Tunel w Świnoujściu połączył drogą lądową wyspę Wolin i Uznam. To rozwiązanie znacznie ułatwiło podróżowanie zarówno lokalnym mieszkańcom, jak i turystom, którzy jeszcze kilka lat temu musieli stać w długich kolejkach na prom. Mimo iż te kursowały regularnie, a podróż trwała zaledwie kilka minut, w okresie wakacyjnym korki mocno utrudniały przeprawę. Na szczęście z czasem pokuszono się o projekt, który miał wiele zmienić.
REKLAMA
Zobacz wideo Przejechaliśmy nowo otwartym tunelem pod Świną, łączącym brzegi Świnoujścia
Tunel pod Świną jest najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Maszyna do budowy jechała aż z Chin
Oficjalne otwarcie najdłuższego podwodnego tunelu w Polsce nastąpiło 30 czerwca 2023 roku. Trasa pod Świną na dobre połączyła wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu, a przejazd nią trwa w tej chwili zaledwie około 3-4 minuty.
Otwarcie tunelu drogowego w Świnoujściu oznacza, iż cała Polska połączona jest już siecią drogową. Jest to inwestycja, która była wyczekiwana od dawna przez mieszkańców miasta oraz wszystkich jego gości
- komentował wówczas były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przejazd pod Świną zlokalizowany jest w ciągu drogi krajowej nr 93, a łączna długość inwestycji to 3,2 kilometra. Głównym jej elementem jest natomiast dwukierunkowy tunel, który został wydrążony - na długości 1,5 kilometra - maszyną TBM (tunnel boring machine). Aby tego dokonać, należało sprowadzić sprzęt aż z Chin.
Do budowy tunelu użyto 6820 tubingów, czyli pojedynczych elementów prefabrykowanych tworzących obudowę, o masie do 100 ton. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny
- czytamy w komunikacie na stronie gov.pl. Warto zaznaczyć, iż inwestycja została w dużej mierze sfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a jej łączną wartość oszacowano na 913,8 milina złotych.
Tunel w Świnoujściu stał się prawdziwym ratunkiem. "To olbrzymia korzyść dla mieszkańców"
Tylko w ciągu pierwszego roku tunelem przejechało około 4,5 miliona samochodów, a dziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy kierowców. To pokazuje, iż inwestycja była niezwykle istotna. Nie tylko rozładowała ruch w tej okolicy, ale także zwiększyła bezpieczeństwo. Wszystko dlatego, iż w tej chwili Świnoujście nie jest już odcięte od reszty kraju.
Sprawdź również: To największe miasto-widmo w naszym kraju. Okrzyknięto je "polskim Czarnobylem"
Budowa tunelu to olbrzymia korzyść dla mieszkańców Świnoujścia, którzy musieli codziennie korzystać z promów. w okresie wakacyjnym było to jeszcze trudniejsze za sprawą wzmożonego ruchu turystycznego i wielogodzinnych kolejek do promu. Kursowanie promów było zależne od warunków pogodowych, co czasami prowadziło niemal do odcięcia miasta. Tunel rozwiąże problemy komunikacyjne, zapewniając wydajne połączenie obu wysp, bez względu na pogodę
- dodano w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury. Przeprawy promowe wciąż jednak funkcjonują. Korzystają z nich między innymi piesi oraz rowerzyści, którzy nie mogą wejść ani wjechać do tunelu. Wewnątrz obowiązuje również zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 50 kilometrów na godzinę. Kierowców pilnuje system odcinkowego pomiaru prędkości.
Dziękuje my, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.