Skoda Octavia I niegdyś uchodziła za auto tanie, niezbyt atrakcyjne i proste w obsłudze, dziś z kolei jest to coraz częściej poszukiwany materiał na interesującego youngtimera. Jakie są opinie o tym coraz rzadszym modelu?
Skoda Octavia pierwszej generacji została wprowadzona na rynek w 1996 roku i od razu przyciągnęła oszczędnych Europejczyków. Sprzedaż wystrzeliła niemal natychmiast, a wielu kierowców, którzy rozważali zakup skromnie wyposażonego Golfa, kierowało swe kroki do salonu Skody, skąd mogli wyjechać bardziej przestronną, praktyczną i lepiej wyposażoną Octavią. To był w zasadzie pierwszy model, który tak rozsławił czeską markę na europejskim rynku. Rok później na rynek wprowadzono wersję kombi, która do dziś jest wyznacznikiem przestrzeni i wielkości bagażnika, a w kolejnych latach gama modeli była systematycznie i dość odważnie rozszerzana. Zaoferowano kombi z napędem na cztery koła oraz sportową wersję RS. Dziś ten model może uchodzić za obiekt żartów, ale znalezienie zadbanej i regularnie (oraz porządnie) serwisowanej sztuki to niemal kolekcjonerski wyczyn. jeżeli ktoś ma wątpliwości, czy Octavia I była naprawdę tak popularna, niech przekona go fakt, iż mimo wprowadzenia na rynek w 2004 roku drugiej generacji, pierwsza była produkowana i sprzedawana aż do 2010 roku (w latach 2004-2010 jako Octavia Tour)!
Używana Skoda Octavia I – wymiary, nadwozie
Na początku projektowania niemieccy i czescy projektanci wzięli platformę Volkswagena Golfa czwartej generacji i zastanawiali się, ile mogą z niej wycisnąć. Efekt przerósł ich najśmielsze oczekiwania, a niektórzy złośliwie twierdzą, iż gdyby ludzie z Volkswagena wiedzieli, jak daleko to zajdzie, zakopaliby projekt Octavii głęboko pod ziemią i strzegli go jak oka w głowie. Powód? Wystarczy spojrzeć, jak wiele egzemplarzy jeździ po drogach. Można je zobaczyć na każdym parkingu, postoju taksówek czy w wielkich garażach podziemnych. Czy tak samo dużo jest Volkswagenów Golfów? Wątpię. Octavia powstała po to, aby przełamać wszelkie uprzedzenia co do czeskiego producenta, który nie jest w stanie zaoferować jednocześnie taniego, ale i dopracowanego auta. Wizualnie pierwsza Octavia jest niezwykle prosta, niemal siermiężna i zaprojektowana tak, aby podobała się każdemu. A choćby jeżeli ktoś nie pała do niech zachwytem, po prostu nie będzie przeszkadzać swoim wyglądem. W ofercie była zarówno wersja kombi, jak i hatchback (a w zasadzie liftback), który przypomina nieco sedana. W 2000 roku Octavia przeszła lekkie odświeżenie, z przodu pojawił się nowy zderzak, osłona chłodnicy, reflektory, poprawiono również tylny zderzak i lampy, ale to wciąż „stara dobra” Octavia z ponadczasowym, ale banalnie prostym wyglądem. jeżeli chodzi o wymiary, wersja hatchback mierzy 4511 mm długości, 1731 mm szerokości i 1429 mm wysokości. Rozstaw osi to 2512 mm.
Używana Skoda Octavia I – wnętrze, bagażnik
Wygląd wyglądem, ale Skody Octavii nie kupuje się po to, aby imponowała na ulicach (chyba, iż to wersja RS). Najważniejsze jest to, co kryje się w środku a tam… jeszcze większa nuda. Ale wciąż – to nie wygląd ma imponować, tylko ergonomia, prostota i przede wszystkim, imponująca jak na ten segment przestrzeń. Mamy zatem do dyspozycji ogromny bagażnik. W wersji hatchback jest to aż 528 litrów, a po złożeniu oparć zyskujemy 1228 litrów. Oczywiście kombi pozostało bardziej pojemne i o ile w konfiguracji 5-osobowej nie ma większej różnicy – 548 litrów – tak po złożeniu oparć do dyspozycji jest aż 1412 litrów. Taka przestrzeń w aucie segmentu C z tamtych lat? To był prawdziwy pogrom dla ówczesnej konkurencji.
Jakość materiałów użyta do wykończenia Octavii jest bardzo wysoka. Oczywiście nie liczmy na przyjemne w dotyku i miękkie plusze czy skóry, ale trzeba się naprawdę postarać i nie dbać o auto, aby coś połamać czy całkowicie zniszczyć. Przestrzeni oczywiście również nie brakuje i mimo, iż auto bazuje na platformie Golfa czwartej generacji, z tyłu jest zdecydowanie więcej miejsca na nogi. W kombi miejsca nad głową, dzięki niemal poziomo poprowadzonej linii dachu, jest imponująco dużo. Jedynie na szerokość jest skromnie, ale i tak dwójka dorosłych pasażerów z tyłu będzie miała wyjątkowo komfortowe warunki podróży.
Używana Skoda Octavia I – silniki
Oferta silnikowa jest gigantyczna. Poza tym dość często zmieniała się podczas rynkowej obecności Octavii. Zasady wyboru są dość proste. Po pierwsze należy unikać najmniejszych i najsłabszych silników, taki jak 1.4 o mocy 60 lub 75 KM. Co prawda są one proste konstrukcyjne i niedrogie w obsłudze, ale jak na dzisiejsze standardy oraz charakter auta, są po prostu za słabe i nie zapewniają odpowiedniej dynamiki. Odmiana 60-konna w modelu z nadwoziem kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 18 sekund i jest w stanie rozpędzić to auto do 156 km/h. W dużym i pakownym kombi to kategorycznie za mało. Nieco lepiej spisuje się silnik 1.6 MPI o mocy 102 KM, który jest absolutnym minimum – sprint do setki zajmuje 12,4 sekundy. Nie jest to jednak jednostka oszczędna – średnie spalanie to 7,4 l/100 km.
Ciekawie robi się w przypadku silnika 1.8 20V Turbo o mocy 150 KM, który montowano również w modelu z napędem na cztery koła. Moc 150 KM i moment obrotowy 210 Nm zapewnia bardzo przyzwoite osiągi. Prędkość maksymalna to 219 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy przy średnim spalaniu 8,1 l/100 km. Bardzo współczesne parametry. Wersja RS, z silnikiem 1.8 T o mocy zwiększonej do 180 KM (od roku modelowego 2003, dostępna również w wersji kombi), to idealna propozycja dla wymagających kolekcjonerów. Bardzo trudno taką znaleźć, a dostępne egzemplarze mogą być problematyczne, ale osiągi mówią same za siebie – 235 km/h prędkości maksymalnej i 7,9 sekundy w sprincie do setki.
Silniki wysokoprężne to niemal legenda tego auta, choć jak w przypadku benzyniaków – lepiej unikać najsłabszych wersji. Są proste i bezproblemowe, ale nie dają choćby podstawowej dynamiki. Oczywiście 1.9 TDI wydaje się być najlepszym silnikiem do tego samochodu, ale znalezienie egzemplarza zadbanego i z rozsądnym lub chociażby nie cofniętym przebiegiem, to niemal zadanie niemożliwe do wykonania. Należy również pamiętać, iż mimo wielu lat na rynku i licznych poprawek, silniki te mają problemy z turbosprężarkami, awariami przekaźnika zasilania, ECU, przekaźnika nagrzewnicy etc. Silnik SDI jest znacznie trwalszy, ale z kolei ma słabą dynamikę.
Używana Skoda Octavia I – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo prosta, wręcz banalna stylistyka, która teraz nabiera wartości”.
„Imponująca przestrzeń w środku i ogromny bagażnik w wersji kombi”.
„Ogromny wybór wersji, silników, wariantów i konfiguracji”.
„Niska cena zakupu, niedroga eksploatacja, serwis i spory wybór na rynku wtórnym”.
Wady
„Wybór jest spory, ale znalezienie przyzwoitego egzemplarza jest dość trudne”.
„Prostota wnętrza oraz ogólna stylistyka może odstraszać młodszych kierowców”.
„Bazowe silniki są piekielnie wolne i paliwożerne”.
„Wersje z silnikami Diesla zwykle mają ogromne przebiegi i są wyeksploatowane”.
Używana Skoda Octavia I – awaryjność, typowe usterki
Skoda Octavia I to dość leciwe auto, które było na rynku przez aż 14 lat w najróżniejszych wersjach, wariacjach, z różnymi silnikami i napędami, więc dorobiło się licznych historii serwisowych oraz legend. jeżeli trafimy na zadbany egzemplarz z udokumentowaną historią i licznymi rachunkami za naprawy, dalsza eksploatacja nie musi być droga. Ba! Może okazać się, iż auto odwdzięczy się długą i bezproblemową służbą z okazjonalnymi i niedrogimi do usunięcia usterkami. Poważne awarie mechaniczne, które uniemożliwią jazdę pojazdem, należą do rzadkości. Częściej dokuczają awarie elektryczne, centralny zamek i podnośniki szyb. Należy również zwrócić uwagę na wycieki oleju z przekładni, jak również stan skrzyni biegów, bowiem jej niskie zamontowanie może powodować zaczepianie o nierówności. W modelach benzynowych dość często szwankują sondy lambda, elementy rozrządu wykonane z tworzyw sztucznych, sprzęgła dość gwałtownie odmawiają posłuszeństwa (szczególnie w jednostkach 1.6). Silnik 1.8 Turbo nie należy do najpopularniejszych na rynku, ale z pewnością możliwość jazdy Skodą Octavią z mocnym silnikiem benzynowym jest kusząca, tym bardziej, iż moc można dość łatwo podnieść ze 150 do choćby 200 KM. Należy jednak pamiętać o typowych usterkach: awariach szpuli i łańcucha wałka rozrządu. W silnikach Diesla bardzo ważne są regularne i kompleksowe wymiany rozrządu wraz z pompą wody, ponieważ zdarzają się przypadki poważnych uszkodzeń silnika na skutek tylko częściowej wymiany poszczególnych elementów.
Używana Skoda Octavia I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Skoda Octavia I znajduje się pod maską na grodzi, jak również na prawym wzmocnieniu amortyzatora. Oprócz tego numer VIN znajdziemy za szybą w lewym dolnym rogu na desce rozdzielczej.
Używana Skoda Octavia I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 180 ogłoszeń dotyczących Skody Octavii I. Przykładowo model z 2004 roku z silnikiem 1.9 TDI o mocy 90 KM z przebiegiem 360 000 kilometrów to koszt około 9 000 złotych. Za około 20 000 złotych można znaleźć model z 2009 roku z przebiegiem 177 000 kilometrów z silnikiem 1.8 Turbo o mocy 150 KM.
Używana Skoda Octavia I – podsumowanie
Skoda Octavia w wersji sedan i kombi to prawdziwe obrazy tego, jak czeska marka zmieniała się na lepsze. Jazda tym autem nie jest jakąś wielką przyjemnością, ale to bardzo poczciwe auto do codziennej eksploatacji. Niedrogie w serwisie, a odpowiednio zadbane, jest w stanie odwdzięczyć się bezproblemową służbą. To przestronne, niedrogie w zakupie, proste auto rodzinne do codziennej jazdy.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników
Używana Skoda Fabia I (1999-2008) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 451/173/142-144 cm |
Rozstaw osi | 251 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 528-1228 l, kmb 548-1412 l |
Pojemność | 1397 cmł | 1397 cmł | 1598 cmł | 1781 cmł | 1781 cmł | 1984 cmł |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 60 KM | 75 KM | 102 KM | 125 KM | 180 KM | 115 KM |
Maks. moment | 118 Nm | 126 Nm | 148 Nm | 170 Nm | 235 Nm | 170 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 18 s | 15,3 s | 12,3 s | 10,6 s | 7,9 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 156 km/h | 171 km/h | 190 km/h | 196 km/h | 235 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,4 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,6 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Pojemność | 1896 cmł | 1896 cmł | 1896 cmł | 1896 cmł |
Paliwo | diesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 90 KM | 110 KM | 130 KM |
Maks. moment | 133 Nm | 210 Nm | 235 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 19,2 s | 13,7 s | 11 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 161 km/h | 182 km/h | 192 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,2 l/100 km |