„Aby w dalszym ciągu przyspieszać przechodzenie świata na zrównoważoną energię, musimy zapewnić każdemu dostęp do pojazdów elektrycznych, w tym sprawić, aby całkowity koszt posiadania na milę był konkurencyjny w stosunku do wszystkich form transportu” – stwierdziła firma. „Trwają przygotowania do naszej oferty nowych pojazdów – w tym tańszych modeli – które zaczniemy wprowadzać na rynek w pierwszej połowie 2025 roku”.
„Trwają przygotowania do naszej oferty nowych pojazdów”
Firma podała, iż osiągnęła 2,2 miliarda dolarów zysku netto przy 25,2 miliardach dolarów przychodów. Oznacza to 7-procentowy wzrost rok do roku w porównaniu do przychodów w wysokości 23,4 miliarda dolarów III kwartał 2023 roraz 17-procentowy wzrost zysku netto, powyżej oczekiwań. Według FactSet konsensus analityków przewidywał, iż kwartalny zysk Tesli spadnie w trzecim kwartale o 9 procent.
Przychody spółki z tytułu kredytów regulacyjnych od innych spółek w dalszym ciągu utrzymywały się na wysokim poziomie, a spółka odnotowała drugi najlepszy wynik kwartalny
Marże brutto Tesli ponownie znalazły się w centrum uwagi, ponieważ optymistyczni inwestorzy mieli nadzieję na poprawę po miesiącach stałego spadku. Gwałtowne obniżki cen i popyt na chłodzenie, a także tańsze finansowanie spowodowały, iż niegdyś osławione marże firmy osiągnęły najniższy poziom od sześciu lat.
Firma odnotowała 19,8% marży brutto w oparciu o ogólnie przyjęte praktyki księgowe, nieco więcej niż 18% odnotowane w zeszłym kwartale i nieznacznie więcej niż w trzecim kwartale 2023 r.
Spółka odnotowała 19,8 proc. marży brutto
Zyski pojawiają się po tym, jak Tesla zgłosiła mniejszy niż oczekiwano wzrost dostaw w trzecim kwartalepowodując spadek cen akcji. Firma podała, iż w tym kwartale dostarczyła klientom 462 890 pojazdów, co oznacza wzrost o 6,3% w porównaniu z drugim kwartałem 2023 r. Analitycy spodziewali się jednak większej liczby dostaw i w tej chwili obawiają się, iż firma może zmierzać w kierunku pierwszego rocznego spadku dostaw po latach szybkiego wzrostu .
Tesla walczy z konkurencją wśród kierowców i spowolnieniem popytu na pojazdy elektryczne. Pojazdy firmy przez cały czas dobrze sprzedają się w Chinach, ale Tesla przez cały czas boryka się z ostrą konkurencją ze strony BYD i innych firm na największym na świecie rynku pojazdów elektrycznych.
Tymczasem próby Elona Muska, aby przestawić firmę głównie na sprzedaż robotów i pojazdów autonomicznych, spotykają się z dużym sceptycyzmem. Tesla się pokazała kilka jaskrawy concepts na wydarzeniu dotyczącym robotaxi na początku tego miesiąca, ale odmówił podania szczegółów o tym, jak ta technologia będzie działać. Po tym wydarzeniu cena akcji spółki gwałtownie spadła i jeszcze nie powróciła do normy.