Toyota Gazoo Racing oficjalnie zaprezentowała dziś dwa najważniejsze modele w swojej współczesnej historii. Podczas światowej premiery w Japonii po raz pierwszy publicznie pokazano prototypy GR GT oraz GR GT3 – całkowicie nowe konstrukcje, które mają poprowadzić markę w przyszłość zarówno na drogach, jak i na torach wyścigowych.

Oba modele rozwijane są równolegle i od podstaw projektowane jako maszyny o ekstremalnie niskim środku ciężkości, możliwie najniższej masie oraz aerodynamice podporządkowanej osiągom. Toyota od lat zapowiadała narodziny nowego flagowca; dziś po raz pierwszy możemy zobaczyć, jak wygląda ich najbardziej ambitny projekt od czasów 2000GT i Lexusa LFA.
GR GT – nowy flagowy supersamochód Toyoty
GR GT to drogowy model stworzony w duchu „wyścigówki z homologacją drogową”. Toyota podkreśla, iż cały proces projektowania podporządkowany był filozofii „kierowca jest najważniejszy”. Rozwój nadzorował Akio Toyoda (Morizo), a wraz z nim zawodowi kierowcy: Tatsuya Kataoka, Hiroaki Ishiura, Naoya Gamou oraz Daisuke Toyoda.
Sercem GR GT jest zupełnie nowy 4-litrowy silnik V8 biturbo, połączony z jednym silnikiem elektrycznym. To pierwszy w historii koncernu 4-litrowy V8 opracowany z myślą o produkcji seryjnej. Według założeń moc systemowa wynosi co najmniej 650 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm lub więcej. Napęd trafia na tylną oś przez nową, 8-biegową przekładnię automatyczną z mokrym sprzęgłem startowym.
Najważniejszym elementem konstrukcyjnym GR GT jest całkowicie aluminiowa rama nadwozia – pierwsza taka w historii Toyoty. W połączeniu z panelami z aluminium i CFRP pozwoliła ona znacząco obniżyć masę oraz podnieść sztywność strukturalną. Toyota deklaruje, iż masa własna prototypu nie przekracza 1750 kg.
Fot. Toyota Motor CorporationAerodynamika była punktem wyjścia całego projektu. W przeciwieństwie do standardowego procesu, najpierw opracowano idealny model aerodynamiczny, a dopiero później nadano mu formę stylistyczną. Dlatego karoseria GR GT wprost podporządkowana jest przepływowi powietrza, chłodzeniu i stabilności przy prędkościach przekraczających 320 km/h.
Wnętrze, zbudowane według wytycznych kierowców wyścigowych, ma zapewnić najlepszą możliwą pozycję za kierownicą, widoczność i ergonomię. Toyota podkreśla, iż projektowano je z myślą o użytkownikach profesjonalnych, amatorskich oraz o codziennej jeździe.
Fot. Toyota Motor CorporationGR GT3 – nowa broń Toyoty dla klientów GT
Drugi z premierowych modeli, GR GT3, to pełnoprawny samochód wyścigowy spełniający normy FIA GT3. Oparty jest konstrukcyjnie na GR GT, co pozwala korzystać ze wspólnych rozwiązań platformy: niskiego środka ciężkości, aluminiowej ramy, szeroko stosowanego CFRP oraz nowej 4-litrowej jednostki V8 biturbo.
Toyota chce, aby GR GT3 był wyborem zarówno profesjonalnych kierowców, jak i gentleman driverów. Auto ma być szybkie, konkurencyjne, łatwe w prowadzeniu i objęte pełnym wsparciem producenta. TGR podkreśla, iż stworzenie własnego programu GT3 to klucz do „budowania lepszych samochodów przez motorsport”.
Fot. Toyota Motor CorporationNowe technologie i nowe metody budowania aut
GR GT i GR GT3 to nie tylko dwa modele – to projekt, który miał nauczyć młodych inżynierów „tajemnic produkcji LFA”. Toyota porównuje cały proces do Shikinen Sengu, rytuału przekazywania wiedzy kolejnym pokoleniom. W rozwój zaangażowano konstruktorów pracujących nad LFA, a także wprowadzono liczne premierowe technologie:
- aluminiową ramę przestrzenną z dużymi odlewami i zaawansowanymi metodami łączenia,
- nisko zamontowane podwójne wahacze z kutego aluminium na obu osiach,
- karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo,
- nowej generacji symulatory rozwojowe używane wcześniej wyłącznie w motorsporcie,
- badania prowadzone na torach Fuji Speedway, Nürburgring oraz drogach publicznych.
Oba modele mają wejść do produkcji około 2027 roku, a Toyota zapowiada dalsze informacje w nadchodzących miesiącach.
Fot. Toyota Motor CorporationSpecyfikacja GR GT (prototyp – wartości docelowe)
- długość: 4820 mm
- szerokość: 2000 mm
- wysokość: 1195 mm
- masa: ≤ 1750 kg
- silnik: V8 4.0 biturbo + silnik elektryczny
- moc systemowa: ≥ 650 KM
- moment obrotowy: ≥ 850 Nm
- napęd: RWD, 8-biegowa automatyczna skrzynia
- prędkość maksymalna: ≥ 320 km/h
- rozkład mas: 45/55
Fot. Toyota Motor CorporationSpecyfikacja GR GT3 (prototyp – wartości docelowe)
- długość: 4785 mm
- szerokość: 2050 mm
- wysokość: 1090 mm
- silnik: V8 4.0 biturbo
- napęd: RWD
Nowy rozdział Toyoty w motorsporcie
Dzisiejsza podwójna premiera potwierdza, iż Toyota wkracza w nową erę swoich samochodów sportowych. GR GT ma stać się najbardziej zaawansowanym modelem drogowym w historii marki, natomiast GR GT3 – jej najpoważniejszą dotychczasową bronią w globalnych wyścigach GT.
Prace nad obiema konstrukcjami trwają, ale ich pierwszy publiczny występ już teraz jasno pokazuje ambicje Toyoty: budować „coraz lepsze samochody” poprzez motorsport – i robić to na oczach całego świata.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

















