Używana Lancia Thema – rządowa limuzyna z charakterem

2 godzin temu

W latach 90. rządowe Lancie Themy dały się poznać jako komfortowe i odporne na trudy eksploatacji auta. Uwagę przyciąga także interesująca paleta silników – z perełką rodem z Ferrari. Dziś Thema to nietuzinkowy olditmer, często w zaskakująco dobrym stanie.

Lancia Thema (Y9)

  • Lata produkcji: 1984-1994
  • Ceny: od 10 000 zł

Gamma i niżej pozycjonowana Beta w latach 80. trąciły już myszką, a Lancia mocno potrzebowała sukcesu. Ale należąca już wówczas do Fiata (tak jak Alfa Romeo) marka nie mogła jednak pozwolić sobie na skonstruowanie nowego modelu samodzielnie.

https://magazynauto.pl/testy/uzywana-lancia-thesis-historia-dane-techniczne-silniki-zalety-wady-usterki-porady-dla-kupujacych,aid,5134

Wspólnymi siłami

W 1978 roku udało się porozumieć ze szwedzkim Saabem – i tak narodził się projekt „Typ 4”, w ramach którego stworzono platformę auta klasy średniej-wyższej z poprzecznie umieszczonym silnikiem i przednim napędem (później powstały czteronapędowe odmiany Alfy Romeo 164).

Pierwsza na rynek trafiła właśnie Thema, chwilę potem Saab 9000, a rok później Fiat Croma. Alfa Romeo 164 zadebiutowała dopiero w 1987 roku.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/szwedzka-filozofia-samochodu-wrazenia-z-jazdy-saabem-9000i-16-motor-nr-2-1990,aid,4166

Lancia Thema na polskich drogach

Themy wyprodukowano ponad 350 tys. egzemplarzy co było niezłym wynikiem. Tyle iż eksport modelu kulał, a zamówienia takie jak naszego rządu były rzadkością. W Polsce wożące m.in. ministrów Lancie kojarzymy z czasami po przemianach, ale pierwszą ich partię zamówił jeszcze rząd Mieczysława Rakowskiego w 1989 roku.

Themy chwalono za przestronność, bardzo sprawne tłumienie nierówności (a warto sobie przypomnieć, jak prezentowały się polskie drogi w latach 90. ubiegłego wieku). Do tego – tak samo jak użytkowane później przez kancelarię sejmu Kappy – osiągały często potężne przebiegi, przecząc opinii o delikatności włoskich samochodów.

2126

Dzisiaj, jak każde auta w tym wieku, Themy nie są bezusterkowe, ale problemy dotyczą raczej elektryki, elektroniki czy braku części (choćby termostatów) niż awarii mechanicznych. Zresztą tak jak w przypadku wielu innych modeli, z rynku już dawno zniknęły najgorsze, zajeżdżone egzemplarze.

Szukając Themy, trzeba mieć z tyłu głowy, iż zewnętrzne elementy plastikowe po latach łatwo się łamią i są praktycznie nie do zdobycia.

https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-156-gta-i-lancia-delta-hf-integrale-evo-ii-gdy-popularne-wloskie-marki-potrafily-produkowac-auta-o-ktorych-sie-marzylo,aid,4219

Gama silników – z wkładem od Ferrari

Podstawowe benzynowe silniki 2.0 DOHC z dwoma zaworami na cylinder to rozwinięcie legendarnych jednostek Fiata zaprojektowanych przez Lamprediego. Były dość dynamiczne, a jeszcze żwawsze są 16-zaworowe wersje dostępne od pierwszego liftingu (takie napędzały z reguły polskie rządowe Themy).

Doładowany silnik 2.0 to ta sama jednostka, która napędzała Delty Integrale. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Dopiero w 1992 roku pod maskę Lancii trafił kultowy silnik V6 Busso znany z Alfy Romeo. Wcześniej stosowano dość słaby V6 PRV (skonstruowany przez Peugeota, Renault i Volvo, stosowany w olbrzymiej liczbie aut). Świetną dynamikę oferują doładowane warianty 2.0, bardzo cenione wśród fanów modelu. Według niektórych w praktyce wcale nie mają gorszych osiągów niż odmiany 8.32.

Lancia Thema: silniki, osiągi, spalanie Dane techniczne V6 12V 16V Turbo 16V 8.32 Turbo DS Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy benzynowy benzynowy, turbo benzynowy turbodiesel
2849 cm3 1995 cm3 1995 cm3 2927 cm3 2500 cm3
V6/12 R4/16 R4/16 V8/32 R4/8
150 KM/5000 155 KM/6500 205 KM/5750 215 KM/6750 118 KM/4100
225 Nm/3500 181 Nm/3500 304 Nm/3750 285 Nm/4500 245 Nm/2400
205 km/h 205 km/h 230 km/h 240 km/h 192 km/h
8,4 s 10,1 s 7,2 s 6,8 s 11,5 s
832 8,2 l/100 km 9,2 l/100 km 11,7 l/100 km 7,0 l/100 km

„Jedyna taka” – wersja 8.32

Tyle iż najwyżej pozycjonowana wersja 8.32 ma też inne atuty. Pod maską poprzecznie umieszczono 32-zaworowy silnik V8 z Ferrari 308 GTB (choć zmodyfikowany i wyraźnie słabszy). Do tego 8.32 imponowały też wyposażeniem, jakością wykończenia. Ale i niesamowitym czarem – drugiego takiego auta nie było w historii. Oryginalność 8.32 miała jednak swoją cenę, ta odmiana kosztowała tyle co dwie podstawowe Themy. Kontrowersyjne dla klientów było też połączenie tak szlachetnego (i rasowo brzmiącego) silnika z przednim napędem. Thema 8.32 jest szybka, ale to wciąż bardziej luksusowa niż sportowa limuzyna.

Flagowa 8.32 ma elektrycznie wysuwany tylny spojler. Z takiego auta korzystał sam Enzo Ferrari. Powstały 3284 sztuki tej wersji. fot. archiwum
Tablice przyrządów 8.32 były obszywane skórą, są tu też zegary z Ferrari. Później podobne konsole mogły mieć bogate odmiany LS. fot. Lancia

Lancia Thema: historia modelu

  • 1978: początek wspólnego projektu „Typ 4” Lancii, Fiata, Alfy Romeo i Saaba
  • 1984: debiut Themy, silniki 2.0 8V (wolnossący i turbo) oraz V6 2.8 i diesla
  • 1987: debiut odmiany 8.32 z silnikiem Ferrari
  • 1988: lifting, nowe reflektory, debiutują silniki 2.0 16V, moc 8.32 spada do 205 KM (przez katalizator), mocniejszy turbodiesel (115 zamiast 101 KM)
  • 1992: drugi lifting, V6 PRV zastąpiony V6 Busso od Alfy Romeo, mocniejsze 2.0
  • 1994: koniec produkcji, debiutuje Kappa
Thema zastąpiła dwa dość przestarzałe modele – Betę i Gammę (na zdjęciu – ta druga). fot. Lancia
Wczesne Themy charakteryzowały się olbrzymimi przednimi reflektorami. W 1988 roku model zyskał na wyrazistości. fot. Lancia
Limuzyn powstało 24 lub 27 sztuk, są o 30 cm dłuższe, mają silniki V6 PRV. fot. Lancia
Kombi, czyli Station Wagon. Wyprodukowano ich zaledwie 21 tys. sztuk. fot. archiwum
Następca: popularna u nas Kappa występowała też jako kombi i coupe. fot. archiwum/Motor
W 2011 roku Thema powróciła jako zmodernizowany Chrysler 300. W gamie były V6 – diesel oraz benzynowe. Auto przetrwało na rynku do 2014 roku. fot. Lancia

Używana Lancia Thema: typowe problemy

  • Awarie termostatów, mogą być poważne problemy z ich dostępnością
  • Niedziałające poprawnie prędkościomierze, kłopoty z układem wentylacji, dmuchawami, często to przerwane połączenia układu elektrycznego, zwarcia
  • Korozja płyty podłogowej, głównie przy mocowaniach tylnego zawieszenia, czasami też tylnych nadkoli i progów
  • W komputerach i aparacie zapłonowym trzeba po latach naprawić ścieżki, problemy generują też tranzystory
Trwałe zawieszenie. Uwaga na korozję w tylnej części płyty podłogowej. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używana Lancia Thema: sytuacja rynkowa

Lancia Thema: orientacyjne ceny rynkowe w zł Zakres cen Na co można liczyć 15 000-20 000 30 000-40 000 80 000-125 000
W Niemczech (a czasem w Polsce) można kupić niezłe wolnossące 2.0, albo gorsze Turbo.
Zadbane Turbo, spory wybór V6 2.8 z automatem we Włoszech, w stanie bardzo dobrym.
Odmiany 8.32, często świetnie utrzymane. Nie cieszą się one dużym zainteresowaniem.

U nas Themy pojawiają się sporadycznie, najczęściej z wolnossącymi silnikami 2.0, część tych aut pochodzi z flot rządowych z lat 90. Ze względu na sposób eksploatacji wiele Them u nas i za granicą mimo dużych przebiegów jest dobrze utrzymana. Wyraźnie droższe są auta z klimatyzacją.

Używana Lancia Thema: podsumowanie

Podwozie skuteczne tłumi nierówności, ceną takiej charakterystyki są spore przechyły. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

W tej klasie kultem otoczone są auta z Niemiec, ale Thema ma niepodrabialny włoski styl. I jest całkiem solidna. Dzisiaj problemem może być jednak niska popularność i w konsekwencji słaba podaż części.

Ocena: 3/5

Idź do oryginalnego materiału