Samochód bez prawa jazdy. Diesle spalające 3 litry paliwa pokonują hit Citroena

2 dni temu

Mikrosamochody są najlepszą opcją wejścia w świat zmotoryzowanych tych, którzy jeszcze nie ukończyli 18 roku życia i nie mogą się legitymować prawem jazdy na samochód kategorii B. Sprzedaż tego typu pojazdów choc nie może się równać słupkami z tradycyjnymi cięższymi pojazdami systematycznie rośnie. Podsumowanie 2024 roku pozwala nam podglądać rynek mikopojazdów i zaobserwować interesujące trendy.

Samochód bez prawa jazdy- co to takiego i kto może go prowadzić?

Warto wiedzieć, iż samochód bez prawa jazdy to mikrosamochód (lub mini samochód), do którego prowadzenia nie jest wymagane prawo jazdy kategorii B. Zgodnie z przepisami osoba, która ukończyła 18. rok życia, może bez żadnych uprawnień kierować jedynie:
– rowerem (w tym elektrycznym 48 V, o mocy 250 W i prędkości do 25 km/h),
– wózkiem rowerowym,
– hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego,
– pojazdem zaprzęgowym.

Aby usiąść za kierownicą, trzeba spełnić szereg wymagań i sam dowód osobisty nie wystarcza w Polsce. Kurs na prawo jazdy najniższej kategorii (AM) obejmuje np. 10 godzin teorii i 10 godzin nauki praktycznej. Do kierowania lekkim czterokołowcem uprawniają także inne kategorie prawa jazdy: A1, A2, A, B1 i wyższe. Plusem jest to, iż za kierownicą mogą usiąść:
– 14 latki (z kategorią AM), jeżeli masa pojazdu nie przekracza 350 kg, a konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h (wg. ustawy Prawo o ruchu drogowym),
– 16-latki (B1) – jeżeli pojazd mechaniczny przystosowano do przewozu osób lub ładunku a masa własna wynosi do 400 kg (w przypadku przewozu osób) i 550 kg (w przypadku przewozu rzeczy).

Kiedy już wiemy nieco więcej o lekkich pojazdach i uprawnieniach, spójrzmy na rynek tych modeli i trendy kupujących takie samochody.

Marka Aixam istnieje na rynku francuskim od 1975 roku

Najlepiej sprzedające się samochody bez prawa jazdy w 2024 roku

Nie jest tajemnicą, iż główną zaletą lekkich pojazdów oprócz samej frajdy z prowadzenia własnego samochodu jest ich ekonomiczność. Koszty ich utrzymania rzecz jasna różnią się w zależności od modelu i jego eksploatacji. Modele elektryczne takie jak Citroën Ami nie wymagają tankowania droższego paliwa, więc w kontekście wzrastających cen paliw wydają się lepszą opcją do miasta. Tyle, iż w świecie mikrosamochodów rządzą zupełnie inne prawa niż w grupie pojazdów wymagających prawa jazdy kategorii B.

Kierowcy coraz chętniej stawiają na małe pojazdy, a Citroën Ami był do tej pory wielką gwiazdą tego segmentu. Rok 2024 jednak przyniósł zmiany w wyborach kierowców. Wśród najjaśniejszych gwiazd rynku lekkich czterokołowców hit Citroena wyparła konkurencja z silnikiem wysokoprężnym. Odnotowano natomiast spadek zainteresowania pojazdami elektrycznymi. Zatem o ile wśród producentów tego typu pojazdów panują pozytywne nastroje, to niekoniecznie tak samo dzieje się w Citroenie.

Ligier JS50 widok wnętrza

Citroen oddaje podium na najlepiej sprzedający się samochód francuskiemu Aixam

Prawdą jest, iż w gamie czterokołowców niewymagajacych prawa jazdy kat.B Citroen Ami jest dobrą opcją. Wiele europejskich miast oferuje ten model do wynajmu tak, jak rowery i hulajnogi. Prywatne zakupy jednak nie uwzględniają go już na liście zakupów.

W 2024 roku mikrosamochód francuskiej marki oddaje podium na rzecz pojazdu marki Aixam. Zwycięstwo modelu Aixam Crossover jest symboliczne, bo tuż za nim w Top 3 pojazdów tego segmentu jest także pojazd z silnikiem diesla- Ligier JS50. W rezultacie Citroen Ami zamyka podium notując spadek zainteresowanych jego zakupem. Diesel świętuje zaś wielkie zwycięstwo.

W samej Hiszpanii w 2024 r. zarejestrowano 2273 lekkich czterokołowców z silnikiem Diesla. To o 10,3% więcej niż w poprzednim roku. Dla porównania, jeżeli chodzi o pojazdy elektryczne bez prawa jazdy, to pomimo działań na rzecz propagowania tej formy napędu rok zamknął się liczbą 1242 zarejestrowanych pojazdów. Czyli na minusie ze spadkiem o 5,0%.

Aixam Coupe GTI, zużywa np. średnio 3 litry paliwa na 100 km i nie wymaga poszukiwania stacji ładowania, co wielu zmotoryzowanych szczególnie ceni. Lekkie pojazdy z uwagi na przepisy i osiągi użytkowane są w miastach. Ekonomiczność jest decydującym czynnikiem tak jak i cena zakupu pojazdu. Każdy z tych modeli poza funkcjonalnością oferuje także technologie i innowacje.

Oprócz ograniczeń w ruchu cena to czasami druga bariera stawiająca pod znakiem zapytania taki zakup. Niewątpliwie jest to jednak rozwiązanie najlepsze dla tych, którzy z jakiśch powodów nie mogą mieć prawa jazdy kategorii B. Ta wyjątkowa alternatywa dla tradycyjnych środków transportu ma coraz więcej fanów, bo na rynku wtórnym nie brakuje pojazdów Aixam i Ligier bez konieczności nadwyrężania portfeli.

Wnętrze Aixam Crossline
foto: Ligier
Citroen Ami 2024 foto:materiały prasowe Stellantis

Źródło: ANESDOR

Idź do oryginalnego materiału