używana Skoda Fabia I (1999-2008) – opinie użytkowników

Skoda Octavia I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 451/173/142-144 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika ltb 528-1228 l, kmb 548-1412 l
Skoda Octavia I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe) Silnik 1.4 MPI 1.4 MPI 1.6 MPI 1.8 20V 1.8 T (RS) 2.0
Pojemność 1397 cmł 1397 cmł 1598 cmł 1781 cmł 1781 cmł 1984 cmł
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz., turbo benz.
Maks. moc 60 KM 75 KM 102 KM 125 KM 180 KM 115 KM
Maks. moment 118 Nm 126 Nm 148 Nm 170 Nm 235 Nm 170 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 18 s 15,3 s 12,3 s 10,6 s 7,9 s 10,8 s
Prędkość maks. 156 km/h 171 km/h 190 km/h 196 km/h 235 km/h 198 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,4 l/100 km 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km 8,4 l/100 km 8,6 l/100 km 8,0 l/100 km
Skoda Octavia I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla) Silnik 1.9 SDI 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1896 cmł 1896 cmł 1896 cmł 1896 cmł
Paliwo diesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 90 KM 110 KM 130 KM
Maks. moment 133 Nm 210 Nm 235 Nm 310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 19,2 s 13,7 s 11 s 9,7 s
Prędkość maks. 161 km/h 182 km/h 192 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,2 l/100 km 5,0 l/100 km 5,0 l/100 km 5,2 l/100 km

Używana Skoda Octavia I – galeria

1 z 19
Skoda Octavia I - przód
Skoda Octavia I - przód
Skoda Octavia I - bok
Skoda Octavia I - tył
Skoda Octavia I - tył
Skoda Octavia I - tył
Skoda Octavia I - bok
Skoda Octavia I - przód
Skoda Octavia posiada blachę ocynkowaną, ale mimo to, po tylu latach i na skutek drobnych uszkodzeń, mogą pojawić się ogniska korozji.
Prostota Octavii ma swój specyficzny urok - zamiast przerostu formy nad treścią, czysta funkcjonalność.
Żadnych ekranów czy elektronicznych dodatków. Jest prosto i bardzo czytelnie.
Konsola centralna również jest do bólu prosta i posiada minimum elementów obsługi.
W większości wersji znajdziemy manualną skrzynię biegów.
Fotele w Octavii są wygodne i obszerne. Świetnie sprawdzają się podczas dłuższych podróży.
Przetarte boczki są zwykle oznaką znacznego przebiegu, ale przy zadbanych mechanicznie egzemplarzach nie jest to wielki problem.
Miejsca na kanapie nie brakuje, szczególnie w wersji kombi, bowiem nad głową jest znacznie więcej miejsca, niż w odmianie hatchback.
Można narzekać na stylistykę czy smutne wnętrze, ale bagażnik choćby dziś robi wrażenie swoją pojemnością.
Jak na ten segment, bagażnik oferuje mnóstwo przestrzeni.
Pod podłogą znalazło się jeszcze miejsce na koło dojazdowe i kilka schowków.
Idź do oryginalnego materiału