Dacia Sandero prawdopodobnie zakończony ten rok z tytułem najlepiej sprzedającego się samochodu 2024 r. w Europie. Niska cena (teraz od 61 300 zł) i nienajgorsze wyposażenie wystarczają, aby był to pierwszy wybór klientów na Starym Kontynencie. Jednak w Polsce w salonach Dacii klienci zdecydowanie chętniej kupują jednak inny model, taniego SUV-a.
Różnic między trendami na polskim i europejskim rynku jest jednak więcej. Sprzedaż nowych aut osobowych w naszym kraju pokazuje, iż w czołówce dominującą przewagę mają SUV-y, choć to flotowe kompakty (sedan lub kombi) liczbowo przez cały czas wygrywają rankingi. W Europie największym wzięciem cieszą się hatchbacki segmentu B, ewentualnie C. Zaś najpopularniejszy SUV ma napęd… w pełni elektryczny.
Które auta najlepiej sprzedawały się w listopadzie?
Analitycy Jato Dynamics podliczyli rejestracje na 28 głównych rynkach Europy. Wychodzi z nich, iż Dacia Sandero odzyska w tym roku tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu osobowego w Europie. Po wygranym listopadzie (22 014 rejestracji) przewaga nad drugą Teslą Model Y jest już na tyle komfortowa, iż do zmiany lidera już raczej nie dojdzie.
Elektryczny SUV to obrońca tytułu, który w minionym miesiącu zajął drugie miejsce (17 654 rejestracji), ale kosztujący ponad 3-krotnie mniej rywal z Grupy Renault przez cały czas cieszy się dużym zainteresowaniem. W listopadzie wynik Tesli prawie udało się osiągnąć Volkswagenowi Golfowi (17 530 szt.) po 11-procentowym wzroście sprzedaży rok do roku. Czołową piątkę skompletowały kolejne hatchbacki segmentu B: Renault Clio (17 213 szt.) i Peugeot 208 (16 798).
Gdzie mamy jakiegoś spalinowego SUV-a?
Najlepszych SUV-ów z silnikami spalinowymi trzeba szukać w drugiej połowie pierwszej dziesiątki. W zeszłym miesiącu szóstą lokatę zajął Volkswagen T-Roc (16 581 szt.), nieznacznie pokonując hybrydową Toyotę Yaris Cross (16 442), czyli najczęściej kupowanego SUV-a w Polsce. Szesnastkę z przodu miał też ósmy Volkswagen Tiguan (16 116). Top 10 listopada uzupełniły Toyota Yaris (15 356) i Dacia Duster (14 052), która najczęściej opuszcza polskie salony rumuńskiej marki.
Drugą dziesiątkę otwiera Skoda Octavia (13 720), w listopadzie najpopularniejszy sedan/kombi w Europie. Podobny rezultat uzyskały też Renault Captur (13 371) i Citroen C3 (13 097). Koreańskie bestsellery Kia Sportage i Hyundai Tucson (oba po 12 626) zmieściły się w pierwszej piętnastce. Dominator polskiego rynku Toyota Corolla (11 868) był dopiero 17 za Oplem/Vauxhallem Corsą (12 454). Najpopularniejszym BMW w listopadzie był z kolei model X1 (10 845).