Technologia z lotnictwa wchodzi do motoryzacji

rallyandrace.pl 6 dni temu
Zdjęcie: Technologia z lotnictwa wchodzi do motoryzacji


Łatwo rozpoznać producenta samochodów, który ma swój zespół Formuły 1, po ilości innowacji, jakie wprowadza do swojej produkcji. McLaren Automotive, budujący swoje samochody w tym samym kampusie, gdzie powstają mistrzowskie bolidy F1 McLaren Racing, pochwalił się wprowadzeniem nowej technologii kompozytowej do swojego flagowego modelu W1.

Nowy proces jest zapożyczony z przemysłu lotniczego i nazywa się Automated Rapid Tape (ART). Pozwala na tworzenie ultralekkich i wyjątkowo wytrzymałych struktur z włókna węglowego przy mniejszej ilości odpadów. Technologia ta, rozwinięta w McLaren Composites Technology Centre (MCTC) w Sheffield, ma zostać szeroko wykorzystana w przyszłych modelach marki.

Przełomowa metoda produkcji

W przemyśle lotniczym precyzyjne struktury z włókna węglowego powstają dzięki robotom, które nakładają taśmy kompozytowe warstwa po warstwie, zamiast stosowania tradycyjnego manualnego układania preimpregnowanych materiałów. McLaren opracował szybszą wersję tej technologii, dostosowaną do potrzeb produkcji supersamochodów. W odróżnieniu od konwencjonalnych metod, Automated Rapid Tape wykorzystuje stacjonarną głowicę nakładającą oraz gwałtownie poruszające się, obrotowe łoże, co znacznie przyspiesza proces wytwarzania.

Fot. McLaren Automotive

Większa swoboda projektowania

Nowa metoda pozwala na precyzyjne rozmieszczenie włókien, co daje inżynierom większą swobodę w kształtowaniu struktury pojazdu. Możliwe jest dostosowanie sztywności w określonych kierunkach, co pozwala na optymalizację aerodynamiki i adekwatności nośnych. Włókna mogą być koncentrowane w miejscach narażonych na największe obciążenia, takich jak połączenia i krawędzie, co umożliwia redukcję masy tam, gdzie jest to możliwe.

Mniejsze straty materiałowe

Automated Rapid Tape pozwala na znaczne ograniczenie ilości odpadów. W tradycyjnych metodach produkcji powstaje wiele nieregularnych odpadków, które nie nadają się do ponownego wykorzystania. Dzięki nowej technologii aż 95% użytej taśmy kompozytowej trafia do finalnego elementu, co nie tylko zmniejsza koszty, ale także wpływa pozytywnie na ekologię. Automatyzacja procesu minimalizuje również błędy ludzkie i zapewnia większą precyzję wykonania.

Fot. McLaren Automotive

Pierwsze zastosowanie w McLaren W1

Pierwszym modelem, w którym zastosowano nową technologię, jest McLaren W1, należący do linii Ultimate. Wykorzystano ją do produkcji stałego elementu przedniego skrzydła, kluczowego dla aerodynamiki pojazdu, który może generować docisk na poziomie 1000 kg. Dzięki technologii ART element ten jest o 10% sztywniejszy niż jego odpowiednik wykonany konwencjonalnymi metodami.

Fot. McLaren

Przyszłość supersamochodów McLaren

Automated Rapid Tape to krok w kierunku nowej generacji karbonowych monokoków McLarena. Lżejsze i mocniejsze struktury otwierają nowe możliwości projektowe, pozwalając na większe wykorzystanie włókna węglowego w nadwoziach przyszłych supersamochodów. W MCTC już rozpoczęto prace nad wdrożeniem tej technologii na skalę przemysłową, co oznacza, iż w niedalekiej przyszłości McLaren będzie w stanie produkować jeszcze bardziej zaawansowane konstrukcje z włókna węglowego.

Przemysł lotniczy od lat wyznacza standardy w dziedzinie lekkich, wytrzymałych materiałów. Teraz, dzięki McLarenowi, te przełomowe technologie trafiają do świata motoryzacji, zapowiadając nową erę supersamochodów.

Podobają ci się nasze newsy? Nie przegap żadnego: obserwuj RALLY and RACE na Google News.

Idź do oryginalnego materiału