Modernizacja sieci dróg krajowych w Polsce zwiększa rolę tuneli drogowych. Już teraz stanowią one istotny element rozwiązań inżynieryjnych, zwłaszcza na terenach górskich i zurbanizowanych. Dlatego w tym artykule sprawdzamy obecny stan inwestycji tunelowych oraz plany na przyszłość w tym zakresie.
Spis treści:
- Obecny stan tuneli drogowych w Polsce
- Tunele w budowie – przegląd najważniejszych inwestycji
- Planowane inwestycje tunelowe
- Polskie tunele drogowe na tle Europy
Obecny stan tuneli drogowych w Polsce
Historia tuneli drogowych w Polsce rozpoczyna się w 2010 r., gdy do użytkowania został oddany jednonawowy tunel na drodze ekspresowej S1 w Lalikach. Na początku 2025 roku w naszym kraju funkcjonowało siedem tuneli drogowych o łącznej długości 8,8 km:
- S7 Lubień – Rabka-Zdrój (woj. małopolskie): 2058 m,
- S2 Południowa Obwodnica Warszawy (woj. mazowieckie): 2335 m,
- S1 Szare – Laliki (woj. śląskie): 678 m,
- S3 Bolków – Kamienna Góra (woj. dolnośląskie): 2300 i 320 m,
- S52 Północna Obwodnica Krakowa (woj. małopolskie): 653 i 496 m
- DK93 w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie): 1485 m (utrzymywany przez samorząd miasta).
Wszystkie te tunele monitorowane są 24/7, posiadają zaawansowane systemy sterowania ruchem oraz pełną infrastrukturę bezpieczeństwa. Obejmuje ona oświetlenie awaryjne, pasy ewakuacyjne, systemy detekcji dymu i dwutlenku węgla oraz automatyczne systemy zamykania tunelu w razie zdarzenia.
Tunele w budowie – przegląd najważniejszych inwestycji
W budowie znajduje się 8 tuneli drogowych o łącznej długości 9 km. Większość z nich zlokalizowana jest na południu Polski, w rejonach o skomplikowanym ukształtowaniu terenu. Szczegóły tych inwestycji prezentujemy w poniższej tabeli.
Inwestycja | Długość tunelu | Województwo | Opis i znaczenie |
S1 Przybędza–Milówka | 980 m i 820 m | Śląskie | Część Obejścia Węgierskiej Górki, strategiczny odcinek S1 w korytarzu TEN-T. Budowa tuneli niezbędna ze względu na trudny teren Beskidu Żywieckiego. |
S19 Rzeszów–Babica | 2250 m | Podkarpackie | Jeden z najbardziej zaawansowanych tuneli w Polsce. Budowany z użyciem maszyny TBM „Karpatka”. najważniejszy dla Via Carpatia i połączenia z południową granicą. |
S19 Jawornik–Domaradz | 2910 m i 990 m | Podkarpackie | Najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Znacząco poprawi płynność ruchu na odcinku przez Pogórze Dynowskie. Część szlaku Via Carpatia. |
S74 Kielce Zachód–Kielce | 499 m i 200 m | Świętokrzyskie | Tunele w obrębie miasta pod naturalnymi wzniesieniami. Usprawnią regionalne połączenia, ważne dla ruchu międzywojewódzkiego (S74–S7). |
DK79 Zabierzów (obwodnica) | 317 m | Małopolskie | Tunel aglomeracyjny w sąsiedztwie Krakowa. Odciąży centrum Zabierzowa i poprawi komunikację w zachodniej części województwa. Budowany pod terenem zabudowanym. |
Tabela 1. Prowadzone budowy tuneli w Polsce w 2025 r.
Planowane inwestycje tunelowe
Warto również wiedzieć, iż GDDKiA planuje kolejne inwestycje tunelowe. Na etapie projektowania i przygotowywania dokumentacji znajduje się kolejnych 7,1 km tuneli drogowych, w tym najdłuższy tunel w Polsce. Inwestycje te mają nie tylko rozwiązywać problemy komunikacyjne, ale także dostosować naszą infrastrukturę do rosnących potrzeb transportu drogowego (krajowego i międzynarodowego).
S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina – tunel o długości 5 km
To najambitniejszy projekt tunelowy w historii naszego kraju, ponieważ osiągnie długość 5000 metrów i przebiegać będzie pod Odrą. Celami tej inwestycji jest odciążenie zatłoczonego centrum Szczecina, poprawa dostępności transportowej dla portów morskich i stworzenie sprawnego połączenia ze wschodu na zachód na północy kraju. Inwestycja uzyskała decyzję środowiskową i jest na etapie dalszych prac projektowych oraz przetargowych.
S7 Kiełpin–Warszawa – dwa tunele: 1122 m i 1000 m
Te dwa tunele powstaną w ciągu Zachodniej Obwodnicy Warszawy w obrębie gęsto zabudowanych dzielnic. Wymaga to oczywiście precyzyjnych analiz geotechnicznych i zastosowania technologii minimalizujących ingerencję w miejską przestrzeń. Celem tej inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta, a także poprawa połączeń między dzielnicami zachodnimi a trasą S8. Przyczyni się to również do ograniczenia hałasu i emisji spalin.
Polskie tunele drogowe na tle Europy
Pomimo dynamicznie prowadzonych inwestycji tunelowych, Polska na tle innych europejskich państw wypada pod tym względem kiepsko. Podsumujmy: w naszym kraju eksploatowanych jest aktualnie 7 tuneli drogowych, a w budowie i planach znajduje się kolejnych kilkanaście obiektów o łącznej długości ok. 20 km.
Dla porównania Norwegia korzysta z ponad 1000 tuneli drogowych, z których wiele przekracza długość 5 km. Wynika to z ukształtowaniu terenu tego kraju, w którym tunele mają najważniejsze znaczenie dla krajowego systemu transportowego. Włochy słyną z olbrzymiej ilości tuneli przebiegających przez Alpy i Apeniny, a w Szwajcarii znajduje się jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Europie, tunel Gottharda o długości aż 16,9 km.