Jak DAF reaguje na zmiany rynkowe? – wywiad z Krzysztofem Michalikiem

18 godzin temu

Konkurencja na rynku pojazdów ciężarowych rośnie, a wymagania dotyczące efektywności paliwowej oraz redukcji emisji spalin stają się coraz bardziej rygorystyczne. W obliczu tych wyzwań firma inwestuje w nowe technologie oraz aktywnie pracuje nad zwiększeniem swojej obecności w segmentach, w których dotąd nie dominowała. O tym, jakie kroki podejmuje DAF, aby sprostać tym wymaganiom, rozmawiamy z Krzysztofem Michalikiem, dyrektorem zarządzającym DAF Polska.

Daniel Węcłowski: Jakie działania podejmuje DAF, aby utrzymać konkurencyjność na polskim rynku?

Krzysztof Michalik: Kluczowym elementem naszej strategii jest nowa generacja pojazdów ciężarowych. Są one wyposażone w technologie, które wyróżniają je na tle konkurencji. Naszym priorytetem jest efektywność, dlatego DAF promuje swoją nową linię jako „Efficiency Champion”. Przeprowadzamy jazdy demonstracyjne u klientów, zarówno tych, którzy nigdy nie mieli doświadczenia z DAF-em, jak i tych, którzy ostatni raz korzystali z naszych pojazdów kilka lat temu. Chcemy im pokazać, jak bardzo zmieniła się nasza oferta i jakie efekty dają wprowadzone innowacje, np. nowe przełożenie tylnego mostu, które obniża prędkość obrotową silnika, a co za tym idzie – liczbę podawanych dawek paliwa.

Jak wyglądają te testy?

Klienci mają możliwość sprawdzenia naszych pojazdów w rzeczywistych warunkach drogowych, w zadaniach, które wykonują w swoich firmach. Oprócz tego współpracujemy z najlepszymi instruktorami, którzy nie tylko pomagają w nauce obsługi pojazdu, ale także uczą techniki jazdy wpływającej na redukcję spalania. Wszystko po to, by użytkownicy DAF-ów mogli w pełni wykorzystać możliwości naszych pojazdów. Efektem są świetne wyniki – w jednym z testów nasza ciężarówka osiągnęła średnie spalanie 19,2 litra na trasie do Hiszpanii i z powrotem. Oczywiście, nie była w pełni obciążona, ale mimo to wynik jest imponujący, biorąc pod uwagę zróżnicowany teren, przez który przejeżdżała. Uzyskane rezultaty potwierdzają, iż nasze pojazdy nie tylko spełniają oczekiwania klientów, ale także pozwalają im realnie obniżyć koszty eksploatacji flot.

Jakie znaczenie dla efektywności mają kamery zamiast tradycyjnych lusterek?

To istotny element optymalizacji aerodynamiki, który bezpośrednio wpływa na redukcję zużycia paliwa. W tym aspekcie postęp osiąga się przez szereg innowacji i rozwiązań, które razem dają znaczącą redukcję spalania. A dodatkowo Digital Vision System (DVS) znacząco poprawia widoczność, a tym samym bezpieczeństwo i komfort jazdy. Sam miałem okazję porównać jazdę pojazdem z lusterkami oraz z DVS-em i różnica jest ogromna – podczas manewrów na placu testowym przewróciłem niemal 70% ustawionych słupków, gdy korzystałem z tradycyjnych lusterek. Po przesiadce do ciężarówki z DVS-em nie przewróciłem ani jednego. Kierowcy, którzy początkowo podchodzą sceptycznie do kamer, przekonują się do nich podobnie jak kiedyś do automatycznych skrzyń biegów – potrzeba czasu w przyzwyczajenie się, ale później trudno wrócić do starego rozwiązania. System ten eliminuje również martwe pola i automatycznie dostosowuje kąt widzenia do warunków na drodze, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo w ruchu miejskim i na autostradach. Jest też istotnym elementem zapobiegania kolizjom ze szczególnie narażonymi uczestnikami ruchu, a więc pieszymi czy rowerzystami.

Na jakich segmentach rynku koncentruje się w tej chwili DAF?

Nieustannie dążymy do zwiększenia udziału we wszystkich segmentach, jednak szczególny nacisk kładziemy na podwozia i transport lokalny. DAF jest znany z rozwiązań dla transportu międzynarodowego, ale nasze pojazdy sprawdzają się również w logistyce regionalnej. Struktura rynku w Polsce będzie się zmieniać, a rola transportu krajowego wzrośnie. Już teraz wprowadzamy rozwiązania, które wspierają klientów w tym sektorze, m.in. programy szkoleniowe i pakiety gotowych do użytku podwozi w ramach programu „Ready to Go”. Widzimy również rosnące zainteresowanie segmentem budowlanym, gdzie oferujemy pojazdy o zwiększonej wytrzymałości i dostosowane do trudnych warunków terenowych.

Czy ciężarówki elektryczne mają szansę stać się częścią tego rynku?

Zainteresowanie nimi stopniowo rośnie, ale ich rozwój jest uzależniony od infrastruktury ładowania i kosztów eksploatacji. Jeden z naszym klientów zamówił wersje elektryczne właśnie, by zoptymalizować koszty eksploatacji w transporcie regionalnym, dzięki własnej infrastrukturze do ładowania spiętej z fotowoltaiką. W przeciwieństwie do samochodów osobowych, w których zakup często podyktowany jest emocjami, w transporcie ciężarowym liczy się chłodna kalkulacja. Produkt musi być nie tylko ekologiczny, ale także opłacalny. DAF pracuje nad elektrycznymi ciężarówkami i już teraz testuje flotę 100 pojazdów w Holandii, Niemczech, Francji i Belgii. Jednak na polskim rynku wciąż dominują pojazdy spalinowe – w zeszłym roku zarejestrowano zaledwie 41 elektrycznych ciężarówek. Aby popularyzacja tego segmentu mogła przyspieszyć, konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę ładowania i programy wsparcia dla przewoźników decydujących się na elektryfikację flot.

Jak DAF przygotowuje się na nowe regulacje dotyczące emisji CO2?

To jeden z naszych priorytetów. Dealerzy DAF Trucks Polska przodują w Europie pod względem sprzedaży pojazdów należących do trzeciej, najtańszej klasy Mautu. Już teraz redukujemy emisję CO2 o 15%, a nasze najnowsze modele są dostosowane do nadchodzących regulacji i będą mogły uzyskać rejestrację w klasie 3 także po 30 czerwca 2025. Czekamy na decyzje Komisji Europejskiej, które mogą wpłynąć na tempo wdrażania nowych norm, ale niezależnie od tego DAF rozwija technologie, które pozwolą klientom spełniać przyszłe wymagania.

Jakie są plany DAF dotyczące rozwoju sieci serwisowej w Polsce?

Obecnie nasza sieć serwisowa jest dobrze rozwinięta, na mapie Polski nie ma „białych plam”. Kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak brak wykwalifikowanych mechaników, co jest problemem w całej branży. Aby temu zaradzić, inwestujemy w programy szkoleniowe i współpracujemy ze szkołami technicznymi, aby zachęcić młode osoby do wyboru kariery w sektorze serwisowym. Naszym nadrzędnym celem jest zagwarantowanie wysokiej jakości obsługi w każdej lokalizacji.

Idź do oryginalnego materiału