Hej… czy wiesz, iż tuning nie polega tylko na tym, aby samochody były bardziej wstrętne i głośniejsze? W rzeczywistości chodzi głównie o poprawę osiągów, czy to mocy i momentu obrotowego, czy też oszczędności paliwa. Wszystko po to, aby zyskać pełną pewność podczas przyspieszania, wyprzedzania lub wjeżdżania na autostradę, a także oszczędzać paliwo w normalnych warunkach jazdy.
Tak, dobrze przeczytałeś: dostrajając silnik BMW, możesz sprawić, iż będzie mniej spragniony. Nie tylko to, przy odpowiedniej melodii, patrzysz również na potencjalny wzrost niezawodności.
Ale jak podchodzisz do tuningu ECU BMW? Czytaj dalej, aby poznać najważniejsze aspekty i zobaczyć, które silniki bimmer są dobrymi kandydatami do poprawy wydajności.
Co sprawia, iż silnik BMW nadaje się do tuningu?
Istnieje tylko kilka „składników”, które określają, czy silnik nadaje się do tuningu. Biorąc to pod uwagę, każdy z nich jest bardzo ważny, więc jeżeli zastanawiasz się nad melodią BMW, spójrz na poniższą listę.
Rodzaj aspiracji – silniki turbodoładowane są znacznie bardziej konfigurowalne niż wolnossące, ponieważ istnieje więcej parametrów, które można kontrolować, aby wpłynąć na osiągi.
Trwałość projektu – to, czego oczekujesz od dobrej platformy tuningowej, to duża niezawodność OEM. Samo dostrojenie pomoże poprawić długowieczność, ale im mocniejszy jest silnik z fabryki, tym większy margines bezpieczeństwa.
Stan silnika – do tuningu silnik BMW musi być dobrze utrzymany, zgodnie z harmonogramem regularnych przeglądów, wraz z terminową wymianą oleju i filtrów oraz przeglądem świec zapłonowych.
Na podstawie tych trzech aspektów łatwiej jest określić, które elektrownie lepiej nadają się do tuningu niż inne. Więc, czym oni są?
Silniki BMW idealne do tuningu
W świecie różnych usprawnień wydajności BMW istnieje kilka projektów, które zdecydowanie zasługują na tuning. Charakteryzują się przyzwoitymi marginesami trwałości i rozsądną mocą fabryczną. Dodatkowo są stosunkowo dobrze przemyślane, przynajmniej w większości przypadków.
Zagłębmy się w specyfikę wyżej wymienionych silników.
Specyfikacje i niezawodność silnika BMW B58
Największy z modułowej rodziny Bawarczyków, silnik BMW B58 jest ich najnowszym przedstawicielem wprowadzonej w 2015 roku sześciocylindrowej odmiany rzędowej. W zależności od wariantu i zastosowania generuje moc 322–382 KM i moment obrotowy 450–500 Nm . Posiada kute aluminiowe tłoczyska i wał korbowy, a także zamknięty blok pokładu.
Oznacza to, iż konstrukcja jest bardzo solidna od samego początku i dobrze radzi sobie ze wzrostem mocy. To również znacznie poprawia niezawodność silnika BMW B58, dając mu długotrwały potencjał, który można jeszcze bardziej poprawić dzięki odpowiedniego tuningu BMW B58… Ale o tym później.
Silnik BMW B58 jest stosowany w prawie wszystkich w tej chwili produkowanych bimmerach 40i, w tym:
BMW 340i (F30/F31/F34) BMW 440i (F32/F33/F36) BMW M240i (F22/F23) BMW 540i (G30/G31) BMW M340i (G20/G21) BMW M440i (G22) BMW M240i (G42)
Specyfikacje i niezawodność silnika BMW B48
Kolejny przedstawiciel rodziny modułowej, silnik BMW B48 ma kształt bardziej kompaktowego, czterocylindrowego silnika. Bawarczykom udało się wycisnąć z niego 154-255 KM i 250-400 Nm momentu obrotowego. Dzięki modułowości konstrukcji, te same kute tłoczyska, które trafiają do B58, są również stosowane w B48. Ponadto, podobnie jak jego większy brat, rzędowa czwórka ma również aluminiowy blok silnika z zamkniętym pokładem.
Chociaż wszystkie silniki B są stosunkowo nowe, ich mocne wewnętrzne komponenty naprawdę dobrze wróżą ich podstawowej trwałości. Stanowią również solidną platformę tuningową.
W jakich samochodach można spotkać silnik BMW B48?
BMW serii 2, serii 3, serii 4 i serii 5 modele 20i, 30i lub 30e po 2014 MINI Cooper S (F56) Toyota Supra (J29)
Specyfikacje i niezawodność silnika BMW B46
Pomimo tego, iż silnik BMW B46 jest prawie identyczny z silnikiem B48, przez cały czas warto wyjaśnić inną numerację. W końcu mogłeś już natknąć się na to oznaczenie. BMW B46 to w zasadzie wersja B48, która spełnia amerykańskie wymagania SULEV (Super Ultra Low Emissions Vehicle). Zmiany obejmują odrębny wlot powietrza, czujniki, katalizatory i fabryczne strojenie dostosowane do tych części.
Z punktu widzenia strojenia ECU BMW czy niezawodności nie ma między nimi znaczących różnic. B46 był instalowany w zasadzie w tych samych modelach co B48, przeznaczonych tylko na rynek amerykański.
Specyfikacje i niezawodność silnika BMW B38
Najmniejszy i pierwszy silnik modułowej rodziny B, ten rzędowy trzycylindrowy został wprowadzony w 2013 roku wraz z hybrydą BMW i8. Dostępne są dwie wersje (1,2 i 1,5 l) o mocy 74–228 KM i momencie obrotowym 150–320 Nm.
Choć może się wydawać, iż w tak małym silniku jest dużo koni, dzięki jego wytrzymałej konstrukcji wciąż masz miejsce na dodatkowe przyrosty mocy. Ale, co najważniejsze, tuning silnika może pomóc ci trochę go odciążyć.
Jako członek rodziny o najniższej pojemności skokowej, silnik B38 przeznaczony był do niższych wersji BMW oraz aut budżetowych takich jak:
F20/F21 BMW 118i (2015–2019) F30/F31 BMW 318i LCI (2015–2019) F40 BMW 118i (2019–obecnie) F44 BMW 218i Gran Coupé (2019–obecnie) F22/F23 BMW 218i (2015–obecnie) F45 /F46 BMW 218i Active Tourer/Gran Tourer (2014 – obecnie)
Specyfikacje i niezawodność silnika BMW N54
Wprowadzony w 2006 roku BMW N54 był pierwszym turbodoładowanym silnikiem benzynowym Bawarczyków. Wykorzystuje dwie turbosprężarki do wytwarzania 302-335 KM i 400-450 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak późniejszy silnik B58, wykorzystywał kute elementy wewnętrzne (tłoczyska i wał korbowy), ale jego blok silnika miał konstrukcję z otwartym pokładem.
Silnik BMW N54 jest w stanie naprawdę dobrze poradzić sobie ze zwiększonym ciśnieniem doładowania i ma duży potencjał poprawy żywotności dzięki tuningowi ECU. Poniżej znajdziecie krótką listę modeli, które były napędzane tą elektrownią:
BMW 335i (E90/E91/E92/E93) BMW 535i (E60/E61) BMW 135i (E82/E88) BMW X6 xDrive35i (E71) BMW Z4 sDrive35i (E89) BMW 740i (F01) BMW 335is (E92/E93) BMW 1 Seria M Coupé (E82) BMW Z4 sDrive35is (E89)
Specyfikacje i niezawodność silnika BMW N55
Ewolucja poprzedniej konstrukcji, silnik BMW N55 był produkowany od 2009 roku i stopniowo zastępował N54 w wielu zastosowaniach. Oceniano go na 302-365 KM i 400-465 Nm momentu obrotowego, w zależności od wersji. Zamiast dwóch turbosprężarek BMW zastosowało tylko jedną turbosprężarkę typu twin-scroll, dzięki czemu silnik był lżejszy niż N54.
Podobnie jak poprzednik, silnik BMW N55 jest dość mocny i dobrze znosi wzrosty mocy. Oznacza to, iż wraz z odcięciem się od niego na kilka lat, dzięki tuningowi będziesz mógł zyskać trochę dodatkowego „soku”, który pomoże ci gwałtownie wyprzedzić inne samochody.
BMW 535i (F10/F11/F07) BMW 335i (E90/E91/E92/E93) BMW 135i (E82/E88) BMW X3 xDrive35i (F25) BMW 335i (E70) BMW 335i (F30/F31) BMW X6 xDrive 35i ( E71) BMW X1 xDrive35i (E84) BMW 435i (F32/F33/F36)
Specyfikacje i niezawodność silnika BMW N20
Jeśli interesują Cię bawarskie silniki, możesz pomyśleć, iż BMW N20 nie nadaje się do tuningu. Chociaż zaraz po powstaniu miał swój udział w problemach, w większości zostały one rozwiązane. Co więcej, jeden z problemów, który niepokoił ten projekt, był związany z wysokimi temperaturami powietrza dolotowego, jakich doświadczał. Można temu łatwo zaradzić poprzez odpowiednie dostrojenie ECU, które obniży ogólną temperaturę pracy silnika.
Wprowadzony w 2011 roku, ten czterocylindrowy rzędowy turbodoładowany zastąpił wolnossący sześciocylindrowy rzędowy silnik N53. Występował w dwóch wersjach pojemnościowych (1,6 i 2,0 l) i wytwarzał 168–241 KM i 250–350 Nm momentu obrotowego.
Jako poprzednik B48 był montowany w podobnej gamie samochodów (z wyjątkiem modeli 30i BMW), dopóki nie został zastąpiony przez ten ostatni po 2017 roku. Przykładami pojazdów napędzanych N20 są:
BMW 220i/228i (F22) BMW 320i/328i (F30) BMW 320i/328i GT (F34) BMW 420i/428i (F32) BMW 520i/520Li/525Li/528i (F10)
Silniki BMW dobre do tuningu – wyróżnienia
Oprócz opisanych do tej pory elektrowni, istnieją również inne silniki BMW, które naprawdę dobrze nadają się do tuningu ECU. Znajdują się na dole listy nie ze względu na ich mały potencjał, ale ze względu na fakt, iż już teraz są niezwykle potężni w swojej podstawowej formie.
Jeśli jednak chcesz, ich trwałe komponenty wewnętrzne zapewniają duże rezerwy bezpieczeństwa dla dodatkowego przyrostu mocy. Które z tych projektów idealnie pasują do tuningu silnika?
BMW S55 – wydajna wersja N55 wprowadzona w BMW M3 (F80), z różnymi wariantami o mocy 275–493 KM i momencie obrotowym do 600 Nm. Produkowany od 2014 do 2021. BMW S63 – najmocniejszy silnik oferowany w tej chwili w bawarskiej gamie, ten 4,4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem napędza topowe samochody M, takie jak BMW M5 (F90) i M8 (F91/92) /93), a także ich warianty konkursowe. Produkowana od 2009 roku jednostka napędowa rozwija do 635 KM i 750 Nm momentu obrotowego. BMW S58 – oparty na B58, ale mocno zmodyfikowany, ten silnik zadebiutował w BMW X3 M (F97) i X4 M (F98) w 2019 roku. w tej chwili przez cały czas w produkcji i używany w modelach takich jak najnowsze BMW M3 (G80), pompuje 453-503 KM i 550-650 Nm momentu obrotowego.
Jak bezpiecznie wyregulować silnik BMW?
Podczas strojenia silnika należy wziąć pod uwagę wiele zmiennych. Próbując zmienić jakiekolwiek parametry w ECU swojego BMW narażasz się na uszkodzenie lub choćby zniszczenie silnika. Z tego powodu najlepszym rozwiązaniem jest usługa zdalnego dostrajania, taka jak Awaken Performance firmy BimmerTech.
Podczas sesji kodowania online ich technik robi wszystko za Ciebie: wprowadza niezbędne zmiany w ECU i sprawia, iż silnik pracuje w niższej temperaturze roboczej. W rezultacie zużywa też mniej benzyny (jeśli nie zmienisz stylu jazdy) i płynniej dostarcza moc. Wszystko to przy jednoczesnym zwiększeniu żywotności Twojego samochodu.
Jak dbać o silnik BMW po tuningu?
Gdy już zdecydujesz się na tuning ECU BMW, nie zaniedbuj konserwacji swojego samochodu. Używaj paliw najwyższej jakości (liczba oktanowa wyższa niż 93 w USA i co najmniej 98 w Europie) oraz olejów silnikowych i regularnie sprawdzaj wszystko. A co najważniejsze, znów ciesz się swoim samochodem, jakby był zupełnie nowy!
Facebook
Świergot
Linkedin