Tesla wstrzymuje na tydzień produkcję Modelu Y i Cybertruck w zakładzie w Austin. To kolejny sygnał trudności operacyjnych firmy Elona Muska, która już w pierwszym kwartale 2025 roku odnotowała spadek dostaw pojazdów o 13%.
Nietypowa przerwa w produkcji
Pracownicy fabryki Tesli w Austin otrzymali informację, iż linie montażowe Modelu Y i Cybertruck zostaną zamknięte na tydzień, począwszy od Święta Pamięci (Memorial Day). Źródła z zakładu, cytowane przez Business Insider, wskazują, iż tak długa przerwa w tym okresie roku to sytuacja bez precedensu — w poprzednich latach produkcja w tym czasie była kontynuowana bez zakłóceń.
Decyzja objęła pracowników godzinowych, którym zaproponowano wzięcie płatnego urlopu lub udział w szkoleniach i pracach porządkowych. Produkcja nie będzie jednak prowadzona. Pracownicy donoszą również o pogłębiającej się niestabilności grafiku pracy, który od lutego podlega częstym zmianom, w tym wcześniejszym zwolnieniom z pracy.
Spadki, cięcia i zwolnienia
Problemy z utrzymaniem płynności produkcji nie są nowością. Już w lutym fabryka w Austin zaczęła ograniczać nadgodziny, grożąc pracownikom konsekwencjami za ich przekraczanie. W kwietniu firma ograniczyła cele produkcyjne dla Cybertrucka i przesunęła część pracowników na inne stanowiska, a wcześniej — w grudniu — produkcję tego pojazdu całkowicie wstrzymano na trzy dni.
Do trudności operacyjnych dochodzą także redukcje kadrowe. Firma Trigo, świadcząca usługi wynajmu pracowników na rzecz Tesli, ogłosiła zwolnienie 50 osób pracujących w fabryce Austin. Informację potwierdziło zawiadomienie złożone do Texas Workforce Commission, jednak przedstawiciele Trigo odmówili komentarza.

Rynek nie wybacza
Kondycja Tesli w 2025 roku budzi coraz więcej pytań. W pierwszym kwartale firma zanotowała 13% spadek dostaw rok do roku, a jej giełdowy kurs od początku roku spadł o 26%. Mimo to Elon Musk zapowiadał w marcu — podczas wystąpienia u boku Donalda Trumpa — podwojenie produkcji pojazdów w USA w ciągu dwóch lat.
Równolegle do ograniczeń produkcyjnych Tesla próbuje ratować sprzedaż, wprowadzając nowe wersje swoich flagowych modeli. Odświeżony Model Y zadebiutował w styczniu, jednak zainteresowanie rynkowe nie spełniło oczekiwań. W kwietniu wprowadzono zniżki, a w maju zaprezentowano tańszą wersję pojazdu. Jakby tego było mało, jak jednak wynika z informacji zawartych w dokumencie dotyczącym dobrowolnego wycofania pojazdów z rynku, do 20 marca 2025 roku dostarczono mniej niż 50 tys. Cybertrucków.