TOP 5 wiadomości w 2024 r. na inzynieria.com

4 dni temu
  1. Najdłuższy tunel w Polsce. LICZBY BUDOWY

Zachodnia obwodnica Szczecina powstanie w ciągu drogi ekspresowej S6, będzie budowana w dwóch odcinkach. Cała nowa trasa zacznie się na węźle Szczecin Zachód na wysokości Kołbaskowa, a skończy na węźle Goleniów Północ, który połączy S3 oraz S6. Najważniejsze dla poprowadzenia obejścia Szczecina jest przekroczenie Odry w Policach. Będzie to możliwie dzięki budowie dwunawowego tunelu. Podziemny obiekt to element długiego na 23,4 km odcinka Police–Goleniów.

►Kliknij i przeczytaj artykuł: Najdłuższy tunel w Polsce. W tym roku najważniejszy wniosek

  1. Najdłuższy most na Podkarpaciu. 34 przęsła, 4 konstrukcje – stan prac

W październiku 2023 r. rozpoczęła się budowa mostu nad Sanem w Stalowej Woli, najdłuższego na Podkarpaciu. Cała przeprawa będzie mieć 1760 m, składając się z różnych typów konstrukcji. Most nad Sanem jest kluczowym elementem nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855. Będzie składać się z czterech sekcji, co głównie wynika z ukształtowania terenu oraz przeszkód naturalnych i infrastrukturalnych. Jako ważne czynniki pod uwagę brano jednak także aspekty środowiskowe i potrzebę minimalizowania wpływu na otoczenie.

►Kliknij i przeczytaj artykuł: Budowa najdłuższego mostu na Podkarpaciu [ZDJĘCIA]

  1. Największa operacja pogłębiarska w historii Danii

Prawie trzy lata trwały roboty czerpalne na trasie najdłuższego na świecie tunelu. Właśnie je zakończono. Powstał wykop, w którym precyzyjnie będą umieszczane zatapiane segmenty. Wykop pod tunel między Danią a Niemcami liczy 18 km. W trakcie pogłębiania dna wydobyto 15 mln m3 urobku. W szczycie natężenia robót na trasie przyszłego tunelu pracowało 70 statków roboczych prowadzących prace czerpalne. Objętość urobku jest tak duża, jak sześciu piramid Cheopsa lub 6 tys. basenów olimpijskich. Wykonanie wykopu w dnie morza było największą operacją pogłębiarską w historii Danii.

►Kliknij i przeczytaj artykuł: Najdłuższy tunel zatapiany: wykop podmorski pod segmenty gotowy

  1. Elbląg. 30 mln zł na prace pogłębiarskie

W ramach budowy drogi wodnej Zalew Wiślany–Zatoka Gdańska z przekopem Mierzei Wiślanej pierwotnie nie zaplanowano pogłębienia ostatnich 900 m rzeki Elbląg – do terminalu przeładunkowego w Porcie Elbląg. Ministerstwo Infrastruktury twierdziło, iż to już zakres samorządu, a ten odpowiadał, iż także tym odcinkiem powinna zająć się władza centralna. Nowe szefostwo resortu zapowiedziało jednak w marcu tego roku przekazanie 30 mln zł na prace pogłębiarskie. Ponadto zleciło Urzędowi Morskiemu w Gdyni opracowanie ekspertyz technicznych nabrzeża i wykonanie badań. Co zostało przygotowane?

►Kliknij i przeczytaj artykuł: Przekop Mierzei Wiślanej. Zostało 900 m. Wiemy, co już wykonano

  1. Małopolska. Kierowcy wjechali na najdłuższy most

Najdłuższy most w Małopolsce ma 816 m, a umożliwia przejazdy nad Dunajcem. Stanowi część drogi, która łączy węzeł autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Specjalną Strefą Ekonomiczną w Tarnowie. Do prób obciążeniowych wykorzystano ciężarówki o masie 200 i 400 ton. Celem budowy drogi z mostem było odciążenie nie tylko węzła Wierzchosławice autostrady A4, ale także centrum Tarnowa. To tamtędy odbywał się ruch tranzytowy m.in. do zakładu Grupy Azoty. Całkowita wartość inwestycji to blisko 167 mln, z czego ponad 144 mln zł stanowi wsparcie unijne.

►Kliknij i przeczytaj artykuł: Najdłuższy most w Małopolsce otwarty

Idź do oryginalnego materiału