Te mandaty za parkowanie były bezprawne. UOKIK podjął istotną decyzję dla kierowców

11 godzin temu
Czy dostałeś mandat za parkowanie podczas zakupów lub wizyty u lekarza, mimo iż miałeś istotny bilet? UOKiK po licznych skargach kierowców zobowiązał firmę WEIP do zwrotu niesłusznie naliczonych opłat. Sprawdź, jak możesz odzyskać swoje pieniądze.


Strefy płatnego parkowania to już nasza codzienność. W wielu miastach, pod marketami czy szpitalami, czy galeriami handlowymi pojawiły się "prywatne" parkingi, gdzie konieczne jest pobranie odpowiedniego biletu.


Pewnie nieraz zdarzyło ci się zapomnieć o tym obowiązku i zamiast zostawić świstek w samochodzie, schowałeś go do kieszeni lub przypadkowo wrzuciłeś go tak, iż nie był widoczny. Chwila nieuwagi, szybkie zakupy i na szybie, znalazło się wezwanie do zapłaty opiewające na kwotę choćby 150 zł.

Dla wielu osób takie sytuacje są źródłem ogromnego stresu, zwłaszcza iż operatorzy parkingów często nie przyjmują reklamacji i tłumaczeń, a proces wyjaśniania sytuacji jest żmudny i uciążliwy. Na szczęście UOKiK postanowił stanąć po stronie kierowców i jasno określił, iż nieuczciwe praktyki muszą zostać ukrócone.

Dalszy ciąg artykułu pod naszą zbiórką – pomóżcie seniorom razem z nami!


Jak otrzymać zwrot za niesłusznie naliczoną opłatę parkingową?


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał firmę WEIP zarządzającą parkingami komercyjnymi w całej Polsce – do zwrotu niesłusznie pobranych opłat parkingowych. Decyzja obejmuje sytuacje, w których kierowcy posiadali istotny bilet parkingowy z numerem rejestracyjnym pojazdu, ale mimo to zostali obciążeni dodatkowymi kosztami. Zwrot pieniędzy przysługuje także tym osobom, które składały reklamacje, ale spotkały się z odmową.

UOKiK jednoznacznie stwierdził, iż takie działania operatora parkingów były niezgodne z prawem, a kierowcy mają prawo do odzyskania swoich środków, jeżeli opłaty zostały naliczone po 1 stycznia 2020 roku. Warto zgromadzić wszystkie dowody, takie jak bilet parkingowy czy korespondencję z firmą WEIP i ponownie zgłosić reklamację – teraz z większą szansą na jej pozytywne rozstrzygnięcie.

Parkingi grozy pod marketami. Kierowcy mają dość


Tzw. "parkingi grozy" pod marketami to temat, który od lat budzi emocje. Zasady są proste: pierwsze 60 lub 90 minut jest bezpłatne, ale pod warunkiem pobrania i odpowiedniego umieszczenia biletu. Problem w tym, iż wiele osób nie zostaje odpowiednio poinformowanych o zasadach parkowania.

Liczne skargi do UOKiK wskazują, iż oznakowanie na parkingach jest niewystarczające, a regulaminy bywają niejasne. W efekcie kierowcy otrzymują mandaty choćby wtedy, gdy mieli dobre intencje – np. pobrali bilet, ale zapomnieli umieścić go za szybą.

Z danych UOKiK wynika, iż liczba skarg na nieuczciwe praktyki stale rośnie. W 2020 r. wpłynęło ich 128, a w 2023 r. aż 377. Tylko w pierwszych miesiącach 2024 r. odnotowano 55 zgłoszeń.

Idź do oryginalnego materiału