Uwaga na masowe zakłócenia sygnału GPS w Europie Środkowej i Północnej

8 godzin temu

Euro-Tach, wyłączny przedstawiciel producenta tachografów Stoneridge Electronics w Polsce oraz National Distributor Continental VDO, poinformował o poważnych zakłóceniach sygnału GNSS (GPS) w regionie Europy Środkowej i Północnej. Zjawisko to może wpływać na działanie tachografów inteligentnych Smart2 oraz systemów telematycznych wykorzystywanych w transporcie drogowym.

Dane z globalnych serwisów monitorujących zakłócenia GNSS wskazują na podwyższoną aktywność zakłóceń w Polsce północnej i centralnej, krajach bałtyckich i Skandynawii. Zakłócenia te mogą być wiązane z aktywnością słońca, ale także trwającymi ćwiczeniami wojskowymi NATO oraz aktywnością rosyjskich systemów walki elektronicznej (EW) w rejonie Morza Bałtyckiego i Obwodu Królewieckiego.

Rekomendacje dla kierowców i przewoźników:

  1. W przypadku wystąpienia błędu GNSS wykonaj natychmiast wydruk z tachografu.
  2. Na wydruku opisz sytuację, np.: „Brak sygnału GNSS – prawdopodobne lokalne zakłócenia”
  3. Zachowaj wydruk jako dokumentację – może być wymagana podczas kontroli drogowej.
  4. Zastosuj zewnętrzną antenę GNSS – zgodnie z homologacją producenta tachografu. W wielu przypadkach antena zewnętrzna umieszczona np. na podszybiu lub na dachu kabiny pojazdu może poprawić jakość odbioru sygnału w warunkach zakłóceń.
  5. Poinformuj dział techniczny lub serwisowy, jeżeli problem utrzymuje się dłużej – możliwe będzie sprawdzenie integralności instalacji oraz dopasowania systemów telematycznych do lepszej współpracy z tachografami.

– Obserwujemy wzrost zgłoszeń błędów pozycji GNSS. W ostatni piątek kierowcy informowali o zawieszaniu pozycji w tachografach inteligentnych, co może zakłócać rejestrację aktywności kierowców. W obecnych realiach geopolitycznych – zwłaszcza w rejonach objętych aktywnością wojskową – takie zakłócenia nie są odosobnione. najważniejsze jest, by kierowcy nie byli obwiniani przez ITD za błędy systemowe niezależne od nich. – komentuje Michał Cieślak, CMO w Euro-Tach Sp. z o.o.

Idź do oryginalnego materiału