To jedyna taka autostrada w kraju. Samochody nie mogą po niej jeździć

1 tydzień temu
System komunikacji w Polsce jest naprawde niezawodny. Bez większych problemów możemy przejechać z jednego końca kraju na drugi w przeciągu dnia. Warto zaznaczyć, iż nie tylko trasy dla samochodów są stale usprawniane. Swojej autostrady doczekały się również pociągi. To przełomowa inwestycja.
Dzięki środkom unijnym instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) "Łącząc Europę" już od jakiegoś czasu Polska może pochwalić się niezwykle rozbudowanym systemem kolejowym, który bywa nazywany autostradą dla pociągów. Ta uniwersalna konstrukcja powstała, aby usprawnić transport towarów do Portu Gdynia, będącego jednym z najważniejszych punktów krajowej gospodarki. Nad realizacją tego projektu pracowało ok. 500 osób i wykorzystano aż 200 maszyn. Chcąc mówić o tej inwestycji, trzeba posługiwać się tylko dużymi liczbami. To naprawdę spektakularny obiekt.


REKLAMA


Zobacz wideo "Wielki marsz" [ZWIASTUN]


Pociągi Polskiej Linii Kolejowej jeżdżą po autostradzie. "Zapewniliśmy lepszą przepustowość"
Inwestycja, którą nazwano "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni", kosztowała blisko 1,9 mld zł netto. Około 43. proc. tej kwoty zostało sfinansowane z unijnych środków. Jak czytamy na stronie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., autostrada dla pociągów przysłuży się do zwiększenia transportu towarów, które do tej pory w głównej mierze były przewożone samochodami ciężarowymi.
Zapewniliśmy lepszą przepustowość na trasach do nabrzeży najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. W porównaniu z 2015 rokiem, biorąc pod uwagę pozostałe linie przyportowe, prognozowany na 2030 r. ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port jest 2-krotny
- informuje przewoźnik. Od 2024 roku na Pomorzu działa imponująca stacja, która składa się z:


115 km torów, po których mogą poruszać się najdłuższe pociągi dojeżdżające do portu - mierzące 750 metrów
359 rozjazdów
2 wiaduktów o długości 170 i 640 metrów
13 podziemnych zbiorników retencyjnych


Na tym jednak nie kończy się fenomen tego portu.


Port w Gdyni - ciekawostki. Znajdziesz tu największą głowicę rozjazdową w kraju
Zanim wybudowano nowe tory w Porcie Gdynia, wcześniej stacja ta była w stanie obsługiwać jedynie pociągi o długości do 500 metrów. Teraz potencjał tego miejsca się zwiększył. Nie tylko może przyjeżdżać tam większa ilość wagonów, ale także ich obciążenie może stanowić aż 22,5 ton nacisku na oś.


Zobacz też: To najpopularniejsza trasa kolejowa w Polsce. Ma tylko 20 km
Co więcej, na tym terenie znajduje się największa głowica rozjazdowa w Polsce, która "spina" aż 39 torów. Przy okazji prac wykonywanych w ramach tej inwestycji doszło również do naprawy mostu na rzece Chylonka.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału