Toyota pokazała swoją odpowiedź dla Mercedesa i BMW. Ma mokre sprzęgło i super wydajny silnik

1 godzina temu

Toyota w końcu zaprezentowała swój nowy, flagowy supersamochód z silnikiem V8. Japońska konstrukcja ma trafić do sprzedaży za około dwa lata i będzie potężnym rywalem dla sportowych samochodów Mercedesa, BMW, czy choćby Astona Martina Vantage. Samochód nazywa się GR GT – na cześć działu wyścigowego Toyota Gazoo Racing. Jest opisywany jako „samochód wyścigowy dopuszczony do ruchu drogowego”.

Spis treści

  • Toyota zaprezentowała swój nowy flagowy supersamochód z silnikiem V8
  • Japończycy zaprezentowali wersję drogową oraz wyścigową klasy GT3
  • Pod maską pracuje nowy, 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem
fot. Toyota

Toyota rozpala entuzjastów

Głównym celem nowego samochodu było zapewnienie wysokiego poziomu dynamiki, ale też uzyskanie poczucia jedności z kierowcą. W tym celu prezes firmy i mistrz kierownicy Akio Toyoda ściśle współpracował z konstruktorami samochodu. Do pomocy mieli oni więc jednego z najbardziej utalentowanych japońskich kierowców wyścigowych.

Nowa Toyota jest pokrewna w pełni elektrycznemu Lexusowi LFA. Najnowsze supersamochody Toyoty stworzą wielką trójkę flagowych modeli o wysokich osiągach. Mają one na celu także podkreślić kunszt inżynieryjny i możliwości techniczne Toyoty. Jednym z priorytetów podczas prac rozwojowych było także przekazanie tajemnicy tworzenia samochodów kolejnemu pokoleniu inżynierów Toyoty. Dlatego też osoby pracujące nad oryginalnym programem LFA aktywnie uczestniczyły w tworzeniu nowych supersamochodów.

GR GT będzie więc swoistą odpowiedzią dla Mercedesa-AMG GT. Pod maską japońskiej konstrukcji pracuje 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Jest on częścią hybrydowego układu, generującego łącznie 650 koni mechanicznych. Jednakże, prace rozwojowe cały czas trwają, więc ostateczny wynik może być choćby nieco wyższy. Na chwilę obecną nie wiemy też ile zajmie mu sprint do setki, ale prędkość maksymalna ma wynosić około 318 km/h.

fot. Toyota

Lekki jak piórko

Nowy silnik V8 określany jest jako „absolutnie lekki i kompaktowy”. Wszystko za sprawą wykorzystania układu gorącego V – z turbosprężarkami zamontowanymi wewnątrz rzędów cylindrów. Do tego jest układ smarowania z suchą miską olejową.

Toyota niewątpliwie wykorzysta ten silnik także w innych modelach, biorąc pod uwagę nakład czasu i kosztów poniesionych na jego stworzenie. Ale na chwilę obecną nie wiemy, jakie mogą być jego zastosowania. Co najważniejsze, firma zapewnia, iż silnik będzie zgodny z coraz bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi emisji spalin.

Moc przekazywana jest przez 8-stopniową skrzynię biegów, która podobnie jak w AMG wyposażona jest w mokre sprzęgło. To pozwala na światowej klasy szybkość zmiany biegów. Nie mogło też zabraknąć mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. W rezultacie, Toyota GR GT będzie ważyła mniej niż 1750 kilogramów. To oznacza, iż będzie o około 300 kg lżejsza od AMG z napędem na cztery koła i niemal identyczną masę, co Aston Martin Vantage z napędem na tył.

fot. Toyota
Idź do oryginalnego materiału