Polskie autostrady przez lata kojarzyły się głównie z dwoma pasami ruchu i wieloma niedokończonymi odcinkami. Jednak w ostatnich latach infrastruktura drogowa przeszła prawdziwą rewolucję, a niektóre trasy mogą konkurować z największymi projektami na świecie. Jednym z takich przykładów jest fragment autostrady A1, który zaskakuje zarówno rozmiarami, jak i długością. To dowód na to, iż nasz kraj coraz śmielej zmierza w stronę światowych standardów.
REKLAMA
Zobacz wideo Olbrzymia powódź w Kazachstanie. Pozalewane gospodarstwa domowe i drogi
Ile pasów ma najszersza autostrada w Polsce? Rekordowy odcinek A1
Autostrada A1 to kluczowa arteria łącząca północ z południem, wyróżniająca się nowoczesną infrastrukturą i imponującymi parametrami. Biegnie aż do granicy z Czechami i liczy 584 kilometry. Między Tuszynem a Częstochową znajduje się odcinek, na którym kierowcy mają do dyspozycji sześć pasów ruchu w obu kierunkach. Ciągną się one przez 82 kilometry. Każda jezdnia ma 14 metrów szerokości - po 4 metry na pas ruchu i 2 metry pasa awaryjnego. Doliczając pas rozdzielający, można śmiało stwierdzić, iż droga mierzy ponad 30 metrów szerokości (dla porównania 10-piętowy blok mierzy średnio od 30 do 35 metrów). To imponujący wynik, który plasuje ten fragment wśród najbardziej okazałych w Polsce. Mówiąc o krajowych odcinkach dróg, które śmiało mogłyby zastąpić amerykańskie autostrady w hollywoodzkich produkcjach, warto także zwrócić uwagę na ekspresówkę S2, która jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Szczególnie wyróżnia się fragment w rejonie węzła Opacz, gdzie - uwzględniając pasy łączące - kierowcy mogą korzystać aż z 14 pasów ruchu. To prawdziwy gigant rodzimej infrastruktury.
Kolejna autostrada będzie imponować szerokością. Kiedy ruszą prace?
w tej chwili głośno mówi się o rozbudowie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą, gdzie liczba pasów ruchu ma wzrosnąć do czterech w każdym kierunku. Prace zaplanowano na 2025 rok. Po ich zakończeniu znacząco zwiększy się przepustowość trasy. Jak widać Polska infrastruktura drogowa, wyraźnie zmierza w kierunku standardów znanych z zagranicy, co z pewnością ucieszy kierowców.
Do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na poszerzenie autostrady A2 Łódź - Warszawa o dodatkowe pasy ruchu. Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. W przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ogłosimy przetargi na rozbudowę trasy
- możemy przeczytać na stronie rządowej.
Wybudowana przed ponad dekadą trasa jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys.
- czytamy dalej. Na tle światowych gigantów, takich jak Katy Freeway w Teksasie z 26 pasami ruchu, polskie drogi wciąż pozostają skromniejsze, ale inwestycje, które są w toku, świadczą o dynamicznym rozwoju.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.