Chińskie samochody kuszą przede wszystkim atrakcyjną ceną, znacznie niższą niż u europejskich rywali. Przedstawiamy 5 najtańszych chińskich SUV-ów dostępnych w Polsce.
W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z drastycznymi podwyżkami cen nowych samochodów. w tej chwili sytuacja się jednak zmieniła, w dużej mierze dzięki ekspansji chińskich samochodów, które są średnio o jakieś 20-30 proc. tańsze od europejskich odpowiedników.
Ranking najtańszych chińskich SUV-ów w Polsce
Poniżej uporządkowaliśmy rosnąco ceny najtańszych chińskich SUV-ów w Polsce:
- MG ZS Classic Excite – 79 800 zł
- BAIC Beijing 3 Luxury – 84 500 zł
- MG ZS Hybrid+ Standard – 98 900 zł
- MG HS 1.5T M/T Excite- 109 900 zł
- Omoda 5 1.6 T-GDI DCT Comfort – 115 500 zł
Popularność chińskich aut w Polsce
Samochody z Państwa Środka gwałtownie zdobywają popularność w Polsce. W 2024 roku sprzedano ich 10 691 sztuk, co dało 1,9 proc. rynku, jednak już w styczniu 2025 r. ich udział wzrósł do aż 4,7 proc., przy łącznej sprzedaży 2083 aut. Na czele zdecydowanie jest MG, które w 2024 roku z wynikiem 6763 egzemplarzy zostało choćby 20. najpopularniejszą marką w Polsce w ogóle.
– Widzimy, iż polscy kierowcy coraz chętniej przesiadają się do samochodów z Państwa Środka, doceniając ich wysoką jakość oraz nowoczesne wyposażenie. Jednak największym atutem tych pojazdów pozostaje konkurencyjna cena w porównaniu np. z samochodami europejskich producentów. W naszej firmie odpowiadamy na potrzeby rynku, dlatego w styczniu uruchomiliśmy serwis poświęcony wyłącznie chińskiej motoryzacji. Portal ChinskieSamochody.pl powstał z myślą zarówno o naszych klientach, jak i wszystkich miłośnikach motoryzacji, którzy chcą lepiej poznać dynamicznie rozwijający się rynek samochodów z Chin. Osoby odwiedzające nasz serwis znajdą w nim nie tylko oferty samochodów, ale także aktualne informacje, testy oraz opinie użytkowników chińskich aut – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.
Zalety chińskich samochodów
Popularność chińskich aut bierze się z ich licznych zalet. Do głównych należą:
- konkurencyjne ceny niższe o 20-30% w porównaniu z europejskimi czy japońskimi rywalami,
- bogate wyposażenie standardowe zapewniają prostotę i przejrzystość oferty,
- atrakcyjne warunki gwarancji nawet 7 lat lub 150 tys. km,
- nowoczesny design nadwozia,
- estetycznie wykończone wnętrza wykonane są z miękkich i przyjemnych materiałów, a jakość spasowania jest solidna co, przeczy odwiecznym stereotypom o niskiej jakości chińskich aut,
- wszechstronna gama jednostek napędowych obejmująca silniki elektryczne, hybrydowe (HEV i PHEV) oraz spalinowe, z opcjami fabrycznego LPG.
Największym atutem chińskich samochodów jest cena. Według badania firmy Escalent aż 72 proc. konsumentów przyznało, iż oczekuje niższej ceny względem europejskich rywali. Średnio oczekują oni o 27 proc. niższej kwoty. Z kolei co piąty respondent wyraził chęć zakupu chińskiego samochodu.
Najtańsze chińskie SUV-y w Polsce – TOP 5
Skoro to cena jest głównym czynnikiem przemawiającym za zakupem chińskiego auta, przyjrzymy się najtańszym chińskim SUV-om dostępnym w Polsce, gdyż to właśnie na tego typu autach opierają swoją ofertę chińscy producenci.
MG ZS Classic – 79 800 zł
MG ZS poprzedniej generacji powróciło do oferty jako MG ZS Classic. Ten niewielki, mierzący 4,32 m crossover wciąż wygląda atrakcyjnie, ma przestronną kabinę i spory bagażnik liczący 448 litrów. Jest to propozycja dla fanów ceniących proste rozwiązania – pod maską znajdziemy 1.5-litrowy silnik benzynowy o mocy 106 KM i maksymalnym momencie 141 Nm, współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,9 s. Samochód przekonuje też znacznie lepszą niż u rywali jakością wykończenia (sporo miękkich tworzyw i solidnie spasowanie), gwarancją na 7 lat lub 150 tys. km oraz bogatym wyposażeniem standardowym. Już bazowa wersja Excite oferuje m.in. radio z 10,1-calowym ekranem dotykowym, Bluetooth nawigacją i funkcjami Apple CarPlay i AndroidAuto, kamerę cofania, czujniki parkowania z tyłu, zestaw systemów bezpieczeństwa, reflektory LED, klimatyzację, 17-calowe alufelgi skórzaną kierownicę czy tempomat.
Dla porównania Dacia Duster 1.0 Eco G Essential kosztuje 80 800 zł, ma jednak gorzej wykończoną kabinę i uboższe wyposażenie. Posiada za to instalację LPG. W podobnej konfiguracji Expression kosztuje już około 90 tys. zł. Z kolei Citroen C3 Aircross 1.2 Turbo o mocy 100 KM kosztuje od 82 800 zł, jednak z podobnym wyposażeniem co MG jego cena wynosi już 93 300 zł i ma gorzej wykończoną kabinę. W opcji oferuje jednak trzeci rząd siedzeń. Obaj rywale mają jednak krótszą gwarancję niż MG.
BAIC Beijing 3 Luxury – 84 900 zł
Podobny wielkościowo do MG ZS Classic BAIC Beijing 3 (4,32 m) jest bardziej stonowaną propozycją i również adresowaną dla fanów prostych rozwiązań. Bagażnik liczy 390 litrów, a kabina jest prosta i czytelna, z 8-calowym dotykowym ekranem systemu infotainment. Atutem BAICa jest mocniejszy niż w MG, turbodoładowany silnik 1.5 T-GDI rozwijający 136 KM i 210 Nm, a także 6-biegowa skrzynia manualna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 s. BAIC oferowany jest także za dopłatą z fabryczną instalacją LPG. W standardzie dostaniemy m.in. LED-y, kamerę cofania, czujniki parkowania z tyłu, radio z Bluetooth, klimatyzację, elektrycznie sterowane okno dachowe czy 17-calowe alufelgi.
Dla porównania nieco mniejsze Renault Captur 1.0 TCe (4,23 m) kosztuje 88 900 zł, jednak nie ma aluminiowych felg i szyberdachu, w dodatku rozwija tylko 90 KM. Z kolei podobne wielkościowo do BAICa Suzuki S-Cross Premium 1.4 BoosterJet o mocy 129 KM Elegance kosztuje 119 900 zł. BAIC oferuje dłuższą gwarancję od rywali (5 lat lub 100 000 km).
MG ZS Hybrid+ Standard – 98 900 zł
Za niecałe 100 tys. zł dostaniemy kompaktowego SUV-a (4,43 m długości) z napędem hybrydowym (HEV) o mocy aż 197 KM. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,7 s i pali średnio zaledwie 5 l/100 km. Do tego ma przestronną kabinę i pojemny bagażnik (443 litry). Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. systemy wsparcia kierowcy MG Pilot automatyczną klimatyzację, kamerę cofania, nawigację, cyfrowy wirtualny kokpit z 7-calowym wyświetlaczem, kolorowy ekran dotykowy 10.25″ z funkcjami Apple CarPlay i Android Auto lusterka boczne regulowane elektrycznie oraz 6 poduszek powietrznych. Dodatkowym atutem jest gwarancja na 7 lat lub 150 tys. km. Jest to najtańsza hybryda w segmencie.
Dla porównania Dacia Duster Hybrid Expression o mocy 140 KM kosztuje od 111 400 zł, jednak ma uboższe wyposażenie i jest gorzej wykonana. Z kolei uchodząca za ikonę hybrydy Toyota C-HR 1.8 Hybrid o mocy 140 KM w wersji Comfort startuje od 140 900 zł.
MG HS 1.5T M/T Excite – 109 900 zł
Pora na kolejną świetną okazję rodem z Chin. Najnowsze MG HS to wyjątkowo atrakcyjnie wyceniony SUV klasy średniej mierzący 4,65 m długości, z przestronną kabiną, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń, sporym rozstawem osi (2,76 m) oraz sporym bagażnikiem (507 l). Do tego ma estetycznie wykończoną kabinę i najlepsze wyciszenie spośród wszystkich porównywalnych cenowo chińskich SUV-ów. MG jeździ też najbardziej po “europejsku” względem innych Chińczyków, pozostając przy tym komfortowe. Pod maską znajdziemy turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.5 rozwijającą 170 KM i 275 Nm. Zapewnia ona dobre osiągi (od 0 do 100 km/h w 9,4 s). Atutem jest też gwarancja na 7 lat lub 150 tys. km oraz bogate wyposażenie obejmujące m.in. klimatyzację, 19-calowe alufelgi, pakiet systemów bezpieczeństwa MG Pilot, kokpit z dwoma 12,3-calowymi wyświetlaczami, dostęp bezkluczykowy, Apple CarPlay i AndroidAuto, nawigację, kamerę cofania z czujnikami, elektrycznie sterowany fotel kierowcy i reflektory LED. Nie bez powodu jest to najpopularniejszy chiński samochód w Polsce.
Dla porównania Ford Kuga Titanium 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM ze skrzynią manualną kosztuje 162 480 zł, zaś Kia Sportage M 1.6 T-GDI o mocy 160 KM kosztuje 132 900 zł, jednak jest mniejsza (4,51 m). Z drugiej strony podobnie wyposażona Dacia Bigster 1.2 TCe Expression kosztuje 107 400 zł, mierzy 4,57 m długości i ma jeszcze większy bagażnik. Jej kabina jest jednak gorzej wykończona, a jednostka ma tylko 3 cylindry i jest słabsza. MG HS wypada też lepiej od swoich czołowych rywali z Chin. Przykładowo podobny BAIC Beijing 5 kosztuje 132 800 zł, jednak ma skrzynię automatyczną i bogatsze wyposażenie (podobny HS ze skrzynią DCT to koszt w promocji 129 900 zł, jednak jest przestronniejszy i ma większy bagażnik).
Omoda 5 1.6 T-GDI DCT Comfort – 115 500 zł
Bardzo korzystnie wypada również popularna w Polsce Omoda. Kompaktowy crossover Omoda 5 (4,37 m długości) przekonuje zgrabnym nadwoziem, ciekawym designem i estetycznie wykonaną kabiną. Początkowa partia egzemplarzy miała co prawda przeciętną jakość, jednak producent gwałtownie zareagował i wprowadził do oferty zmodernizowany wariant z zupełnie nowym, znacznie lepiej wykonanym wnętrzem. Omoda może nie jest królem przestronności i pakowności (bagażnik liczy 360 l), jednak okazuje się całkiem zwinna w prowadzeniu, ma niezłe osiągi (od 0 do 100 km/h w 10,1 s) i w standardzie niezłą skrzynię automatyczną 7DCT. Benzynowa jednostka rozwija 147 KM i 275 Nm. Atutem jest też gwarancja na 7 lat lub 150 000 km. Samochód oferuje też bogate wyposażenie standardowe obejmujące m.in.: aktywny tempomat, monitorowanie martwego pola, asystenta pasa ruchu, asystenta ruchu poprzecznego podczas cofania, reflektory LED, kamerę cofania, 18-calowe alufelgi, klimatyzację manualną, ładowarkę indukcyjną, bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, elektrycznie sterowane fotele z podgrzewaniem i wentylacją, dostęp bezkluczykowy i dwa 12,3-calowe wyświetlacze.
Dla porównania Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mHEV o mocy 158 KM z przekładnią XTronic startuje od 152 300 zł za bazową konfigurację Acenta, w dodatku ustępuje Omodzie wyposażeniem (na plus ma jedynie dwustrefowa automatyczną klimatyzację). Z kolei Skoda Karoq 1.5 DSG Selection o mocy 150 KM kosztuje od 140 900 zł i również ustępuje chińskiemu rywalowi wyposażeniem (za wyjątkiem dwustrefowej automatycznej klimatyzacji), ma jednak przestronniejszą kabinę i większy bagażnik (521 l).